Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikettutrustning
Läst 1875 ggr
Bluesky
0

Hygien och hästar

Med tanke på tråden om kvarka och smittspridning tänkte jag fråga hur pass nogranna ni är generellt sett med hygienen för hästarna?
Använder ni samma kläder utan att tvätta dom mellan olika stallar? Använder ni samma saker, borstar och annan utrustning mellan olika hästar?
Tvättar ni borstar, täcken och schabrak mm regelbundet?

Ja, upp till bevis, skriv hur ni brukar göra och var ärliga, för vad man än skriver finns det alltid någon som gör på något annat sätt.

Flytta gärna tråden om den ligger under fel kategori.

Tin-Tin74
0

Hos oss har var häst sina borstar, grimmor, shabrak osv. Vi har hästar i två olika stall (enbart våra egna i båda) och mellan dem byter vi inte kläder och så. Hästarna träffas ändå då och då. Däremot är jag väldigt noga med att inte ha samma hästkläder till andras hästar som till mina egna, just för att förhindra smitta. Det behöver ju inte vara någon så alvarlig smitta som kvarka utan kan faktiskt räcka med förkylning.

Bluesky
0

Jag tycker att man ska ha olika utrustning, exempelvis täcken, borstar, grimmor, schabrak med mera till olika hästar. Viktigt att ha olika saker till hästarna, även om de står i samma stall och vistas i samma hage.

Här har alla hästar egna borstar och annan utrustning och kläder och skor tvättas självfallet mellan olika stall.
Så är det även på den ridskola jag rider hos.

Bluesky
0

#1 Ja, det samma här. Minsta sjukdom som kan förhindras förhindrar man.

Fiona
0

Jag är och jobbar på Axevalla då & då och är noga med att tvätta kläderna & skrubba skorna innan jag går till dom egan hästarna sen. Dock glömde jag det i lördags = inte bra!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

J-Parnebo
0

Jag byter kläder i olika stall, samma borstar använder jag till båda mina hästar, som står i samma stall. schabrak tvättar jag när dom är smutsiga, har inte samma till båda hästarna.

Rexona
0

Jag har olika utrustning till mina hästar
och de använder inte varandras saker.
Är i ett annat stall 1 gång i veckan och där har jag andra kläder.

Lindbygarden
0

Våra hästar delar borstar´, de som går tillsammans. Kan ju egentligen dela upp dem då vi har flera av varje. Kanske dax för det.

Träns delar de stora som använder träns, schabrak delas ej. Vi har ju i stort bara unghästar och sto så det blir inte så lätt att svara. Sen när jag har fler som rids blir det nog annorlunda.

Mina hästar bor hemma hos oss på gården.

Tin-Tin74
0

Än så länge verkar alla vara noga med hygien och rutiner. Och det känns skönt att veta.

cillaw
0

hm här kommer nog en bov Skäms……

mina två hästar delar borstar men de går ändå i samma hage o låga boxväggar imellan så det är ingen fara i taket med det tycker jag..  schabrak delas i princip och tvättas när de behövs ,men då jag har ridit barabacka på den "tjocka sen i julas så  behövs inget sånt, grimmor o träns har de varsitt men i vissa situaioner  byter dom ju med varandra…

Jag har haft en typ av ringorm en gång  2003 som jag fick till min sadelgjord av att jag lånade ut min sadelgjord till en ryttare med en försäljningsponny. ingen typ av svamp som smittade via andra utan bara via den kontakten gnm gjorden, men kraftigt andvändande av  virkon S  på häst och gjord så försvann den  och ingen annan häst blev smittat.

Sedan byter jag inte kläder mellan jobben och stallet hemma,  men då jag går i ridkläder hela dagarna så tvätttas de ofta ändå, kanske var tredje/fjärde dag.MEN vid minsta smitta i något stall så är det självklart att man byter kläder  duschar, virkonar mm  men det kanske är vi som har haft tur, på mina tre stall har vi haft "smittsam" smitta (lättare förskylning) en gång på 6 år.

HannaT
0

Jag har bara en häst, så han har ju sina saker för sig själv. Jag tvättar saker när det behövs, dvs när det är smutsigt. Det blir ändå ganska ofta för jag rider inte i smutsiga kläder eller utrustning, haha.

Jag håller bara till i ett stall.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.