Dagarna före tävling
Vet att det finns liknande trådar men vi kan väl göra en här och slänga ihop allt, blir så rörigt annars.
Dagen/dagarna för tävling; vad gör ni med hästen då?
Får hästen vila eller rider ni? Om ni rider, HUR rider ni? Lätt uteritt, rider igenom hästen, hoppar…?
Går hästen ute i hagen?
Ryktar ni? Putsar ni grejerna? Packar ni transporten?
Äter den samma sak som vilken dag som helst eller ger ni den lite extra energi?
Annorlunda om det är meeting?
Och dagen/dagarna efter, rider ni som vanligt/lättare ridning/får hästen vila?
Om jag tävlar på söndagen brukar veckan se ut som följer:
Måndag; Markarbete, rätt tufft pass. Ser till att rida igenom hästen grundligt.
Tisdag; Markarbete, något lättare. Kollar av att måndagens arbete gav resultat. Om inte så på´t igen!
Onsdag; Hoppträning för tränare. Brukar ofta bli en självförtroende träning på den höjden, eller snäppet över, som vi ska tävla på.
Torsdag och fredag; Vila
Lördag; Mycket kort markarbetespass på MAX 30 min. Mjukar upp och kontrollerar att hon verkligen är fram för skänkeln.
Söndag: Tävling 2 klasser
Dagen efter brukar det bli ett klättringspass. Det blir enbart skritt så belastningen på hästen fysiskt är minimal och lika så psykiskt, men det är toppen att släppa på ev spänningar hästen samlat på sig under tävling och FFA under resan hem. Man får dock vara mycket uppmärksam på hur hästen känns i kroppen. Dagen efter det vilar hon!
Till meeting är det nästan samma upplägg. Kanske att hon vilar ytterligare någon dag extra eller rids lugnare under veckan innan.
Foder är samma hela tiden. Foderstaten är upplagd så att jag inte behöver gasa med fodret och hon mår bäst av samma hela tiden. Gasandet sker med vilan!
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se