Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikettallmänt-om-hoppning
Läst 3506 ggr
QuickStep
0

Terräng hinder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hjälp mig med detta hinder. Vet inte hur jag ska göra det så säkert som möjligt..
Kanske ska fylla upp det lite mer och sen såga av "stöden"
Hur hade ni gjort?

Tin-Tin74
0

Jag hade nog först vänt den översta "stocken" så det inte blir ett "hål" i hindret. För att hålla ihop alla stockarna ordentligt hade jag tagit och bundit om ett rep eller liknande i var ände (runt alla) så det inte blir så att någon stock senare rullar iväg.

Om du ska fylla upp det mer beror ju på om du vill ha det högre. 

Bra idé med terränghinder. Kan nog bli något liknande här, om jag får låna din idé?

QuickStep
0

javisst.
men borde inte stöden som håller stockarna lite på plats vara lika höga som hindret?
min tanke va bara om hästen mot förmodan hoppar snett eller nått..

Tin-Tin74
0

Jo jag skulle nog kapa av dem så de blir lika höga.

Marija
0

Håller helt med er :)

Vad roligt med terränghinder!

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

HannaT
0

#0 Jag har ingen aning om hur man bygger terränghinder, men vill bara säga att jag är avundsjuk, haha. Lyxigt med egna terränghinder!

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

QuickStep
0

Jag har ingen heller aning men vi tog ner 2 jätteträd som står alldeles för nära ladan som vi bygger om till träd. Så jag såg min chans att få ett par stockar att hoppa över. Så min sambo körde ut dem med sin traktor i en av hagarna. Jag va helt lyrsik o såg framför mig hur kul det kommer bli och han bara skaka på huvet.. haha.
=)

Tin-Tin74
0

#6 Ha ha ha! Ja, de där stackars pojkarna man lyckas snärja vet inte riktigt vad de gett sig in på när de fastnar i en hästtjejs nät.

Själv är jag lyckligt lottad som fångade en med samma brinnande hästintresse. Tyvärr kan inte han rida så mycket längre pga en neurolgisk sjukdom och ett antal diskbråck som inte går att operera. Men ut i skogen på en och annan skrittrunda blir det. Jag har själv en ryggskada för tillfället, men när den är läkt ska jag ta över min mans hingst och rida/hoppa in. Ska bli så spännande!

Thea
0

Nu vet jag inte hur det ser ut i verkligheten, men som bilden visar så skulle jag def inte ha något hinder där öht! Underlaget ser alldeles för ojämnt ut samt alla dessa stubbar och dyl i närheten. Det måste finnas "vingelmån" samt att hästen måste kunna kasta sig åt sidan utan att riskera att vricka sig på ojämnheter. Tycker stubbarna som finns är skrämmande nära hindret, ffa de BAKOM hindret!

Det är jättekul med terränghinder, men det ställer också stora krav på underlaget! Säkerheten framför allt! Flört

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

QuickStep
0

Ja men alltså … Bara för att jag har byggt hinder så betyder inte det att dem hoppas på en gång.
Dels har jag ingen häst hemma för tillfället.
Jag har ringt den lokala stubbfräsare och begärt dem komma hit och titta på alla.
Och om man läser mitt inlägg så står det att jag ber om råd för att göra hindret så säkert som möjligt. Inte underlaget.

Jaja…

QuickStep
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är dem andra stockarna jag har fått av min sambo och runt dem tycker jag inte att underlaget är för "dåligt"… men som sagt. Har inte ens nån häst hemma än som hoppas… så den dan det blir av tar nog tid.
Men när dagen väl kommer så finns det iaf en liten stock o skutta över. Dem är typ 40 cm höga…!
Ok kanske inte hindret på bilden men dem andra stockarna som bara ligger för sig själva..

Tin-Tin74
0

Hindret i #10 tycker jag ser för härligt ut! Måste erkänna att jag blev lite sugen på att fixa till några stockar också. När jag var och spanade in vart nästa hage ska vara så hittade jag flera gamla vedtravar efter förra arrendatorn Förvånad. De har legat aldeles förlänge för att vara något att värma upp huset med, men kommer bli skitbra att hoppa med! Nu gäller det bara att lägga in en stöt på gubben och blinka med de blå så han hjälper mig att flytta på stockarna… OskyldigFlört