Överlycklig :)
kanske inte handla om hoppning men vill gärna ha tips av er eftersom dressyren är grunden till hoppnigen så vill gärna ha massor av tips :)
red ett dressyropass med min älskade Jupiter för en stund sen det gick hur bra som helst :) vänster varv gick mkt bättre . höger var han hur stel som helst, men tror inte att han kan bära sig i höger så bra eftersom det e hans svaga sida . men det e bara att träna. lösgjorde han med mkt volter stora som små. men om man ska göra så han orka bära sig i höger, då ska man vella lösgöra han en del där .. men nu vill jag har tips vad man kan göra för att lösgöra han mer i höger .. .jag vet att man kan göra mkt volter o sen skänkelvikning. men skänkelvikning fattar inte vad kan man göra i ställer för skänkelvikning ?

Den här tråden skulle kanske passa bättre inne på dressyr då det är det du verkar behöva hjälp med :)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

#1 jo jag vet men ville höra från alla det var därför jag skrev här :)
Precis som #1 skriver kan du nog få den bästa hjälpen inne på "Dressyr.ifokus" men visst lite kan vi nog hjälpa dig här också eftersom även hopphästen behöver lösgörande arbete.
Som du skriver är mycket voltarbete väldigt bra. Lika så skänkelvikning. Fram- och bakdelsvändningar är också väldigt bra. Att rida serpentiner är väldigt lösgörande.
Här på "hästhoppning" finns det en cavalettiövning i artikelarkivet som är väldigt lösgörande. Klättra kan lösa upp många spänningar i hästenskropp.
Vad du måste tänka på är att inte fastna i höger sida utan jobba även med vänster. Börja alltid med den lätta sidan innan du gör övningen med den svår sidan. På så vis får hästen en possitiv upplevelse av övningen, innan du börjar med det ni verkligen måste träna.
Tänk på att variera din ridning mycket.
Lycka till!

#3 Mycket bra råd!
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

#3 tack för tipset :)
tack så mkt f:)
# 4 o 5 nu blir jag nästan generad… Klart man lämnar ut tipsen man sitter inne med. Varför ska min erfarenhet stanna hos mig? När fler kan få nytta av dem? Sen är det inte säkert att det funkar på alla hästar. Var häst är unik och behöver jobbas på sitt unika sätt.
#3: Får jag utveckla ett mycket bra inlägg?
Min "käpphäst" som löser mycket inom ridningen är klättring, klättring och klättring. Det är GRYMT lösgörande!
Voltarbete är bra, men man fastnar gärna i samma spår och tempo. Rid mycket åttvolter av olika storlek! Var NOGA med att ta ledande tygeltag åt det nya hållet och jobba mycket med att verkligen runda hästen kring innerskänkeln. Rid små åttvolter och stora åttvolter. Detta är också ett mycket bra knep för att komma till ridning själv!
Framdelsvändningar är en bra lösgörande övning. Tänk på att bakdelsvändningen är samlande, ej lösgörande!
Serpentiner är också bra. Tänk på samma sätt som vid åttvolterna!
Arbete över travbommar är en bra övning, ffa på böjt spår.
Hoppning på böjt spår, tex serpentiner. Det räcker med mycket låga hinder för att få effekt.
När det gäller vilken sida man bör börja med får man se lite till ekipaget. Jag börjar ofta med den "svåra" sidan. Detta för att hästen inte ska vara trött efter arbete med den lätta sidan. Är hästen trött när man går över från den lätta sidan till den svåra har hästen sämre förutsättningar att klara övningen på ett bra sätt och kan då få en negativ inställning till övningen. Man får avgöra själv efter vilken häst man sitter på.
Ett annat tips är att inte rida FÖR FORT! Hästen måste hinna med att tänka var den ska sätta fötterna och jobba. Rider du för fort kan hästen lätt springa ifrån arbetet eller protestera ännu mer för den känner att den inte hinner med att utföra det du begär av den. Bättre att rida lite långsammare och verkligen hitta takten i gångarten. Men även här är det en avvägning! 
Lycka till och tänk på att Rom byggdes inte på ett ridpass!
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Om du känner att du inte vill hoppa så kan du lägga ut bara bommar, iställer för hinder.
#8: Det är väl självklart att man försöker dela med sig av den erfarenhet man samlat på sig under åren? Sen är det svårt att ge absoluta råd eftersom det också beror så jättemycket på ekipaget vad som fungerar. Generella råd går alltid att ge och sen får man prova vad som fungerar för just mig och min häst!
H. Thea
Precis! Klart man delar med sig av sin erfarenhet! Förhoppningsvis är det någon annan som kan hjälpa mig när jag behöver.

#7 klättra kan jag inte med han bara för det e inte bra för hansd gaffelbandsskada som han hade som tvååring ,

#7 Gud vilka bra tips, dom ska jag spara noggrant!
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
#12: Det är precis det här jag menar!
Jag kan ge ett generellt råd = Klättra! DU vet att det inte är bra för din häst och ska då inte följa mitt råd!
H. Thea
Precis som #12 skriver är det viktigt att man är på det klara med att det blir generella råd man får/ger i såndana här trådar/sajter.