Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikettallmänt-om-hoppning
Läst 875 ggr
Hundvalp
0

Hoppnings Hjälp

Hej, vi har precis börjat hoppa i min ridskole grupp. När man ska hoppa över ett hinder så ska man ju luta sig över hästen. Jag klarar in av det för åker ner i sadeln direkt hur kan jag träna mig för att jag ska kunna hålla mig uppe?

Tacksam för svar Glad

Vintervit
0

Tex när du travar eller galopperar kan du stå upp i sk fältsits. Har ni inte övat på det på ridskolan=

HannaT
0

Vad kul att ni börjat hoppa!

För att kunna "rida bra" så behöver man mycket muskler i benen och bra balans för att kunna sitta på olika sätt. När man hoppar över ett hinder ska man trampa ner hälen, lyfta upp rumpan lite och böja fram överlivet en aning. Det kan vara väldigt svårt i början, men det kan hjälpa om man tränar tre-punkts-sits mycket innan man börjar hoppa, då blir man stark i benen och hittar balansen.

Om du tycker att det är väldigt svårt, så säg det till din ridlärare, hon kan säkert hjälpa dig.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Tin-Tin74
0

Gud så kul att ni har börjat hoppa!

Som #2 skriver behöver du träna 3-punkt-sitsen. Det gör du dels när du rider fram innan du börjar hoppa, men du kan även träna utan häst. 

För att få med nedtrampet i stigbygeln kan du ställa dig i en trappa och trampa ner hälen (bra även för dressyren) och sen försöker du hitta vinklarna i knä- och höftlederna. Stå gärna så några minuter åt gången så tränar du även upp styrkan/uthålligheten i benmusklerna. Det ser kanske lite knasigt ut men väldigt effektivt. Lite av mentalträning.

HannaT
0

#3 Ja det ser faktiskt lite fånigt ut med sådanna övningar, men de är ju så bra ändå! När jag gick på ridskolan tränade vi 3-punkts-sitsen på en teorilektion innan vi hoppade.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.