Hur hoppar du fram?
Nu vill jag veta hur ni som tävlar gör på framhoppningen! Hoppar ni mycket, eller lite? Högt/lågt? Skriv gärna vilken nivå du tävlar på också.. Är väldigt nyfiken på hur ni här inne gör :)
Själv är jag väldigt feg på framhoppningen och blir ganska stressad av att det är 5-6 st till som hoppar samtidigt..
Sedan tänker jag ofta för mycket på hur jag gör så då blir det lätt fel och jag får ett stopp..
Jag brukar hoppa lite fler språng men ofta lite lägre än vad jag ska hoppa på banan.. Då får jag ett bra självförtroende när jag ska in på banan sedan. Har alltid gjort så, och det har gått bra :)
När jag tävlade hoppade jag 6-7 språng på den höjden klassen låg på, om jag skulle rida en klass till, fick hästen en filt över sig och avsutten skritt för att inte bli avkyld, innan den nya höjden/klassen hoppade jag 2-3 språng mest för att väcka upp hästen igen.

Jag börjar med att trava mot krysset en gång, sedan tar jag det i galopp en eller två gånger. Efter lite galoppjobb och övergångar tar jag räcket 2-3 ggr, lite övergångar, volter etc. och ger mig sedan i kast med oxern. Känns det bra så ber jag dem höja en dm och så tar jag några språng. Känns han fin så joggar jag runt och övar lydnad, smidighet och galopp.
Änså länge har jag bara tävlat en cr på min häst, och då hoppade jag 40 cm på banan och 40 cm på framhoppning, först så hoppade vi ett räcke i trav tror jag, och sedan en gång i galopp, och sen en oxer i galopp två ggr.

det beror lite på vad det är för häst jag sitter på . Är det en ung lite ängslig så brukar det bli lite fler gånger kanske 4 ggr på lilla, 4 på räcket o nån enstaka på oxern.Håller bara koll så den inte blir trött. Är det en mer rutinerad häst så värmer jag i galopp på lilla ca 4 ggr, varannan åt höger / vänster. sedan oxern, kanske 2-3 ggr sen avslutar med räcket. Ber alltid min medhjälpare alt personal att sänka oxern i framkant första gången, sedan normal oxer som hoppas på banhöjden
Beror på hästen, men brukar köra igång med lilla några gånger, sedan komma typ 2 gånger, om jag kört lite tempoväxklingar imellan kan dt bli lite snabbpaus, annars kör jag typ räcke 2 gr och oxern någon, sedan pust. Sedan några hopp till på varje, så det känns bra, sedan sparar jag dom dt allra sista tills ryttaren innan går in, då tar jag ett sista hopp på oxern brukar det vara, sedan cirkulerar i skritt i närheten av där man skall vara för att gå in där tävlingen är. Funkar bra. Tävlar lokal nivå nu. Men gjorde likadant på reg. nivå då jag tävlade det.
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se