Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikettallmänt-om-hoppning
Läst 2567 ggr
pimkarlstrom
0

Varmsko eller 'vanligt'?

Vad tycker ni, varmsko hästarna eller sko dem sk. vanligt? Vilket är bäst för hästen? Någon som har några fördelar eller nackdelar?

Pim

HannaT
1

Kalle har blivit skodd "vanligt" under alla år jag ägt honom, och förmodligen innan dess också. Jag har faktiskt aldrig ens sett en häst varmskos… Någon som kan berätta hur det går till, och som också pim undrar: för och nackdelar?

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

pimkarlstrom
0

Min ena c-ponny har varmskotts i 2-3 år nu och jag har inte märkt någon skillnad frånd et att hon skoddes som vanligt. Han som skor min ponny kollar fört upp storleken på hästens hov för att hitta en passande sko sedan stoppar han in den i en låda med eld så att den glöder lite. Han passar in den på hästens hov 1-2 ggr och därimellan bankar han lite på den om så behövs. Efter det doppar han den i vatten tills den känns som en vanlig sko och då spikar han på den. Så fördelen tycker jag är att skon passas bättre efter hästen än i vanliga fall.

Vad tycker ni?

Pim, www.tomsticina.blogg.se

HannaT
0

#2 Det måste lukta en del va? Skos hästarna i stallet? Tänkte på att det kanske blir väldigt rökigt… ?

Eftersom jag aldrig sett då så kan jag väl inte säga så mycket, men skon lär ju sitta bra på hoven kan jag tänka mig. Har du haft mindre problem med t ex tappskor?

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

pimkarlstrom
0

#3: När han tar ut skon ur lådan sätter han på en fläckt som suger in all rök så man känner knappt något när man är där inne. Vi åker till en smedja ca 10 min från oss.
Jag tycker att skorna sitter bättre och längre. Det har inte blivit många tappskor under tiden som han har skott.

Andra åsikter?

Tin-Tin74
0

förra hovslagaren vi hade här varmskodde. Tycker inte att resultatet blev bättre när det gäller tappskor däremot anpassas skon självklart bättre efter hoven eftersom en varm och mjuk skor är lättare att rikta. Denna hovslagare hade en smedja i sin bil och skodde i stallet så som svar till #3 kan jag säga Ja det blir rökigt och luktar. Dock verkar det inte som att hästarna bryr sig om varken rök eller lukt.

pimkarlstrom
0

#5 Tycker du att det är någon skillnad, fördelar/nackdelar? Det låter som om din/dina hästar skos "vanligt" nu.

Jag funderade också på just "vanlig" skoning. Igentligen så borde varmskoning vara "vanlig" skoning, det var väl det man höll på med förr i tiden?

Peppe
0

jag tycker att personen som utför skoningen är mycket viktigare. hur bra varmskoning än skulle vara så skulle jag aldrig byta bort min hovslagare som skor kallt. han är ovärderlig

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

pimkarlstrom
0

Killen som skor min ponny är otroligt duktig och noggrann. Det hänger mycket på det som "Peppe" skriver.

Tin-Tin74
0

#6 Ja det stämmer de skos vanligt nu. Jag såg ingen fördel med att varmsko men heller ingen nackdel. Tycker att resultatet blev likvärdigt med kallskoning. Att det blev kallt igen är för att det inte finns någon annan som skor varmt häromkring. Just där vi bor så är det väldigt svårt att få tag på hovslagare. Det finns många men eftersom vi bor lite knasigt vill de inte hålla på och åka så trots efter så många år så har jag inte blivit "stammis" hos någon, även att jag vill! I början har vi inga problem men efter något år kommer det… "Det är ju så långt att åka så det vore bra om du kan hitta en annan hovslagare"… "Det finns ju inte någon mer här omkring"…

Hade jag haft tid och pengar skulle jag lärt mig själv! Just nu är det en travtränare som skor åt mig.