Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etiketthopptävling
Läst 1932 ggr
Marija
0

Dagen innan tävling

Detta är ju väldigt olika från ekipage till ekipage, men jag vill veta hur just du gör.

Rider du ut lugnt, dressyrar du, hoppar du lite smått etc eller får hästen stå?

Ja, hur gör du dagen innan tävling?

Glad

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

J-Parnebo
0

jag tävlar inte aktivt just nu, men när jag tävlade en cr senast på min unghäst, så red jag i skritt,trav och galopp på henne dagen innan, eftersom hon blir väldigt pigg i hoppnig, så hon inte skulle ha för mkt energi att ta ut på tävlinge.

SSAA
0

jag brukar följa med min kompis ut på tävlingar, dagen innan rider vi ut i skogen i samtliga gångarter men kräver ingenting av dom om dom ska prestera bra dagen efteråt. (måste även tillägga att det är hopponnyer) sedan pysslar vi med dom ett tag på kvällen, tvättar, borstar, knoppar, flätar, packar osv.

Ha allmänt mysigt i stallet så hästarna är avslappnade men även har krutet kvar dagen efter, försöker få dom motiverade dvs :)

Tin-Tin74
0

När jag tävlade var det en tur ut i skogen i samtliga gångarter, lite sidvärtsrörelser längs vägen för att lösgöra. Och sen en massa pyssel och puts för att allt ska glänsa på dagen D

LinaN
0

Första gången vi (jag, hästen och medisen) så stod han på fredagen, red igenom programmet lugnt på lördagen barbacka och sedan tävlingen på söndagen.

Men efter ridningen så badades hästen från topp till tå, man och svans reddes ut så den vart oklanderlig, så mycket hästpyssel och sedan självklart så då packades allt och gjordes iordning så mycket som möjligt inför tävlingsdagen.

Hästen nattades med fleecetäcke och flätad man och svans så den inte skulle trassla sig under natten. (flätad, inte knoppad ^^)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

cillaw
0

När jag var liten och tävlade ponny på Nationell nivå (hette då B-tävling för er som kommer ihåg )   så hade jag dille på och samtidigt en fix ide' att jag var tvungen att rida barabacka. alltid i ur och skur. fick för mig att det hjälpte.

Nu så rids hästarna ett markarbetespass i padocken, ordentligt lösgörande men så att de inte får träningsverk, jag börjar inte trimma på något nytt utan håller mig till gammla könda rörelser.

Sen beror det på hur tidigt man ska åka på morgonen, men jag knoppar o putsar så sent som möjligt. gärna samma morgon om det är möjligt

swangel
0

brukar försöka rida cavaletti och ev. hoppa lite lågt så det känns bra. å så putsar jag lite också, men man tävlar ju inte med manen:P (men är det dressyr är det förstås skillnad)

sthlmsjenna
0

Jag rider endast i 30 min dagen innan tävling. Det enda jag gör är att känna igenom hästen i alla gångarter, tränar svängar, lydighet.

När jag tävlar dressyr så rider jag också bara i 30 min, känner igenom hästen i alla gångarter och övar in alla moment en-två gånger. Dvs inför ett LC:1 så rider jag serpentinerna, volter, ökning, snett igenom och raksträckor. Allt endast 1-2 gånger. Om det är något som inte känns bra, så övar jag tills det sitter.

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

[MajaWrangstadh]
0

På förra ponnyn brukade jag bara skritta ut en sväng, ta det lugnt. Sen ryktade jag igenom honom ordentligt, flätade svansen och putsade alla grejor. :)

WhoCares-01
0

jag rider i paddock innan både träning och tävling. Ett lätt pass då jag rider igenom henne i alla gångarter så att hon mjukas upp. då brukar hon bara lika fin dagen efter på tälvlingen.

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3