Hur ofta klättrar du?
Något jag har märkt är att klättring som träningsform som det ofta bortses ifrån när det gäller träningen av så väl hopphästar som dressyrhästar, iaf på amatör nivå där de flesta av oss befinner sig. Själv klättrade jag också väldigt dåligt fram tills jag träffade min nuvarande tränare. Denne rådde mig att börja klättra min häst regelbundet och som träning, dvs jag skulle klättra henne trött! Hon skulle bli andfådd och gärna börja svettas/bli varm, men inte helt slutkörd.
När jag började med detta hände det saker:
* Hästens ryggproblematik med spända muskler försvann och har nu varit borta i nästan två år!!!
* Jag fick en otroligt lösgjord häst i markarbetet och det gjorde att jag kunde komma till ridning mycket fortare där och då komma vidare i träningen. Dagen innan ett dressyrpass försöker jag alltid klättra.
* Hästen verkade lära sig att använda bakbenen på ett bättre sätt. När hon ska gå nerför en backe MÅSTE hon "knöckla ihop" bakbenen och sätta under sig. Hon verkade lära sig hur hon skulle använda sina bakben även i hoppningen. Det gjorde att hon började hoppa bättre och rundare språng = fler felfria rundor
* Hästen blir starkare och starkare för varje gång och det för all träning framåt.
* HUR stressad, irriterad och ur form jag än är kan jag ALLTID skritta iväg och klättra. Det kräver absolut inget av mig som ryttare men hästen får ett riktigt bra träningspass ändå.
* Sliter absolut inget på hästen eftersom det görs i skritt!
Nackdelar…hmmm…ja, det kräver en rätt duktig backe för att genomföras!
Hur lägger jag upp mitt klätterpass? Jo, jag skrittar upp och ner tills jag märker att hästen börjar andas ordentligt och jag märker att energin börjar tryta. Då kan jag skritta upp och ner 1-2 ggr till innan jag ger mig. Jag lägger alltid på minst 1 gång till för varje gång jag klättrar, så klättrar jag 6 gånger (upp och ner = 1 gång) ena gången blir det minst 7 nästa och så vidare. Klättrar alltid minst 1gång/vecka!
Hur ofta klättrar du? Hur lägger du upp din klättring? Har du en plan eller blir det lite mer sporadiskt?
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Hade velat ha en grupp: Hopphästens träning, men hittade ingen….
H. Thea

När jag bodde hemma hos föräldarna och tävlade som intensivast klättrade jag alltid en gång i veckan, men har tyvär inga backar där jag bor nu. räknar lixom inte de kortare grusade vägarna som klätterbackar om man en gång har vant sig vid 50m djupa sandbackar i varierande lutningar…..
Men åker jag på semester med hästarna till föräldrarna så är det intensiv besök i klätterbackarna.
som bra träning till våra fyrbenta vänner så glömmer jag inte Cantringsarbete och låååååånga skrittpass, de har i viss mån ersatt klättringen
Det är just det som är det lilla abret med klättringen…det kräver backar som är större och längre än vad grusvägarna ofta kan erbjuda.
Självklart cantras det är också! Det spelar inte någon roll HUR mycket muskler man än bygger om man inte har hjärta och lungor för att syresätta dom ordentligt.
Men det tar vi i en annan tråd….
H. Thea

#1 Bra idé, jag lägger till gruppen!
Tyvärr har vi inga jättebra klätterbackar här heller, men några dugliga, och jag klättrar med Kalle 1 - 2 dagar i veckan ungefär.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

men vad ska man göra när man är uppe på ca 30-40 det blir kanske lite mkt? :S

#5 Vad menar du?
#5: Så långt har jag inte kommit ännu att jag har något svar på det. Men i förra stallet var jag uppe i 20 och tänkte tanken….Där började jag i största backen och hade problem att öka mängden. Den backen var dessutom en hård grusväg utan större motstånd vilket gjorde det "lätt" att komma upp i stor mängd.
Idag klättrar jag i ett grustag och är än så länge uppe i 10 ggr. Här kan jag välja en längre/tyngre backe när vi är uppe på för många "reps". Hästen får duktigt arbete pga den relativt djupa sanden.
Men å andra sidan, om du har en skaplig backe och är uppe i 30-40 "reps" kanske du bara behöver underhålla och inte öka. Om jag kommer upp i 30 är det garanterat "nog" för de backarna jag har tillgång till är tunga!
H. Thea

Sedan är det inte bra att rida och klättra på allt för djupt underlag ofta, det sliter något enormt på hästen ben, tyvärr. Jag klättrar helst i skogsbackar med hästen, där är det bra underlag men hästen får lära sig att lyfta ordentligt på fossingarna.
#8: Nej, man får ju anpassa! Djupt underlag sliter på ffa senor och ligament. Viktigt är att hästen är rejält uppvärmd och får skritta av ordentligt. Sen blir det lite "man tager vad man haver". Vi har nästan bara grustaget att klättra i, andra kanske har skogsbackar att variera med.
H. Thea
Vi har inte speciellt bra backar har sa det har inte blivit nagon klattring for mig annu tyvarr. Men vi har en hyfsat brant backe precis utanfor mittemellan tva akrar som jag efter varje ridpass brukar rida uppfor (gar en superbra avskrittningsrunda dar), sa det blir ju lite klattring. Typ :D haha!

Vi har riktigt bra backar här omkring & jag försöker klättra en gång i veckan. Iblan ridnades & inland tömkörning. Det bästa för hästarna är väl att klättra i skogsbackar gärna med lite terräng och inte en väg. Jag har ett jätte bra klätter ställe så jag är nöjd & glad!
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Vi har flera riktigt bra backar att klättra i här både i skogen och i grustag. Vi har ingen direkt plan över klättringen utan det blir när vi ändå är på uteritt och rider förbi backarna som vi kör några vändor upp och ner innan vi fortsätter rundan. Kanske skulle vi planera in klättringen lite mer? 
En sak som jag missat under mina 30 år på hästryggen… Vad är cantringsarbete??? Har det något annat mer "gammalmodigt" namn kanske?
#12: Konditionsträning i galopp. Du galopperar hästen i, för den, ändamålsenlig form i en ganska långsam kontrollerad galopp. Det viktiga är att hästen jobbar bakifrån och fram, dvs att du känner att hästen galopperar med hela kroppen. Ju starkare hästen är, ju långsammare orkar den galoppera och ändå bibehålla rörelsen genom kroppen. Märker du att bara benen rör sig, medan "mitten av kroppen" är stilla så har du för långsam galopp för vad hästen klarar just idag.
H. Thea
#13 Okej! För en såm "gamling" (35 år) som jag så heter det enkelt just Konditionsträning i galopp
Jag klättrar mer sporadiskt just nu, men blir några gånger i månaden som det är just nu. Den backen jag klättrar i ligger efter en lång åker, och med en tokhet ponny på uteritterna som stirrar upp sig pga åkern blir inte klättringen speciellt lyckad. Men vi tränar på det, haha!
Men min ponny skulle behöva det mycket oftare, ska nog lägga upp ett ordentligt träningschema, har varit lite slarvig med det hittils..
Jag försöker iaf klättra i skogsbackar 1 gång i veckan, ibland blir det oftare och ibland blir det lite mer sällan tyvärr :(

vi har väldigt kuperat längs de "normala" ridvägarna, men jag brukar lägga särskilda klätterpass 1-2 ggr i veckan utöver det som "kommer av sig självt"
medarbetare på djurskydd.ifokus
#14: Då är vi två "gamlingar". 
H. Thea
Kan nästan inte klättra alls eftersom vi inte har några backar.
#18 Okej. Såg på din profil att vi har allt en del gemensamt. Inte bara att vi är "gamla". Till stora delar nästan allt utom yrket. 
Ca 300m här ifrån vad jag bor så har vi sandbackar, inte så höga men duger riktigt bra, jätte bra träning, och mina hästar brukar tycka det är kul också. :)

aldrig får inte göra det eftersom min häst fick en gaffelbandsskada som tvååring :(

Vi har inga direkta klätterbackar, där man får rida, här i området så det blir bara dom vanliga backarna längs med ridvägarna. Men grabbarnas hage sluttar rätt så bra så dom backtränar ofrivilligt dagligen ändå
.