Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikett: off-topic
Läst 2386 ggr
outstanding
0

Hjälp! Min häst mår inte bra

Min gamla ponny, en connemara valack 20 år mår inte bra :(

Han har varit dålig i magen i 2 dagar, och nu har han inte bajsat någonting under natten på två nätter ( ! ) Han äter dessutom väldigt lite också.. Rör knappt höet, men krafften äter han. Fast inte lika glatt som innan.

Han har i prinicip nästan alltid varit igång. Jag fick honom när jag var 13 år, då tränade vi och tävlade upp till LA/MSV i både dressyr och hoppning. När jag var 19 ungefär fick min lillasyster ta över honom och hon har tränat och ridit honom i flera år nu. Men nu har hon en ny ungponny som hon måste lägga ner tid på så min gamla ponny har liksom fått bli pensionär. Han rids bara lite då och då ut i skogen och få ha kul!

Min mamma ringde mej för 2 dagar sen och berättade att han såg lite nere ut och inte äter så mycket, dessutom var han lös i magen. Så jag åkte ut till honom och skötte om honom och tog en ridtur i skogen. Då verkade han helt som vanligt, pigg och glad!

Men inte nu längre.. :(

Har självklart ringt vetrinären som kommer komma idag skulle jag tro! Han har heller inte feber.

Någon som känner igen sej? Eller har nån aning om vad de kan vara?

J-Parnebo
0

jag har ingen aning om vad det kan vara :/  hoppas veterinären hittar vad som är felet .

Tin-Tin74
0

Invänta veterinär!

Lindbygarden
0

Att han inte äter och inte bajsar tyder på förstoppning. Bra att veterinären kommer! De kan få förstoppningsdiarée också eller så har han fått i sig ngt olämpligt.

Vet du om han dricker?

outstanding
0

#3 Ja liite vatten dricker han. Men han brukar inte dricka så mycket vatten annars heller.

Lindbygarden
0

33 Svårt att veta vad det kan vara, han är ju äldre också. Hoppas att det inte är ngt allvarligt utan att veterinär kan hjälpa honom idag!

WhoCares-01
0

låter definitivt som förstoppning. min förra ponny fick det ett par gånger. då åt han inte eller bajsa. han drack nästan inget heller så han blev uttorkad. veterinären gav honom dropp och medicin. sedan hälde vi sirap och äppeljuice i hans vatten så han skulle dricka. fungerade jättebra med det. 

hoppas verkligen det inte är något allvarligt. vet hur tråkit och jobbigt det kan vara när gamlingarna blir sjuka

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

swedensess
0

ett tips är att ge lite vetekli sen, det håller igång magen(blir inte lika lätt förstoppad) om det nu är förstoppning

LinaN
0

Sen ska man inte glömma att det är tillväxtsäsong på gräset.

Min häst lämnar mycket hö som det är nu, men äter sitt kraftfoder, några av de andra hästarna i stallet har diarré och lösbajs pga att det blivit väldigt mycket gräs på väldigt kort tid i deras vinterhagar.

Det KAN vara det, men sen så kan det också vara förstoppning. Försök få i honom vätska, det är det bästa man kan ge. Söta vattnet om det behövs.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

outstanding
0

Nu är allt bra igen :)

När vi tog in han när vetrinären skulle komma så blev han så nervös så han bajsade ur VÄRLDENS lass!! :)

Vetrinären kände och klämde och hittade inget fel. Min häst verkade hur frisk som helst. och när vi släppte ut han i hagen igen så sprang han som en tok och sen ställde sej och åt! (!)

haha! han löste problemet själv!

Tack för era svar!

HannaT
0

#9 Vad härligt att det löste sig.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Tin-Tin74
0

Jag har varit med om något liknande en gång med en hund som inte kunde föda sina valpar. In med bliv mamma i bilen och iväg till djursjukhuset 16 mil bort. (var ju naturligtvis på en helg…)

I väntrummet börjar tiken bli orolig och så lägger hon sig ner och föder!

Tre små härliga bebisar kom till världen där.

När vi ändå var på sjukhuset så röntgades hon för säkerhetens skull så det inte fanns någon kvar i magen, men det var tomt.