Vilka stigbyglar är bäst?
själv har ja sprenger
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3

#1 Hur bra är dom på en skala 1-10? :)
ja tycker om dom. sköna att ha och dom formar sej bra efter foten… sen e de ju negativt me båda dessa att de inte e säkerhetsstigbyglar svårt att sätta betyg
// Alexandra

Okej, tack :)
Jag rider själv med islandsstigbyglar, tycker de är helt ok. Däremot så är jag litet sugen på ett par iberiska stigyglar som har större anläggningsyta under foten.
Har problem med att min lilltå och ringtå somnar och domnar bort helt o hållet när jag rider längre stunder o det är rätt obehagligt. Så jag har en förhoppning om att den större anläggningsytan under trampdynan ska spara på mina stackars tår….
Skulle det fungera så ska jag be någon svetsa om mina isisbyglar så de får mer anläggningsyta under foten. :) Jag är inte den som är den. Det viktiga är att man sitter bekvämt, inte påverkar hästen negativt och att man inte får ont.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

jag har mark todd,men har ridigt mycket i sprenger. Sprenger är lite bredare i foten känns det som och är lite mer svikt i.Men för priset så är MT mycket väl värda,Köper gärna två par till och har inte ens kommit upp till normalpriset för sprenger

#5 Jg har också islandsstigbyglar, har sånna med böjning på båda sidorna, känner mig mycket säkrare då :) och så är dom ljusblå! :D
#7 Ljusblå!? vart fick du tag på det? Skitsnyggt ju ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#8 Fick med dem när jag fick hem min travare på foder :) men de är gjorda i eskilstuna iaf.. Ska jag fråga vart hon har köpt dem? (hade ett par likadana i lila förut, haha)
Jag har varken eller. Är det inte säkerhetsstigbyglar så används de inte här.
På ponny har vi stigbyglar med gummiband och på de stora hästarna har vi Australienska med böjd yttersida.
#10. dom med böjd yttersida är livsfarliga enligt mig. eftersom dom har störe "hål" än dom med gummiband så är det lättare att foten faller igenom. lättare att fastna.
// Alexandra
#11 om man vänder dem fel blir det helt klart ett större hål, dvs beroende på om bågen är rättvänd. För att de ska vara rätt dit satta på stiglädren ska bågen vara framåt och då blir "hålet" lika stort som på vanliga stigbyglar. Det gäller alltså att använda dem rätt! Men så är det ju med de flesta säkerhetsutrustningar. En hjälm som inte passar, eller en säkerhetsväst som är förstor gör oftast större skada än nytta.
Summa sumarum: Säkerhets grejer ska användas rätt annars är de farligare än utan.
#12 fast även om dom är rättvända så är det lätt att fastna (vet hur de ska se ut)
// Alexandra
#13 jag menade inte att just du inte vet hur de ska sitta, utan bara som en förklaring till andra som inte vet vilka vi pratar om.
Tur att det finns så många olika säkerhetsstigbyglar att man kan välja de man själv tycker bäst om. 
#14 aa de har du rätt i =)
// Alexandra

jag har sprenger både på dressyrsadeln och hoppsadeln, kan inte rida i nåt annat. dom är ovärderliga för mig
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jag har ett par Metalab Air System stigbyglar (samma som på bilden) som jag är jättenöjd med! Plattan är bred, de är flexibla (både plattan tack vara de små "luftkuddarna" som finns inuti och sidorna som är ledade) och ger bra stöd. Jag fick tidigare väldigt ont i mina fotleder varje gång jag gjorde mer än skrittade. Efter att jag köpte dessa har jag inte haft ont en enda gång! Jag tror jag betalade 375kr för dessa och det är betydligt mer prisvärt än Sprengers. (tycker jag iaf) :P
//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

Vad är prisskillanden mellan dessa två märken?
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

#18 sprenger kostar runt 1500 kr, vet inte vad dom andra kostar

MT kostade 399kr

#19 och 20 Lite skillnad där då!

precis,man får 3par MT till priset av ett par sprenger
Jag vet faktist inte då jag inte provat MT, men efter att ha ridit i mina sprenger i 5 år så vill jag inte ha något annat!!! De är helt fantastiska!!!
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

säger som #23 jag..
så länge man inte ridit i sprenger så räcker det nog gott å väl med MT, men har man en gång testat sprenger så finns inget annat! =D

jag har ridigt mycket i sprenger,men köpte MT i väntan på att ekonomin tillåter något annat…
#17 vad kostar dom?? har samma problem med fotlederna… skulle vara guld värt å slippa de
// Alexandra

#26 Svarar åt Papaya. Ca 375 kr står det längt ner i hennes inlägg :)
#17 #27. haha oj ställde fel fåga xD var e dom köpta?? =D
// Alexandra
#28 Jag köpte dom i en butik samtidigt som jag hämtade ut min hjälm… Kommer inte ihåg vad den hette :O Men stigbyglarna saluförs bla av Lami-cell tror jag. :)
//Emma
#29 oki =) tack för hjälpen.. ska kolla upp dom =D
// Alexandra
#30 Gör det, jag är jättenöjd med mina! :D
//Emma
Jag har ridit i samma sprenger i 10 år nu. Skrubbade med borste och doppade i vatten samt avtorkade varannan vecka och de blir som nya varje gång!