Löshoppa - Hur ofta?
Hur ofta tycker ni att man kan löshoppa? Jag löshoppade senast i torsdags med min häst, bara ett rättuppstående, han kanske hoppade 15 skutt. Tycker ni att jag kan löshoppa honom idag igen?
Ja, jag tycker inte att det är några problem med att löshoppa idag igen.
En gång i veckan eller vartannan vecka beroende på hästens ålder är helt ok, sen beror det ju på hurofta du hopptränar uppsuttet med.
Jag hopptränar ungefär en gång i månaden eller löshoppar min 4-åring. Men det är inga höjder utan bara hoppar för att det ska vara skoj.
Äldre hästar kan ju hoppas oftare, o även yngre med men jag har ingen brådska med hoppningen.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jag tycker det är svårt att ge ett generellt svar på din fråga. Dels spelar hästens ålder in (unghästar ska man vara lite försiktig), konditionen, hästens vilja, hur övriga arbetspass har sett ut. Har du luffsat i skogen och/eller bara ridit dressyr kan du gott löshoppa igen. Har du hopptränat nyligen kanske du ska vänta någon dag till. Även höjden du löshoppar på har sin betydelse. Låter du hästen hoppa på en lägre höjd som inte sliter lika mycket på hästen kan du löshoppa oftare än om du har hinder på machöjd av vad hästen klarar.
Som vanligt är det med andra ord flera saker som spelar in och det gäller att hitta en balans.
När jag löshoppa min unghäst för andra gången häromsistens så satte jag bara upp ett hinder. utan infångare. Han fick springa som han själv ville, jag drev bara på, han hoppade alla gånger utom 2-3 st, en gång så bröt han ut mot staketet, andra gången så börja han bocka som en galning och en gång så stannade han och försökte kliva över…
Min är väldigt hoppglad, och tyckte detta vart skitskoj. han hoppa väl ett antal gånger, från 10cm till 90. med vila och gos emellanåt.
Får de vila ordentligt mellan skutten och har hjälp av insprångshinder tycker inte jag det är någon fara. Det är ju jobbigt för dem att taxera helt själva utan ryttarhjälp, därför föredrar jag med insprångshinder för att underlätta lite.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Tack för svaren :) Jag har ridit ut 2 dagar sen jag löshoppade sist, så har han fått stått två dagar sen har jag ridit dressyr. Jag sätter upp plastlinor som infångare när jag hoppar, och han får alltid vila/skritta mellan varje skutt. Han är 10 år så det borde vara okej att löshoppa idag va? :D
#6 det tycker ajg låter helt ok. Löshoppa du honom idag också. Men kanske kör på ett kryss istället eller en liten oxer. Så det inte är samma sak varje gång nu löshoppar. :D
Ja. Det är helt okej att hoppa honom då.

Hemma igen! Han hoppade en oxer på 70 cm :)
Grattis!!!

#11 Det ser fint ut! Vacker häst du har, och han ser ut att tycka att det är riktigt roligt.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

#12 Tack! :'D Han älskar att hoppa, nu när han äntlign har förstått att bommar inte kommer äta upp honom ;)
#13 va härligt! min häst anser att vattenpölar och gropar i marken är livsfarliga just nu ^^

#14 Haha, så är min häst med. Vatten är det läskigaste som finns! (förutom när jag duschar honom, då kan han stå där i en halvtimme och bara njuta, haha)
#15 fast min har inga problem att gå ner i åar o bäckar o så… men jsut vattenpölar är skitfarliga…. ^^ iaf är man rider ut, vattenpölar i paddocken bryr han sig inte om.
Me nsom sagt, kul att det gick bra idag med löshoppnignen, han ser verkligen glad ut :D

Löshoppade idag igen och det blev höjdrekord :D 110 cm! La upp en tvåhinderskombination där det första hindret var 60 cm och det andra 110 cm, han hoppade gallant utan att riva! :D Är superstolt över honom!

#17 Härligt, grattis! Kul att det går framåt för er :)
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

SÅ roligt när det går framåt! Jättekul, grattis till er! :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se