Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikettallmänt-om-hoppning
Läst 1658 ggr
minkaninester
2009-05-07 23:40
0

Dålig anmälbildning

Hej!

Vad ska man göra åt personer som skyller exakt allt på hästen? Vad ska man göra, om personen alltid säger att den hästen i detta fallet jag rider är sämst när den har kapacitet för de högre klasserna?

Detta är min kompis >.<'

Jag var med henne på en tävling en gång, hon vägrade ut sig i båda klasserna med sin egen häst, ja då var det hästen fel för den inte hade varit vaken och den var "dampig". Ungen har ju ett alldeles för starkt bett. -.-'

Med sin andra häst, i ena klassen fick hon 4 fel i grunden och i nästa 2 stopp i omhoppningen. Ja då var det hästen som inte ville lyssna på hennes skänklar, men hon hade absolut ingen kontakt med munnen >.<'

Blir bara så irriterad på sådant folk som säger att allt som blir fel är hästens fel, men i 99,8 % av fallen är det ryttarens fel…

När lär sig folk?

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

HannaT
2009-05-07 23:44
0

Det är så dumt med ryttare som inte kan inte sina egna brister… Man kan ju inte få hästen att ändra på sig utan att ändra något i sin egen ridning.

Tränar din kompis för tränare?

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

SofiaGenne
2009-05-07 23:45
0

Det är väl en såndär typiskt vanlig sak. Blir man arg och besviken så går tyvärr ilskan och missnöjdheten över på hästen. Ibland är det faktiskt hästens fel också (kommer jag få motkommentarer nu kanske?) men för det mesta ryttaren. (Vilken tur, för det är ju vi som tränar o tränar och skall lära oss mer.. utan misstag funkar det ju aldrig Flört)  Jo iaf. Som en kompis kanske du inte skulle gå på och säga ifrån, det kanske inte vore kanon för vänskapen, beroende på hur ryttaren tar det. Person från person liksom. Hellre att en förälder faktiskt säger till att ryttaren inte skall skylla på hästen hela tiden, om det nu pågår väldigt ofta. Gärna försöka gå igenom felen, om det finns en film tex? Så att ryttaren som tror/missbedömmer/tycker fel om läget får se vad som då faktiskt är rätt, och kan smälta det och acceptera att felet faktiskt var hennes/honoms. Undrar om jag har skrivit som jag tänkte nu eller blandat ihop 300 olika saker, blir lätt så när jag ska försöka komma fram till en sak… haha!

MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

Metinia
2009-05-07 23:46
0

Kan inte annat än hålla med dig. Att det ska vara hästens fel måste det vara något väldigt ovanligt som händer. Hästen kan ju hoppa, men det behöver ju rätt förutsättningar, den hoppar sällan banan helt av sig själv. Men man måste ju förstå att man som ryttare inte kan pressa hästen till att hoppa i alla möjliga konstiga lägen. Håller med dig till fullo om att det är oftast ryttarens fel, händer ofta att man som ryttare gör fel. Men undrar precis som du när alla ska lära sig det, helt sjuk är vad det är. Framför allt de exempel som du tar upp var ju självklara!

minkaninester
2009-05-07 23:51
0

#1 Hon tränar för en tjej som har varit med i EM.

#2 Hennes föräldrar skyller också på hästen >.<' Thats the problem :/

#3 Tack! Tur att någon tycker osm mig (till er ovan också).

Jag har sagt till henne att tänka på att ha mer kontakt med munnen men då säger hon " Jag tränas inte av någon islandshäst ryttare! " Då jag rider på islandshästar men rider även min kompis häst som inte är isis. Jag menar - kontakt med tyglen eller ej det ska man ha förutom i western och terräng möjligen…

MVH.
Louise T

SofiaGenne
2009-05-07 23:54
0

#4 Ajdå, då var det regält mycket jobbigare. Men svårt för dig att göra något åt saken också - vilket nog känns väldigt irriterande, speciellt då du faktiskt har rätt och får stå ut med det..

MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

Tin-Tin74
2009-05-08 07:40
0

Ja om föräldrarna också är av den åsikten att det är ponnyn/hästens fel är det ofta mycket svårt att påverka. I detta fallet är det nog tyvärr bara unga damens tränare som kan rätta henne.

Att många ponnyföräldrar skyller på hästen kan man nog ofta förklara med okunskap och tyvärr smittar mammas/pappas åsikter av sig många gånger. När en sån här sak kommer upp blir jag tacksam att min dotter är självständig och säger ifrån om hon har en annan åsikt (dock inte just när hon "tjafsar emot" Obestämd)

Vad du skulle kunna göra är nog att påpeka andra ryttares fel (som liknar din väns) och hoppas på att hon ser att så är det ju hon också rider och i det tysta tar åt sig av kritiken som är riktad till någon annan. Kanske komma in i en diskusition om just att det är ryttarens inte hästens fel att något går galet, utan att nämna något om vännens ridning. Och likadant där hoppas på att hon tar åt sig av vinken.

Tyvärr är det nog det enda som går att göra. Rynkar på näsan Du får tänka på att när du rider din kompis häst så får h*n iaf en rättvis ridning av dig…

Lycka Till!

minkaninester
2009-05-08 22:20
0

#5 Jo jag blir väldig frustrerad..

#6 Det var faktiskt en smart ide :D

MVH.
Louise T

SofiaOfSweden
2009-05-08 23:18
0

Känner fullständigt igen mig här.. Har en medryttare till och från som skyller det mesta på hästen, som numera efter ett par år som vildhäst går som en klocka. Gör man rätt så gör han rätt och det ordentligt, så jag börjar nästan skratta när jag hör henne skylla på hästen att han är "stel", "ovillig", "vill inte samarbeta" etc.

Har i allmänhet svårt för ryttare med noll självinsikt, tar du aldrig åt dig så kommer du inte heller att utvecklas.

minkaninester
2009-05-09 00:20
0

#8 Jo precis - jag har fått jätte mycket kritik för att jag är för snäll xD Jag vågar inte riktigt ta i tyglen. Men det börjar bättra sig.

Men blir så frustrerad..

MVH.
Louise T

jupiter00
2009-05-09 00:28
0

säger detsamma det e mest ryttarens fel