Transport?
Tänkte fråga om ni har egen transport eller om ni lånar när ni ska åka med era hästar.
Om ni har egen, vilken modell då? Skriv gärna för- och nackdel med ert släp.
Om ni lånar, brukar det vara samma eller är det olika släp? Vad kostar det / gång att hyra för dig?
Så dum jag är! Glömde ju berätta vad jag har själv! Det är mycket nu…
Jag köpte mig en ny Värmlandsvagn Classic XL i höstas. Jag bara älskar den! Det finns en inbyggd sadelkammare så vi slipper ha sadlar, träns, täcke osv i bilen, skönt när man ska ha mycket med sig och praktiskt. XL står för att den är både bredare, högre och längre än standardmodellen, och jag tror (upplever det så i alla fall) att golvet är lägre än normalt.
Månadskostnaden ligger på 1600 i månaden vilket är samma summa som jag hyrde tranport för varje månad innan. Skillnaden nu är att vagnen finns utanför stallet hela tiden och det är bara att hänga på den på bilen och tuta o köra. 

#1 Den ser jättefin ut. En sådan skulle jag behöva till Kalle som behöver stå något bredare för att inte få panik i transporten.
Jag har ingen egen transport men hyr en värmlandsvagn av bonden som är granne med stallet. Den kostar 150 kr/dag vilket jag tycker är jättebilligt! Tyvärr kan inte Kalle åka i den än eftersom han som sagt får panik av att åka smalt, men jag ska köpa en lång bom så att vi kan åka på clear rounder och tävlingar i sommar. Vilken modell det är på transporten vet jag inte, men det är i alla fall en normalbred boggie, något äldre modell tror jag.
Tidigare har jag kört honom i en extra bred värmlandsvagn och det trivdes han utmärkt med.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
#2 Ja en av anledningarna att vi köpte just denna modellen är att en av våra hästar har lite egna åsikter om hur det ska vara. Hon vill absolut inte gå upp på en normal standard vagn. Får nästan "plegga" för att hon ska gå på. Däremot går hon i stort sett rakt in i denna. Så det var väl värt den extra kostnaden.
150 kr/dag var ett bra pris. Vagnen jag lånade innan betalade jag 400 kr för. Och då var det på vardagarna. Helgpriset var 5-600/dag.
Jag hyr av samma bonde som #2 gör, mina hästar går bra att åka med i smal transport.

#3 Är båda spiltorna extra breda, eller är den ena normalbred?
#5 Båda är bredare än normalt. Vår ardenner hade gott om plats i den. Gissa om det ser knas ut med Shettisen 84 i manke och vår lilla B-ponny 115 i den stora vagnen! Tur att vi även har stora hästar som vi kör i den.

#6 Åh, vad härligt endå. Om jag vinner på lotto någon gång ska jag skaffa mig en sådan transport, haha.
Har egen transport. Lånade i början, men insåg snabbt att jag behöver en egen, ffa när vi började komma iväg på meetings mm. Idag åker vi och tränare 1g/v så egen trp är ett måste.
Jag har en Boj S216 -99 med sadelkammare. Jag är otroligt nöjd med den!
Fördelar:
* Hästen klev rakt in första gången efter att hon tvekat bara mer och mer in i den värmlandsvagnen jag lånat tidigare.
* Sadelkammare!
* Dubbla takluckor (nytt tak då det förra kraschades av snö hos tidigare ägare) och takfönster
* Dörrar bak istället för bommar
* Ligger ruskigt bra bakom bilen
* Otroligt lättbackat
* Gediget och robust!
Nackdelar:
* Skulle väl vilja ha en extra bred Boj eg, men eftersom jag inte skiter pengar kan jag inte få allt.
* Lucka upptill. Saknar rollon på christen jag hade förrut, även om jag inte saknar christen. 
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Har en egen transport.
En Dalavagn 05a.
Den ligger bra på vägen, man känner knappt att man har den bakom. Den är även ljus och rymlig och jag tycker att den är kanon, förutom på en punkt. Hade velat haft säkerhetsbommar som fälls på utsidan, så som tex boj har på sina nyare vagnar.
Takluckan hade jag även velat kunna fälla upp ett snäpp till så man får in mer luft.
Fast hade jag fått välja nu hade det blivit en Thule eller en boj bravo! ;)

#8 får jag fråga varför du inte saknar christen? =)
#10: Den var för "smäckig" för min smak rent allmänt! Klena handtag (ffa på skötar dörr och sadelkammare), tunn massa på golv och lämm, helt öppet nertill in mot träet i golvet vid infästningen av väggen (i framkant iaf) samt glasfiberväggar *ryser*
Hade jag känt till underhållet och känsligheten hos glasfiber hade jag aldrig köpt vagnen! För att glasfibern ska hålla sig snygg och fräsch behöver den vaxas. För att du ska lyckas med det på ett bra sätt ska vagnen tvättas noga först, men du kan INTE använda svamp pga repkänsligheten. Du bör också bara vaxa under en mulen dag utan varesig sol eller regn för bästa resultat om man inte har tillgång till hall.
Repkänsligheten i "lacken"! Så fort du har en skitig vagn efter att ha kört på grusväg får man absolut inte gå emot väggarna för det blir repor direkt!
Sambon som varit med och kört hästen både i Christen och Bojen håller helt med mig. Trots att Bojen är några år äldre så känns den mycket hållbarare och robustare. Allt känns rejälare på något vis! Det märks att det är kvalitet, men så kostar den inte heller 60 tkr att köpa ny heller. Man får vad man betalar för helt enkelt!
Men sen är smaken som baken…. 
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Jag har inte varit ivag och akt med nya ponnyn eller overhuvudtaget alls sen vi flyttade ner hit, men innan i Sverige sa brukade vi hyra transport av en ridsportaffar i narheten. Fautras hyrde vi, gryyyyymt bra transport!

Jag vet vad det är för modell på transporten nu: en värmlandsvagn classic 1300.
En kyllingekärran eller ekerö lånar jag när de är dags för tävling eller så :)

Jag har en egen som vi köpte in för 2.500 kr, den var krockad och min pappa och hans kompis byggde upp den för ca 20.000 kr sammanlagt. Det äre n Kylingekärran Apollo, tror at årsmodellen är -03 men kan vara äldie eller yngre. Jag gilalr den starkt då vi inte har någon dörr där fram utan använder oss av hästluckan. Den är mycket bredare och det blir inte lika trångt där fram när man kör 2 hästar. Pappa säger att den går bra bakom bilen så det äre nog inget fel på (;
#15 vilken tur du har som har en så snäll pappa som fixar och donar med en krockad transport. En fördel med att bygga om själv är ju att man får den precis så som man vill ha den.
Ge din pappa en STOR KRAM som tack!
Har en Kylingekärran - Herkules. Kommer inte ihåg modellen men den är väll lite mindre än 10 år eller så (stått under carport så den var i fint skick). Har för mig den inte extra bred men den är bar bred nog, och extra hög (de körde stora tinkers i den de fåtalgånger den användes). Frontutlastning och gummivägg. Den fick vi köpa för 50.000
Fördelarna säger väll sig självt, den är rymmlig och bra, lyckan kan man fälla upp själv utan större ansträngning. Det enda detaljen som jag saknar som inte finns på de äldre transporterna är att man kan lösa ut bommen utifrån om olyckan skulle vara framme.
Hakuna matata!

#16 det har jag redan gjort! :D Han är snickare och ganska händig dårå (; De roliga är att han frågha mig ofta hur han skulle bygga den, tex ta bort mini dörren där fram osv. Mycket roligt!

innan långtidshyrde jag en värmlandsvagnen classic -06. tyckte den var rätt bra. hade delad frambom, vilket inte den förra hade och det behöver jag eftersom det är så stor storleksskillnad på mina hästar. ett stort minus däremot var att bakbommen bara hade ett höjdläge. man kunde sätta den långre in så "spiltan" blev kortare men den satt fortfarande lika högt upp så min ponny kunde nästan trycka sig under den, tur att han inte var ett par cm mindre.. den hade ingen sadelkammare vilket kanske skulle behövas men jag hade ju stor volvo då så det gjorde inte så mycket. ska väl köpa en egen nån gång men jag vet inte vilket märke isf.
Skynda långsamt så går det fortare.