Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikettutrustning
Läst 4606 ggr
LinaN
0

Korrekt avpassning martingal

Hur avpassar man längden på en martingal korrekt?

Jag har funderat litet på det för jag köpte en Xfull förbygel med tillhörande löstagbar martingal, men eftersom min häst massa-mässigt är gigantisk så har han inte en Xfull lång hals. Så jag ska sy om själva martingaldelen.

Men frågan är ju hur mycket vågar jag ta av. Vad mäter man, HUR mäter man så att martingalen får önskad effekt när den är önskad.

Jag vill ju inte riskera att ta bort förmycket.

Kan någon visa bilder med en korrekt avpassad martingal med sträckta tyglar och hästens huvud i normalläge så vore jag väldigt tacksam :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

HannaT
0

Jag har ingen aning… Har faktiskt aldrig behövt rida med martingal på Kalle, men det är ju en sådan sak som kan vara bra att veta inför framtiden.

Men är det inte så att martingalen ska vara spänd löst, inte så att den drar ner huvudet på hästen, utan bara så att hästen inte ska kunna kasta upp huvudet så att rytten slår sig?

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

LinaN
0

De bilder som jag sett i kataloger o dyl visar martingalen dels alldeles för lång och med hängande tyglar….

Jag har HÖRT att man ska sträcka upp martingalen mot hästens strupe när hästen har huvudet normalt. kortare än så ska man inte ha, men vet inte om det stämmer…. sånt häringa är så lurigt….

Det får inte vara för långt och inte för kort…

Tin-Tin74
0

När jag spänner martingalen på mina hästar har jag ringarna som tyglarna löper genom, så de når till ganacherna/strupen när hästen har huvudet i "normal läge". 

Sen innan jag börjar rida på allvar med martingal prövar jag i alla gångarter så den inte inverkar något. Martingalen ska ju bara inverka när/om hästen slänger upp huvudet.

Svårt att förklara men hoppas ni förstår något så när….

Peppe
0

jag brukar börja med att spänna den som du skriver i #2, dra mot strupen. sen testar jag och rider och justerar allt eftersom, på Blacky har jag den rätt kort eftersom han han bara går med huvudet i "icke formställning", så att säga, vid dom tillfällen som martingalen behövs (när han är stressad/het). nu lät det som att den var skitkort, men riktigt så illa är det inte =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
0

Problemet är ju att jag inte direkt kan testa, för när jag väl syr om ringarna och kortar av remmen så är det kört sen… kan ju inte förlänga något jag tagit bort :S

Det här vart knepigt…. :S

Peppe
0

#5 häng på den och mät?

sthlmsjenna
0

lärt mig utav Jens Fredricson att martingal ska räcka till manken eller något under.

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

LinaN
0

#6 jo men vad ska man tänka på, var är det lagom, vad är gängse liksom ^^

#7 om den ska räcka till manken på honom så är den för kort som den är och skulle definitivt inte ge någon effekt what so ever…. som sagt, det är ett kallblod och inte en långhalsad halvblodshäst…. så det är en stor skillnad från bringa till manken på honom är det gott o väl en meter diagonalt…

menmen… får ta o testa nåndag. *L*

Tin-Tin74
0

#8 tänkte inte på hans kroppsbyggnad Skäms….

Men han verkar ju så snäll och medgörlig så gör så här:

Sätt på honom martingalen, be någon lyfta hans huvud så högt som du anser att det är OK att han kan höja det. "Ta tyglarna" och mät nu hur lång martingalen ska vara.

Hoppas du förstod hur jag menar… Obestämd

Lorita
0

LinaN varför ska du ha martingal?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

LinaN
0

#9 Det var en bra idé! Så kan man ju faktiskt göra! :D

#10 Iom att den tillhör själva förbygeln så vill jag att den ska passa när och om den behövs användas. Vet att min medryttare använt den en gång men den gav ju absolut ingen effekt iom att den var förlång. Så han har inte använt den sedan dess.

Om man nu nödvändigtvis har utrustningen så vill man ju att den ska passa :D

Peppe
0

#8 jag menade som #9, orkade bara inte skriva allt ;)

LinaN
0

#12 haha! det var ju inte liiite information som föll bort då ju ;) *fniss*

Peppe
0

#13 är man lat så är man ;D