Elev eller bara någon man hjälper?
Egentligen en ganska meningslös fråga, men den kom upp under ett samtal igår. Jag har ingen dokumenterad utbildning mer än mina 30 år på hästryggen. Jag har några tjejer som rider för mig. Är de mina elever, eller bara några som jag hjälper? Är jag deras ridlärare, tränare eller bara någon som hjälper dem?
Jag gör det inte för egen ekonomisk vinning, utan mest för att det är kul. ibland är det tjänster och gentjänster som gäller, ibland får jag någon 100-lapp/gång, det är olika.
Nå? vad skulle ni säga? Elev vs någon som får hjälp? ridlärare/tränare vs någon som hjälper?

så fort du får pengare eller annat av ekonominkt värde ( typ vinflaska, en hemmagjord kaka, en fisk, ett stycke kött , du fattar…) så är du deras tränare och de är dina elever. Ridlärare blir man om man har en grupp elever samtidigt, under ordnande former. men sitter du till häst o hjälper någon som har lite problem just för stunden så är man nån som hjälper till.
Så tycker jag och flera av mina kollegor, vi har just pratat om denna frågan då vi har många "tränare" i skogarna runt omkring oss
jag håller med #1