Utrustning - vet du varför?
Köper du viss utrustning till din häst för att det är snyggt, trots att det kanske inte alls behövs eller utan att veta vad det har för funktion eller inverkan?
Om ja, vad har du köpt?
Det jag ser mycket av inom hobby-hoppningen är till exempel pullarträns, pessoabett, sporrar, gräs/bocktygel och en oändligt massa mer.
Har sett mycket felaktig användning av olika utrustning på framförallt mindre tävlingar och tänkte därför på hur pass vanligt det är att man köper saker som man inte behärskar, behöver eller inte vet om det gör skada eller nytta?
Observera nu att jag inte har skrivit att något av exemplena är varken rätt eller fel att använda.
Håller helt med dig.
På vissa ekipage hör man ju hur kedjor och allt på extrautrustning skallrar…
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Ja verkligen. Man ser alltför ofta ekipage med en massa prylar bara för att det är på modet.
Själv är jag väldigt noga med att ha så lite som möjligt på mina hästar. Ska jag börja med något nytt så kollar jag upp med så många andra som möjligt vad de har för erarenheter och så. Typ det senaste: eftersom jag blivit skadad i ryggen kan jag inte rida för tillfället så det blir en massa arbete från marken (longering/tömkörning) och jag ska nu utöka mitt sortiment med en chambon. Men innan så har jag kollat (bl a här på forumen) vad andra tycker om den. Och nu har jag alltså betsmt mig för att investera så fort som möjligt.
Hoppas ni hängde med….
Håller helt med! Har också sett en trend att ju lägre tävlingsnivå (lok, reg osv), ju mer saker efter mode. Ju högre du kommer, ju mer verkar funktion komma före utseende.
Själv lever jag efter devisen "less is more" och använder därför bara det jag behöver. Fram tills nu har det inneburit: sadel, träns och benskydd vid all ridning. Dock har jag fått införskaffa en rejäl förbygel att använda vid hoppning och klättring. I och med att hästen blivit mer och mer slimmad (ingen mage som tar stopp bakåt längre
) så har sadeln börjat åka bakåt vid klättring och hoppning på större språng. Där funderade jag ut på vad jag behövde och köpte mig en efter funktionen. Givetvis använder jag inte martingaldelen eftersom den inte behövs! 
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

#3 Jag håller med, och använder i princip samma utrustning som du gör, minus förbygeln. :)
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Vad skönt att flera håller med. :) Jag tillhör de som absolut inte har mer eller skarpare utrustning än vad som behövs.
Jag rider min häst med sadel,träns och förbygeln ibland, men inte martingal. Har även på henne benskydd, och det behöver hon.
Jag rider Chikina med träns, sadel, martingal och benskydd vid hoppning/uteritt.

jag vet inte om problemet är så stort egentligen, visst är det "mode" med förbygel men ärligt, på vilket sätt skadar den? inget av det ni nämner är ju skadligt, med undantag av fel använda bett samt all användning av pessoabett. benskydd, martingals, pullargrimmor osv är ju inget skadligt så länge man inte spänner det fel. jag hänger mer än gärna på min häst både det ena och det andra vissa dagar så han ser ut som en hel julgran, men inte tar han skada för det
#1 hellre att det skramlar från en pelhamstångskedja när nån rider förbi än att det är tyst från ett pessoa ;)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

tycker lite som #8 sålänge det inte skadar hästen bryr jag mig inte men jag HATAR när människor rider med sporrar, kan om inte rida utan eller? :S
visst det är inte fel att rida med sporrar om man använder dom rätt men har sätt flera människor sitta och "sparka" på hästarna när de haft sporrar :(

#0 Härligt med fler aktiva medlemmar för övrigt. Du får gärna presentera dig och din häst i berätta-om-din-hopphäst-tråden om du vill. :B
Så länge utrustningen inte skadar hästen när den går rätt (tex martingal som hänger löst när hästen inte har huvudet bland molnen) så är det ju ingen fara. Benskydd är ju en bra säkerhetsåtgärd eftersom en häst utan 4 fungerande ben inte går att rida. Å andra sidan så ser man idag väldigt mycket onödigt krimskrams. Jag rider inte med sporrar eller starka bett, däremot martingal när hästen är piggare och vi tex ska galloppa lite ute på gärdet eller rider ut. Annars så är det bara sadel och träns som är det vanliga, vid hoppning eller ridning i skogen åker benskydd på. :)
//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

Såhär ser jag och Kalle ut när vi hoppar.
#8 Mycket sant det du säger om kedjorna!
#10 Hej, jo, jag har bara varit här på iFokus i ett par veckor. Hittade till ridsport först där jag blev medlem. Jag har inte presenterat mig i den tråden för min häst tillhör egentligen inte hoppkategorin, men om ni tycker det är okej med icke-hopphästar presenterar jag gärna oss. :)

#14 Så länge du är nyfiken på hoppning så är du väldigt välkommen hit.
Du får gärna presentera dig och hästen i tråden även om hoppning inte är eran favoritgren. :)
#15 Så bra, då ska jag göra det.

jag rider bara med det som behövs på min häst jag har i stort sett bara skydd när jag ska göra nått mer ansträngande som tex hoppning klättring. och ibland benlindor vid hårdare dressyr eller konditions pass. sen när vi hoppar s har jag förbygel med martingal då det inte gr att hoppa honom utan martingalr för han drar upp huvudet och man tappar kontrollen. just nu har jag jaktkandar p honom i hoppningen men tränar på att f honom på vanligt tränsbett s jag har tränsbett när jg kör lydnadsövningar men han är fortfarande lite för stark framåt och blir lätt framtung så men vi tränar på =)

jag brukar tycka lite synd om de sk julgranarna.. visst tycker man tex förbygel är snyggt så visst men alla utrustning har ju en ursprunglig funktion så man säger ju något till andra människor med varje sak man sätter på hästen. tyvärr händer det väl ofta på speciellt ponnyer att tränaren säger typ att hästen gapar, då byter vi nosgrimma, nu slår den upp huvet då tar vi martingal, nu är den svår att hålla då byter vi bett och så där kan det bara fortsäta. vart tog ridningen och hästvettet vägen?
Skynda långsamt så går det fortare.

Jag tävlar på ridskolehäst med en gammal stubbensadel allround, och ett vanligt engelskt träns med martinglan då hon ofta e spänd och uppe och flyger med huvet. denna utrustning kan se enkel och dålig ut men tvärtom det är kvalitet man vill ha och dyrare och mer utrustning gör inte hästens prestationsförmåga bättre, tvärtom den minskar om den ska behöva bära runt på både ryttaren och sedan helt onödig utrustning som väger nästan lika mycket.
dvs man blir ingen bättre ryttare om man har tex ett par Baryardstövlar även om dom är snygga!

Jag rider så avklätt som det går, det gäller alla ridstilar 
på tal om utrustning som används fel….
Detta fotograferade jag vid en lokal hopptävling i grannkommunen förra året… Visst ser det bra ut? Jag hoppas ju verkligen att detta jaktkandar INTE hade en tungfrihet….
Samtidigt så undrar jag idag varför jag inte sa något om det då… men man lär sig väl… jag är litet mer rättfram med saker som är åt fanders än vad jag var då…
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jag kör på vanligt achenträns, strykkappor fram allt som oftast. Boots fram vid hoppning eller terrängridning. Låga strykkapor bak, måste komma ihåg att köpa nya de gamla är trasiga och räcker inte runt hans bakben längre.
Förbygel för att garantera att den bomlösa sadeln inte glider bakåt vid terrän och hoppning, så av vana slänger jag på den vid dressyren med.
Men något som verkligen gått i mode är ju fårskinnsvojlockar och fårskinn…. sett hästar med fårskinn på nosband, sidstycken, nackband, på hela förbygeln dvs över bogarna och ner mellan frambenen, i benskydden och under sadeln samt om sadelgjorden… Hästarna ser ju mer ut som pudlar än hästar då….

#22 Jag är en av dem som tycker fårskinn är snyggt, haha. Dock i "lagom mängd". Det är ju inte heller något som gör hästen illa, såsom bettet i inlägg #21, fy vad det ser ut.
mm vi hade clear round idag, och ca hälften av de yngre ryttarna red på pessoa, några hade pelhemdelta i de nedre småringarna på pessoat också samtidig som de hade martingal och sporrar

har man en väl utprovad och passande sadel ska man nite ha fårskinnsvojlock eller annat tjockt under, då blir sadeln för trång. precis som raggsockar i skorna..
#25 tänkvärt.
Nu tycker jag iofs inte att mina sadlar ligger varken bättre eller sämre oavsett om jag har en tunnare pad eller inte. Det har nog lite med att göra hur tjock vojlocken/schabraket är också. Men visst bör man tänka på det innan man börjar andvända.
Som med all uttrustning ska man veta VARFÖR och OM man behöver det.
På min väldigt lilla storhäst har jag pullargrimma och tredelat tränsbett vid uteridning medan jag för tillfället har hackamore vid hoppning och markarbete över bommar/kavaletti. Martingal har jag endast när hon är riktigt pigg och då är det en sån som på bilden (bilden är från börjes hemsida och inte privat) alltid senskydd fram.
i hagen har hon kotringar för att inte tappa skorna då hon har väldigt dåliga hovar som flikar sig.
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3

#25 det är därför du ska prova ut din hoppsadel MED padd så det blir lagom, för padd ska man ha vid hoppning =)
#27 det är en Bib-martingal :)

#27, 29 Också kallad seglarmartingal :B

Vad är den till för? Bib-martingalen/seglarmartingalen?
#30 det har jag aldrig hört förut….
Men varför har den den utformningen den har? Från början har jag för mig att den kom från kapplöpningsbanorna….
En snabb googling så får jag en variant från buke, "Hindrar hästar som biter eller viftar med frambenen från att fastna i martingalen" och vidare så träffar i norge så kallas de "anti-bit- martingal"
Så det är väl en logisk förklaring som håller lika bra som en annan…

#32 Det stämmer bra, den är "stängd" för att hästen inte ska lyckas fastna med frambenen.
#33 eller underkäken :D

sen kan man ju fundera över om det egentligen är så smart att ha sporr-tvång på ponny. visst de e inte kul med ryttare som bankar med skänkeln men är det bättre med skarpa bett (jaktkandar, pessoa mm) som stoppar rejält och sen sporrar som knuffar på lika mycket? ska dom framåt eller bakåt kan man undra.. ja, inget bett är skarpare än handen som håller i det, samma gäller sporrar men utbildningen av unga ryttares ridning är ju inte på topp här i landet.

#33 och #34 sedan har den oxå en liten bromsande effekt när plattan trycker på underhalsen. Funkar bra till heta hästar som är kännsliga i munnen för att "betslas" upp
#35 Så sant, så sant men det är inte sporrtvång i hoppning, bara i dressyr men då enbart från regional nivå. Så upp till Barnens Tränare att se till att lära barnen rida eller "förbjuda" dom att ha sporrar tills de lärt sig andvända utrustningen korrekt

#35 benen används inte bara för att hästen ska gå framåt ;)
man kan förenklat förklara det såhär
bett - tar förhållning, stoppar upp (nödbroms), gör hästen kortare
sits - driver hästen framåt, gör så den får längre/kortare steglängd
ben - ger mer tryck i gångarterna och driver
med andra ord är det inte alls konstigt att endel rider med skarpa bett och sporrar, då det nämligen inte är endast gas och broms, utan de reglerar så mycket annat. kan vara så att hästen är svår att få uppåt, kort och energisk, att den bara blir lång och ångar iväg. DÅ kan det vara bra med ett skarpare bett och sporrar. kan även vara så att hästen är het, men att den ändå "dör" ibland i t ex kurvor och att man då behöver sporrar för att snabbt väcka hästen. har man sporrar så använder man inte sporren varje gång man trycker med benen, utan den trycker man till med vid behov, precis som med ett spö. en som har sporrar på sig kanske inte använder dom en endaste gång under hela banan =)

#37 helt sant :) jag har både sporrar och spö på en ganska het häst, sammtidigt som sag aldrig använder de när jag inte behöver, extra fart och nöbroms.

#37 Jag håller med dig!

#37 jag håller med dig, men det gäller ju dm som kan.. som sagt utbildningen av unga ryttare har kritiserats ganska mycket och det är i det läget som det inte är så bra med både spö, sporrar och skarpa bett. ju duktigare man är ju mindre hjälper man använda.
Jag erkänner att ja, jag köper nog lite för mycket grejer till ponnyn ibland, grejer som kanske inte behövs. SO WHAT? :D Vi snackar förbygel, fårskinn… Tar han skada av det? Nope.
Jag måste säga att han blir grymt snygg i det, och ja… Det är ju bra :D hahaha. Han själv skiter väl i om han är snygg eller inte, men jag är ju väldigt stolt om jag får rida runt i en extra snygg häst med en dyr märkesförbygel ;) haha.
Och ja, jag bryr mig om märket. Jag rider grymt mycket hellre runt i en Glen Gordon kvalitetsförbygel i exakt samma färg som sadeln än en Claridge House från Hööks i fel nyans som går sönder efter en månad. haha.
#41 antagligen OT, men GG har väl inte superkvalité de heller? Fast grejjerna är snygga. :)
//Emma
#42 Men äsch, jag drog bara upp det första jag fick i huvudet. Bättre än Hööks ;) haha. Och snygga är grejerna!
Jag betalar också grejerna själv. :P Det är roligt att spara för att kunna köpa det man vill ha/behöver. Lättare att uppskatta grejerna då! :D
//Emma

#53 Den här tråden handlar inte om vem som betalar för vad, utan om vilken utrustning man använder och varför.

så lite som möjligt.
på Sharon träns (utan nosgrimma), sadel och löpande martingal.
på Nova träns (utan nosgrimma) och sadel.
det är både skrämmande och intressant att se hur en del ryttare lyckas hänga på lika mycket saker på hästen som man har på julgranen (eller mer)..
medarbetare på djurskydd.ifokus
I alla fall, så skrev inte jag vad jag brukar rida med. I dressyren: sadel, träns, lindor… Ingen julgran där inte. Hoppningen: sadel, träns(pullar m. pelham), benskydd och förbygel. Möjligtvis fårskinn. :)
Inte speciellt mycket egentligen, beror väl på vad man jämför med… Jag och en kompis brukar fotografera på ponnytävlingar och då får man se en hel del :S Hm.

**Jag har rensat lite snabbt i tråden nu. Inga svordomar och personliga påhopp, tack. Vi vill ju så gärna ha en trevlig stämning här på forumet.
Framför dina åsikter, men glöm inte att respektera andras.**

förresten jag rider båda mina hästar (varmblod och russhingst) med sadel och träns utan nosgrimma, inget mer. ej heller spö.
#57 (Y)

Rider 2 ponnysar och har olika utrustningar på dom.
Ridskoleponnyn Giannino SJ som jag täklar har jag pullarträns, vanligt tränsbett, sadel, sadelunderlägg för att sadeln ska ligga på plats och alltid fram och bakskydd när jag hoppar. Detta var tävlingsutrustningen, vid träning när jag rider är det sadel med underlägg, vanligt träns, martingal om jag hoppar, halsförlängare om det är dressyr (inte alltid) och fram och bakskydd om jag hoppar.
Medryttarponnyn Bounty har jag bara sadel, vanligt träns men nu utan nosgrimma (skavsår), oftast flugskydd över ögonen då det är grymt mycket mygg och knott där vi rider.
På bägge ridskoleponnysarna har ja vanlig allround sadel, fast vanligt tränsbett på den ena i både dressyr och hopp, och på en den andra ponnyn har jag pessoabett.
På privatponnyn ja lånar ibland är det vanligt enkelt träns, sadel och ett kort spö, men ibland blir det ett vanligt dressyrspö som ja oftast bara viftar till med så hon ser det.
Använder sporrar och spö, men självklart använder jag bara sporrna när jag behöver dem och samma med spöet:)

#61 har du pessoabett på en ridskolehäst! :O vem har bestämmt det!

#62 Allt "pessoasnack" tas i den här tråden.
#62 Japp, och jag kan inte gör något åt det eftersom det är ridskolan som äger honom och bestämmer vilken utrustning han ska ha;)

Jag rider min häst med;
- Aachen träns + tvådelat tränsbett & bettplattor (han stegrar sig när det klämmer i mungipan)
- Martingal (då han blir sjukt stark & sticker med mig)
- Allround sadel + vanligt schabrak.
- Senskydd (då han slår i väldigt mycket i trav+galopp)
- Ländtäcke för flugor på uteritten.
Ska även inköpa en fårskinnspadd då sadelprovaren sa att min sadel kan ändra sig i bossorna (fyllda med luft eller vad man ska kalla det).

Glömde skriva att förut precis när jag fått Arne så red jag på tvådelat pessoabett & aachen träns. Men sen tyckte jag att han var stark så jag bytte till ett rakbett med gummi och han blev supermjuk i munnen :)
(Nu behöver ni inte tjata på mig att det var hemskt att jag red med pessoabett. Men jag trodde det var bra och hans förra ägare red med det.)

# 66 :) nejdå, huvudsaken är ju att man vet nu och inte gör om det :):)
Bellinda red jag med en märkeslös hopsadel som var så j***a skön :) dregel
ett vanligt engelskt träns med ett rakt pelham, en löpande martingal och benskydd vid terräng och hoppning :)
Jag gillar att det finns enormt sköna sadlar till ett bra pris då det inte finns något märke på dom :)

#67 Håller med dig om sadlarna! :) Jag köpte en wintec allround (märke men den var superbillig, kostade bara 4200 nypris ^^) och det är den skönaste sadeln jag ridit i och man får jättebra sits ;)

#68 Wintec är ju ändå ett känt märke.
Problemet med många märkeslösa sadlar är att de "inte håller formen", och därför kanske ligger fel efter ett tag. Därför är det, i min mening, bättre att köpa en begagnad märkessadel om man inte har råd med någon dyr. Det är vad jag planerar att göra efter sommaren när jag ska köpa ny hoppsadel :)

Jag anväder det som behövs på min ponny. Sporrar är inget fel om man anväder dom rätt. Själv använder jag det och de är korta runda sporrar. Jag bankar heller inte med bena som man ser så många gör. En stadig skänkel är a och o för mig. För det mesta använder jag sitsen och vaderna. men vid behov anväder jag ''fötterna''.
Men detta använder jag.
- Hoppsadel Ken Towr (stavning? :P)
- Pullarträns (Han funkar bäst på det i hoppningen ;)
- Martingal (Han drar upp huvudet när vi hoppar ibland)
- Senskydd och strykkappor (Han drar ihop bena i hoppningen. Annars används de inte!)
- Magplatta (Det beror på vilken höjd vi tävlar på ;)
- Spö (Används alltid vid ridning som exra hjälp!)
- Sporrar (Används åxå som extra hjälp ;)
- Tredelat tränsbett (Han funkar bäst på det)
- Öronluva (Han koncentrerar sig mer inne på banan)
Lägger in en bild också. Jag ville inte va me på kort men :P

#69 denna sadeln var gammal och har legat på samma ponny ett jättelångt tag och hållit formen perfekt, sadelutprovare har kollat och sikken kvalité den sadeln hade.. mums :)