Rädd för hoppning?
Jag har nu sen en tid tillbaka blivit lite rädd för hoppning då jag trillade av min kompis häst, och sen dum som man är så satt man inte upp igen. Så nu är jag alltså lite rädd för hoppning, och sen kan jag inte göra något åt det eftersom att jag hoppar ungefär 3 gånger per termin och rider en gång i veckan. Är det någon som har något tips till vad jag ska göra? Jag har en gång tyckt att det var jättekul med hoppning men nu är det inte kul längre. För alltid när jag kommer mot ett hinder så blir nästan alltid språnget dåligt för att jag är rädd.
Emma, medarbetare på Hästfoto.

Det allra vore ju om du kan få låna någon riktigt snäll häst eller ponny som du känner att du kan lita på, och bara hoppa små hinder tills självförtroendet kommer tillbaka.
Hoppning är så himla kul, så det känns tråkigt om du skulle behöva gå miste om det, speciellt eftersom du en gång faktiskt gillat det.
Hoppas att det går bra för dig! Lycka till.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Har samma problem som du har.
Ska iaf testa som HannaT skrev, men det kmr inte funka. Ponnyn tar stora skutt över små hinder. Han anser väl att det inte är hinder. Litar på hnm till max.

#2 Många hästar som överhoppar gör det för att de är försiktiga och osäkra. Har ni möjlighet att ta ut tränare? Det är guld värt att ha någon som övervakar och hjälper till.
#3 Japp, rider för en varannan vecka. Ska rida på torsdag, dock ska vi rida barbacka..

#4 Det är ju kalasbra. Be henne om en hoppträning, är mitt tips. :)
#0 Om du inte har råd eller möjlighet att ta ut tränare kan du kanske be någon hästvan kompis att hjälpa dig?
#5 Ja, jag måste faktiskt testa. För nu vill jag faktiskt börja tävla igen. Känner mig klart säker på hästryggen annars och har kommit lite längre i dressyren. Men man måste ju bryta av med lite hopptävlingar emellanåt. haha. Men jag ska be någon hästvan kompis, problemet blir nog bara att hitta en häst men det löser sig nog, haha.

#6 Jag håller tummarna för dig. Du är välkommen att uppdatera här när du tagit första skuttet ;B
Jag håller också tummarna för dig och vill gärna se/läsa om ditt nya första skutt. Om så bara ett 30 cm hinder…
Grattis till första hoppningen! Kul att du vågade! Och vad bra att du hade en lugn och fin häst. Du ska se att du bli säkrare allt eftersom. 
#11 mitt råd är ganska simpelt och enkelt, men effektivt. Höj sakta och inte förrens du är riktigt säker på höjden du redan är på
Ett kinesiskt ordspråk:
Du ska inte vara rädd för att gå sakta framåt, däremot för att stå still.
Återupptar tråden lite för att skriva av mig, e så lycklig! :D jag har fått tillbaka min hoppglädje igen, det konstigaste är att det inte var på den lugnaste hästen som hoppar bra utan den som är riktigt pigg och som knycker till med bakbenen.
jag trodde först inte att jag skulle klara av honom men tji fick jag och nu är jag så lycklig över att det gick så bra. var bara tvungen att skriva av mig. 

#14 Vad härligt att höra! Du är självklart välkommen att fortsätta uppdatera här :)

#14 Härligt ! :)

grattis. man får kanske större självförtroende när man gör saker som man egentligen inte vågar. som denna pigga hästen, bra gjort! :)
Det jag kan säga änsålänge är att jag hoppade förra veckan, med en mycket lugn häst. Det gick väl ganska bra och så men jag känner mig ändå osäker när jag kommer mot hindret.