Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikett: utrustning
Läst 2514 ggr
[Wera]
0

Varför du aldrig mer vill rida på Pessoa.

http://hastpassion.blogg.se/2009/april/varfor-du-aldrig-mer-vill-rida-pa-pessoabett.html?_tmp=175bf48cd02e9ce86baafd89544d12c6a19cfe9d

Skit bra "artikel" om vrf du aldrig mer vill rida på Pessoabett. Tycker alla ska läsa den!
Jag har själv ridit på Pessoa, och usch vad jag ångrar det nu!

HannaT
0

Funkar länken för er andra?

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

[Wera]
0

#1 Hade gjort ett fel, nu borde den funka!

Anna
0

Mycket bra skrivet!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

HannaT
0

Jag tror att största anledningen till varför hästen gapar sådär på sista bilden är för att tungan är över bettet…

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Marija
0

#4 Tror också som du, att det beror mest på vart bettet ligger.

Skriver som jag skrev inne på Dressyr.ifokus:

Jag har ridit på pessoabett.

Jag vet precis hur det fungerar!

För att känna skillnaden, för att KÄNNA effekten och för att få 1000 anledningar till att undvika det!

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Tin-Tin74
0

Jo, att hästen i artikeln gapar beror med största sannolikhet på att tungan ligger över bettet. 

Jag har själv ridit/rider på 3-delat Pessoa på mitt hbl. Hon är extremt "tung" i handen och min tränare har föreslagit Pessoat till henne. Dock rider jag inte på det utan att min tränare är med, och endast i undantag. 

Tycker faktiskt att det ibland är lite väl mycket "häxjakt" på just dessa bett. Med rätt förståelse hur bettet verkar och med mycket försiktig hand kan det ibland underlätta att byta till Pessoa enstaka gånger. Min åsikt är att INGA bett (inkl Hackamore) är skonsamma för hästen om ryttaren rider fel och oförsiktigt. 

Men visst, allt för många rider med Pessoa helt utan anledning och då är det verkligen befogat att ge kritik. Jag tror det går lite mode i vilka bett man ska ha till sin häst. Precis som med vissa hjälptyglar. För 10-15 år sedan var det ganska vanligt att man red mycket med Gramantyglar i utbildningssyfte (?) på 4-5-åringar. Det ser man inte så ofta idag. Gud ske lov!

Inget fel med "graman" OM ryttaren behärskar den, och endast för att då och då visa hästen vad man vill/menar.

All utrustning ska väljas efter varje situations behov.

Sist vill jag bara påpeka:

En god ryttare strävar alltid efter att rida med så lite och enkel utrustning som möjligt!

Tin-Tin74
0

Läste igenom mitt tidigare inlägg… Det verkar kanske lite flummigt men jag hoppas det går fram hur jag menar…

JenniferH
0

Jag gillar inte heller pessoa nå vidare mkt, men jag har använt det på mina andra hästar och dom har trivits jättebra med det! Så jag undrar, det kanske är lite individuellt det där.

Tin-Tin74
0

#8 Jag tror som du att man måste se till varje enskild situation och vad som passar varje individ. En yttare men mjuk och fin hand skulle i princip kunna rida med en ståltråd som bett medans en ryttare med hård hand ger hästen obehag av ett tjockt och mjukt gummibett.

Men pessoa ska enligt mig väljas med försiktighet.

WhoCares-01
0

man växer om man erkänner ett fel och de e va ja tänker göra nu. I tråden Vilket bett använder du i hoppning, skrev jag om en i stallet som använder pessoabett. jag skrev att hon red bra på det och att hästen trivdes. det står jag fast vid. vad jag inte står fast i är min egen erfarenhet om att inte ha något ont att säga om bettet. läste nyss artikeln. innan har jag tyckt att allt tjat hit och dit om pessoabettet ha varit jättelöjligt. "folk får la använda de om de vill, inget fel alls" tänkte jag då. ja hade fel! jättefel. nu upptäcker man hur mycket man har att lära. har hållt på med hästar hela mitt liv…

de jag lärt mej nu är att man alltid ska kolla upp fakta innan man kommenterar något =) ska tänka på de i fortsättningen

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Lorita
0

jag har aldrig och kommer aldrig att stoppa ett Pessoabett i en hästs mun som jag ska rida.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Peppe
0

Vet inte om det står i artikeln, men pessoat är en form av gagbett. ni kan ju slå upp vad gag betyder Flört

och för er som inte orkar så betyder det munkavle, hindra från att ropa på hjälp.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Pandy
0

Oj allt de där visste jag inte…3 av ponnyerna på min ridskola har pessoabett…vad tror ni om det egentligen? Min favorit ponny på skolan använder de pessoabett på, och eftersom han är en B-ponny så är det många unga ryttare som rider honom, har ni något annat förslag på ett lite bättre bett som är snällare än pessoa men ger mer effekt än ett vanligt tränsbett på en stark och lite pigg welsh?
Jag har ju ridit sålänge så jag använder ju inga storhjälper så för mig funkar det väl hyfstat, men vad ska ridlärana byta till istället för pessoa?
Nu har jag rabblat, men det låter hemskt, men jag kan inte göra något om de där med pessoabett på ridskolan:/

Peppe
0

#13 jaktkandar utan tungfrihet är att föredra. ser läskigt ut men är snällare än pessoa =)

Pandy
0

#14 Ok, men tror ni att ridlärarna vet om detta? Det borde de göra men varför låter man då B ponnyerna ha det som rids bara av de oerfarna ryttarna då? Efter läst de här tycker jag det är konstigt att en ridskolan har pessoa bett på småonnyerna som rids av småbarn:/

Peppe
0

#15 det är först på senare tid det uppmärksammats, många tycker att det bara är fjant tills dom får bevisen uppstuckna under näsan. man kan inte tvinga nån att tro på det man säger =)

Pandy
0

#16 Jadu, ridlärarna får komma på det här med pessoabett själv iaf.
Jag som är typ vuxen och har ridit minst 10 år kan ju rida ordentligt om man kan säga det så.
Aja, än sålänge är ingen skada skedd:)

Papaya
0

#12 Det tycker jag är det bästa argumentet av alla. Någon har ju kommit på "Gag-namnet". Skulle vara kul att veta vad den personen tyckte om Gag-bett och varför han/hon valde att döpa det till just Gag… Oskyldig Ursäkta rörigt inlägg. ^^

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

sarapascha
0

Det var en intressant artikel, det var mycket jag inte visste om pessoabetten. Har aldrig ridit på ett pessoa och kommer förmodligen aldrig göra det heller. Själv använder jag bara 2 och 3 delade bett på min häst, och hon är väldigt känslig och fin i munnen. Hade jag slängt på henne ett pessoa så hade hon nog slott frivolter, ha ha.

SSAA
0

När jag läster denna kritik om pessoabettet kommer jag och tänka på alla de hästar jag red som liten med pessoabett :/

En stark och tung fjording, och ett litet korsningssto som var helt sjukt stark då hon inte orkade bära sig. ush…