Hur ofta hoppar du?
Ungefär hur ofta hoppar du med din häst?
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Själv hoppar jag med min häst i snitt 1 dag i veckan. Oftast bara lägre höjder upp till 80 cm, men då och då lite högre, ca 1 m - 1.10 m. Ibland blir det cavaletti också, upphöjda trav- och galoppbommar.
Min dotter hoppar några språng varje dag som hon inte rider ut. Så det borde bli 3-4 gånger i veckan.
Vi lägger upp träningspasset så här: Först uppvärmning längs med en liten slinga i skogen som tar ca 15 min. Tillbaka vid stallet rider hon dressyr/markarbete i ca 20 min i den lilla paddocken. Därefter går vi över till ridbanan för att träna på någon hoppövning i ca 10-15 min. Och till slut varvar de ner längs samma runda som de värmde upp.
Det kan säker låta som det blir lite väl mycket hoppning men eftersom de inte hoppar så länge så blir det inte många språng heller. 8-10 språng/gång kanske. Höjden brukar ligga på 40-50 cm, knappt att det blir ett riktigt språng.
Jag har ett treårigt sto som inte är inriden ännu, men jag har löshoppat henne ett flertal gånger och hon visar fin teknik, när hon vill!
Nu på sommaren, i värmen, försöker jag att inte löshoppa så mycket, men på höst och vår blir det väl 1 gång varannan vecka ungefär.
Bild från 20 september 2008.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

#3 Hon är ju så himla fin. Vad är hon för ras?
#4 Tack! Hon är 25% arab, 25% pinto och 50% connemara e. Hagens Ryan RC 76. Lite knasig blandning, men riktigt lyckad blev hon!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

#5 Verkligen lyckad korsning, ja. Och jag måste erkänna att jag är lite svag för just gråskimmlar också :)
Jag hoppar ungefär 1 dag med min häst i veckan, brukar inte bli så högt, och ibland blir det att jag hoppar över stockar eller liknade i skogen också.
Tyvärr så får jag inte hoppa med min sköthäst. Så svaret blir aldrig.. Surt då jag gillar hoppning mer än dressyr. Är bara med på CR i stallet jag rider i när det är. Nästa gång blir i Juni…
Jag hoppar ungefär en gång i veckan-en gång varannan vecka med min ponny. :) Vi har inte riktigt kommit igång ännu (har bara haft honom i typ två månader) men när vi kommer igång blir det nog lite mera och lite mer regelbundet.

jag hoppar nog 1-2 dagar i veckan men sällan högt, tränar mer på muskelarbete som galoppbommar, serier, studs. Även långa lydnadsbanor ett tiotal språng i rad med svängar o vändningar med " hinder" på max 30 cm. sådant gör min häst elastisk, mjuk o följsam och sliter inte så mycket
Min 4 åring som jag håller på att hoppa in hoppar jag varannan vecka, och då kanske 4 dagar i veckan med 4-5 språng varje dag.
Lite längre fram kommer det nog bli hoppträning varannan vecka.
Mitt 10åriga sto hopptränar jag för tränare varannan vecka, och den veckan jag inte tränar kör ja lite stutsövningar eller liknande.
Jag hopptränar 1 gång/vecka och då brukar det bli lite större språng uppåt 1,30. Under säsong är det dessutom ofta tävling på helgen, dock inte varje helg, så då blir det hoppning 2g/v.
Sen kan jag jobba med bommar och hinder upp till 1m flera gånger i veckan som gymnastik/lydnad/teknik.
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Just ju knappt inget alls, pga div ryggproblem har vi fått jobba mycket i dressyren en hel del :) När den börjar sitta bättre så ska vi komma igång! :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se

Inget alls för tillfället och sen varierar det lite, ibland blir det en gång i veckan och ibland en gång i månaden. Men jag vill börja hoppa i alla fall en gång i veckan sen, inte enbart hinder utan bomövningar osv.
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Ungefär 1 gång varannan vecka. Ponnyn har spatt, och ska inte hoppa mycket

Jag hoppar 1-2 ggr i veckan med min häst. Hoppar oftast på låga höjder, tränar då på att få runda språng. Tränar ibland på högre hinder, brukar ligga på 1-1,10 m.:)

#16 Vad kul att du hittade in här Jennifer! :D
Du och Sunshine är ju så fina tillsammans, ska bli kul att följa er på tävlingsbanorna.

Hahaha, jaa du Hanna det tog ett tag innan jag fattade:) Det ska bli kul att följa dig och Kalle också:D

#18 Haha :P Jag hoppas att jag och Kalle kommer igång nu ja, det vore riktigt kul att kunna starta lokalt i år.

#19 Jaa:) Det skulle vart jätte kul:D
Hehe, när underlaget tillåter = nästan aldrig. Hoppar ibland i ridhuset, men inte ofta :) Någon gång i månaden ungefär.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Hoppar oftast 1 gång i veckan, ibland blir det varannan vecka :)
Hopptränar 2gg/månaden och ibland blir det lite på terrängbanan med.

Hoppar båda hästarna 1-2 gånger i veckan beroende på hur tävlingarna ligger.
Runt 1g/veckan, eller en gång varannan vecka. Det som hinns med! ;)
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

1 gg / vecka
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Ungefär 1 gång i veckan.