Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikettoff-topic
Läst 3309 ggr
HannaT
0

OT Insektsbett, eller?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jennifer upptäcke igår bulor på Kalles mage. Han har aldrig haft något liknande innan och jag undrar verkligen vad det kan vara? Bifogar en bild så att ni får se. Bulorna ligger på sidan av magen, långt ner, bakom "armhålan". Det är flera bulor, och den största är ungefär i storlek med en handflata.
Min spontana tanke är ju insektsbett. Vad tror ni?

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Lorita
0

Det där har jag också haft på ett sto för massa år sen, jag var på läger med henne och fick åka hem i förtid. Vi……………jag misstänkte att det var knott men det kan ju varit något i betet också.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

HannaT
0

#1 Att han har fått i sig något giftigt menar du? Kan ju vara det. Får kolla i genom hagen imorgon.

Lorita
0

#2 jag hade ju fördelen av att kunna ta hem min häst men jag tror fortfarande att det var knott som var orsaken.

Men vist hon kunde ju ha ätit något också, hela hästen var full med bubblor stora som halva pingisbollar en del i storlek med tennis bollar, men hon hade inte ont eller kikade sig.

Hästen var inte allergisk mot något mer än björk pollen för övrigt och av det blev hon kraftigt snuvig.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

HannaT
0

#3 Det är ju det jobbiga, att man inte vet orsaken. Min hovslagare jobbar på veteriärklinik och kommer och slår på en tappsko imorgon, så tänkte höre med honom om vad han tror.

Kalle har inte heller ont och kliar inte. Jag har smörjt bulorna med hästsalva och flusprayat, så förhoppningsvis blir det bättre.

Rexona
0

Kanske någon giftig växt på betet,
han har inte feber el verkar slö?
Vet inte bara funderar.

HannaT
1

#5 Jag har inte ridit den senaste veckan så kan inte svara på om han varit slö eller inte. Termometern låg hemma, men ska absolut ta med den och tempa honom imorgon.

Vilka slags växter kan ge sådana utslag?

Rexona
0

Färska smörblommor ej torkade,stenkorsört,
korsört,fingerborgsblomma,fräken,örnbräken,språngört,
odört,munkhätta,johannesört,idegran,
gullregn,liguster,rhododendron,thuja, ekollon,ekbark
Man måste nog ta med en växtflora och kolla igenom.

HannaT
0

#7 Tack för hjälpen!

LinaN
0

Det kan vara insektsbett eller en överreaktion på någon växt.

för två somrar sedan så hade harry blivit väldigt knottbiten på hans ickebefintliga vallack-pung men då såg det ut som om han hade pungkulor då det var så mycket vätska i knutorna… men med flugmedel så försvann det i takt med att hans tolerans mot flygfäna ökade.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

J-Parnebo
0

Hoppas verkligen du får reda på idag vad som är felet, blev lite rädd när jag såg det i förrgår. på bilden ser det ut som att dom blivit större.

vbllover
0

Min första tanke är någon giftig växt eller huggormsbett, det kan hästen ha fått om den har legat ned. Jag tror inte att det är insektsbett, men i sådant fall en hel svärm med getingar eller bin.

De giftiga växterna #7 har skrivit stämmer bra, men på de sista raderna är det mer trädgårdsväxter ex Rhodedendron och Tuja, däremot kan trädgårdsväxter spridas från trädgårdar om det finns hus i närheten? Har ni koll på att ingen slänger kompostavfall, med ev giftiga växter i hagen?

Fler giftiga växter är:

• Liljekonvalj
  • Stormhatt
  • Ricin (Ricinus communis)
  • Vitsippor
  • Gullviva
  • Ginst
  • Stånds (Jacobaea Valgaris) - samma släkt som korsört
  • Örnbräken - en typ av ormbunke
  • Jättebjörnloka
  • Järnek
HannaT
0

#11 Jag har sett ormbett på häst tidigare och det här liknar inte det som tur är. Ska försöka hitta en växtbok och ta med, men vi har ingen kompost nära hagen i vilket fall.

#10 Det är nog ingen fara. Kalle fick i sitt någon växt förra sommaren också så att ganashen svullnade upp, och det gick över på bara några dagar. Jag hoppas och tror att detta är något liknande.

J-Parnebo
0

#12 jag var i hagen en stund nu, och det såg ut som att svullnaden hade gått ner .

HannaT
0

#13 Åh vad bra! Påminn mig om att jag ska tempa honom sedan.