Hoppövningar för ridtravare
hej har en ridtravare som jag ska börja hoppa med lite smårt. vad har ni för tips till grunden ?
tacksam för svar :D

Vad roligt!
Hur du ska börja hoppa beror ju lite på hur pass mycket hästen är riden. Har den blivit hoppad innan?
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

#1 visst är det :) han har blivit riden sen ett halvår tillbaka då när jag har haft han . men sen har han mest stått i hagen nästan hela sommaren det var två småtjejer som red han men nu när jag har haft han sen nov 08 så har han blivit riden hela tiden.
Jag har bara ställ upp ett litet hinder på stallplan. medans han hoppar så hade jag en longeringslina o sprang gämte han . det tog ett tag innan han fattade . han hade bra teknik med frambenen med bakbenen släpas han bara efter. men hoppas det finns en åtgärd för det :)

Jag hade börjat med att rida mycket cavaletti, så att han först och främst vänjer sig vid bommar.
Det finns en bra cavalettiövning i artikelarkivet som du kan kolla. :)

ok tack för tipset .. ja det ska jag göra för om jag gör det kanske han inte släpar bakhovarna efter sig då får han lyfta mer på dem ^^
det ska jag göra har en bra kväll :)

#4 Ja, cavaletti kan absolut hjälpa dig med det. Då får han lyfta ordentligt på benen och bygga mer muskler bak.

#5men det går säkert bra hhihih ^^
Jag har ett samarbete med traktens travkuskar och brukar i mån av tid och plats ta mig an de travare som inte klarar kraven på travbanorna och skola om dem.
Precis som HannaT skriver så börjar du med cavaletti-arbete. Något jag rekomenderar att man alltid gör en gång i veckan på travarna som har lite svårt att lyfta på sina fötter.
Därefter börjar du med att travhoppa små låga hinder, så låga att hästen mer eller mindre kliver över dem.
När hästen börjar tycka att det inte är farligt så börjar du höja sakta.
Efter ett tag börjar du träna teknik med svängar och studs övningar.
Hoppas du fick lite råd av detta. Travarna brukar bli fina hopphästar för de lägre klasserna bara man lägger en noga grund utbildning.
Lycka Till!!!

#7 tack för att du svarde på inlägget och sen får man verkligen tacka för de bra tipsen.. jag har ju inga hinder än . men ska köpa in tänkte bygga sj :) jag satte ju upp ett litet hinder på gårdplanen då hade jag två små stubbar det tog ett tag innan han fattade. han hade bra frambens teknik med bak var det värre med som jag skrev så släpar han efter men det e ju bara träning :)
tack det hoppas jag att det går bra med all tränig han får . stort tack igen :)

#8 Vi hjälper mer än gärna i den mån vi kan.
Du får jättegärna fortsätta berätta hur det går för dig. :)

#9 vad snälla ni är :) det ska jag sjklart göra :)
Det är klart vi hjälper till med det vi kan! Ska bli så spännande att följa hur det går för er. 

#11 ja visst e det :) om du ¨går in på min hemsida så har du en bild på mig när jag rider han.. kommer fler bilder har inte haft någon som har plåtat.. :D
#12 Tittade in hos dig och lämnade en liten komentar. Men kort kan jag säga att det ser fint ut och jag förstår att du är "taggad" nu.

Om han inte har blivit hoppade förut kan du börja med löshoppning. Sätt upp linor som infångare och börja med bommar på marken, sen höjer du 5 cm när du tycker att han klarar av det och så :) Så gjorde jag med min travare som aldrig hoppat förut och nu hoppar han 90cm ^^

cavaletti/upphöjda travbommar/bommar på marken kan du använda oftare än 1 gg/ vecka. måste ju inte rida så jättemycket över dom men kan vara bra att ha framme så du tar några varv över dom flera dagar i veckan. kan ju även lägga ut lite grenar på nån ridväg nånstans. det bygger jättebra muskler att rida över sånt =D
vi försöker se till så blacky ser bommar iaf 2-3, ibland 4 ggr/ vecka
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~