Presentationstråd
Vi har en tråd där vi presenterar våra hopphästar, men jag vill veta vilka människorna är som rör sig här på forumet. Hur gamla är ni? Var bor ni? Jobbar/pluggar? Vad gör ni när ni inte är i stallet? Ja, berätta allt!
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Jag börjar självklart!
Jag heter Ida. Mitt alias är ett namn som är "arbetsnamnet" på min häst. Det är vad vi kallar henne till vardags. Men hon heter självklart mycket mer än så, dock oftast "tant".
Jag är 30 år gammal, snart 31 (fy vad tiden går) och bor i ett underbart hus på landet med min sambo och två helt fantastiska katter. De förgyller verkligen får vardag med alla möjliga bus och upptåg! I skrivandets stund är de gräsligt rastlösa eftersom de har fått vara inne i drygt en vecka då de precis blivit stereliserade. Imorgon tar vi stygnen på dom och sen får dom gå ut, äntligen!
Jag har ridit sen jag var drygt 6 år gammal. Jag började på den lokala ridskolan och red där tills jag var 15 år. Då red jag 2 stycken ponnier utöver ridskolan, på två olika ställen dessutom så jag fick välja bort ett ställe. Mitt korkade nöt valde bort ridskolan!!!
När jag var 18 råkade jag ut för min första ridolycka. Jag for av en häst på ett fält och fick en kotkompression på en kota i ländryggen (L4 om jag minns rätt). Jag visste inget då, utan det var vid min andra ridolycka det uppdagades….
Efter min första olycka har jag väldigt svårt att rida flygskimmlar.
För ungefär 8 år sedan skaffade jag min första häst. Det var ett 3-årigt fjordsto som jag tog på foder och köpte något år senare. Jag utbildade henne och tanken var från början att jag skulle tävla dressyr på henne, men då i storhästklasser eftersom jag var överårig. När jag började hoppa henne väcktes min hopplust som jag hade haft ända sedan ridskoletiden. Jag började då inse var jag ville komma med min ridning. För drygt 4 år sedan sålde jag henne. Jag saknar henne grymt mycket fortfarande och tänker på henne var och varannan dag. Hon kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta! 

Hon reste sig rätt upp och jag åkte av. Det blev ambulansfärd, sjukhusvistelse och konvalecens för min del.
Jag blev livrädd för min häst som givetvis började småresa sig vid varje ridpass så fort något blev jobbigt. Hon hade ju lyckats få av mig en gång…..Efter några månader så satte jag ner foten av ren förtvivlan och lyckades tala om för henne att det lönar sig inte att resa sig.
Sen dess har vi haft våra duster och perioder, men vi har alltid kommit stärkta ur dom. Idag har hon inte en tendens att resa sig och samspelet mellan oss är kanon idag. Jag är så glad över att jag inte gett upp och sålt henne som jag varit på väg att göra många gånger.
När jag inte är i stallet älskar jag att jobba i trädgården, läsa böcker, brodera eller bara ta det lugnt ute i naturen. Tyvärr blir det nite mycket av det andra då stallet och jobbet tar så mycket tid, men lite hinner jag med.
Oj, detta blev en smärre uppsats och jag hoppas att ni orkat läsa. 
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Jag heter Hanna, är 19 år och bor i Göteborg. Jag tog studenten bara någon månad sedan, och jobbar nu som städ- och vårdbiträdesvikare på ett äldreboende.
Jag började rida på ridskola när jag var 8 år gammal, och fortsatte med det tills jag fyllde 14. Då fick jag hyra en sommarhäst! Det blev en 4-årig knappt riden travare (låter illa så här i efterhand). När sommaren sedan var över fick jag börja rida och sköta halvblodet Kalle, som jag sedan hade på foder ett tag och tillsist köpte. Och det är Kalle jag har haft sedan dess! Vi har tränat en hel del hoppning genom åren och ska förhoppningsvis börja göra det igen så snart som möjligt.
Bifogar en bild på mig.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Marija heter jag och jag är 13 år (fyller 14 i december). Gick nyss ut årskurs 7. Bor i en liten stad som heter Sollefteå i Västernorrland.
Började rida, på ridskola, när jag var 6-7 år och har ridit regelbundet där fram till nu, jag slutar till hösten. Rider min medryttarponny 3 grr/v nu, behöver kanske inte säga så mycket om henne då jag tror att jag skrivit om henne i hästpresentationstråden ;)
Vid sidan om ridningen spelar jag fotboll, vilket jag gjort lika länge som ridningen, verkligen ett stort intresse som jag ger allt för. 3 träningar i veckan plus matcher då.
Ett annat stort intresse är fotografering (främst hästar då), fotograferat har jag gjort mer eller mindre aktivt i 2-3 år. I år har jag kommit igång med bildförsäljning, jag och en kompis åker också ut på tävlingar i närheten och fotograferar! Jag ligger bakom fotohemsidan www.marijapejic.webb.se.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Jennifer heter jag, 16 år i september. Började rida på ridskola när jag var fem år, och för tre år sedan blev jag medryttare på min kompis häst, som var Kanel, köpte honom för ca två år sedan, men som sagt växte ur honom snabbt.
Ska börja gymnasiet till hösten, har två egna hästar. ponnyn kanel, som ska hyras ut och hästen aurora som jag tränar, ska förhoppningsvis hitta en bra tränare i hoppning och dressyr.
när jag inte är i stallet så är jag med kompisar, eller ute och motionerar, har två hundar och även tre katter,en papegoja och en kanin. så det är ganska fullt upp här kan man säga. men det trivs jag med. Det är bara att fråga om det är ngt ni vill veta eller undrar :)

Jag heter cecilia, kallas alltid för cilla, blir 30 i december, dagen innan julafton (kunde inte mina föräldrar valt en annan dag ;) ) Bor på en mindre ö på västkusten, Flatön på orust, Bor i lägenhet på en gård. Jag började rida 89, 10 år gammal, min kloka pappa som alltid har hållt på med hästar var klok nog att låta mig välja om jag ville rida eller inte. fick egen sommarhäst 90, som jag trillade av 73 ggr på den sommaren, fick egen häst 92, sedan har det bara rullat på. Har haft egna,eller utbildningshästar som på rullande band, ska någon gång räkna hur många. efter hästgymnasiet jobbade jag 2 år åt en framgångsrik ridponnyuppfödare med gångartsponnyer och lärde mig att älska dressyren då jag varit en hoppryttare ut i fingerspetsarna innan. Gick Hipologen på flyinge o strömsholm och utbildade mig som ridlärare, och det jobbar jag med nu. Har även jobbat som hästskötare åt tävlingsryttare. Har tävlat en del, dressyr upp tom nationelt och startat FEI på ponny, LA:1 på stor Häst. Hoppning msv B på både c och dponnyer på nationell nivå, och startat 120 på stor häst, även startat Distans bara en clear round men det va jättekul
I mitt hästliv finns nu halvblodet Märta, MIN älskling!!!!!! hennes tre veckor gamla sammie, (inte min) Hawaii en ridponny som jag haft på utbildning, och Lilleman, mitt ponnyobjekt som köptes som ettåring, han är nu fem år och är utlånad.
Vid sidan av ridningen och mina hästar finns mina vänner som jag älskar över allt annat, och min katt. Gillar att fota, spec hästar och naturen, är inte spec duktig men det är kul, gillar att läsa, fantasy och deckare, älskar skräckfilmer oxå. Detta blev oxå en roman, har så mkt mer att berätta men då orkar ingen att läsa ;)

Linda heter jag, är 16 år och ska börja gymnasiet i höst. Rider på ridskola sen 10 år tillbaka och har en medryttarponny sen i augusti -08, böt ponny i januari -09 då den andra blev såld. Samma ägare till båda dom ponysarna. Rider 5-7 dagar i vekcan beroende på hur medryttarponnyn ska gå. Tävlar i hoppning på ridskoleponnyn Giannino SJ (Janne), hoppat upp till L:B i nuläget.
Utanför ridningen älskar jag att fotografera! Äger en alldeles egen Nikon D60 som jag sparat ihop egna pengar för att köpa. Ska kanske börja att sälja bilder i slutet av sommaren men ska bara få till fokusen rätt i bilden (;
När jag rider har jag en otrolig prestationsångest, att jag är för dålig. Kämpar förgäves med den och vi får se hur det går i höst då lektionerna börjar igen…
Har inte så mycket mer att berätta än att jag gilalr att läsa, vara med kompisar och annat kul man kan hitta på! Bloggar gör jag med http://Splachfotografen.blogspt.com,

Jag heter Sofia och jag är 13 år (fyller 14 i augusti) Börjar alltså 8:an till hösten. Bor på Värmdö, som ligger utanför stockholm :) ca 4 mil in till stan :P
Började rida när jag var 6 år på Värmdö Ridklubb och det gör jag fortfarande. Rider nu i en hoppspecial och en specialgrupp. Jättekul! Sen rider jag även kompisars hästar då och då :)
Fotograferar även vid sidan av ridningen och tycker det är jättekul! Har väll fotat i ca 3 år och då alltid hästar! :) Åker runt till olika stall och tävlingar och fotar, min hemsida är www.sofianordin.info.se ;)

Jag heter Lovisa och är 16 år blir 17 i Januari, har alltså precis gått ur 9:an
Jag bor på ön Skaftö som ligger utanför Lysekil och Uddevalla (saltön för er som sett svt´s serie).
Jag började rida på Skaftö Ridklubb när jag var typ 7 år.
På skaftö rk hyr man ut sina lektionshästar 3 dgr i veckan och när jag gick i 2-3an blev jag fodervärd på två shettlandsponnyer (tillsammans med en annan tjej).
Och sedan dess har jag alltid haft en ponny på foder.
Just nu är jag fodervärd på en C ponny och hjälper till att rida och tävla en övervuxen ponny.
Jag började tävla typ 04 på en hoppglad shettlandsponny som inte gjorde någonting gratis.
Ibörjan innan jag komit på hur jag skulle rida blev det en hel del vägringar och avtrillningar. Men sedan när jag kom på honom var han grym!
Sista gången jag red honom hoppade vi en bana på 85cm (han själv är 95cm)
Sedan började jag tävla C ponnyn och vi hopptävlade i början men det gick inte speciellt bra, så nu är det dressyr som gäller och det gillar vi båda!
Tävlar också en övervuxen ponny i hoppning och han är faktist ganska lik shettisen, fast här är det inte bara att gasa och styra xD
Vi har också vägrat en hel del men nu går det super!
Till hösten kommer jag att flytta till Kungsbacka för att gå på Hallands Ridgymnasium (Naturbruk Ridsport - Häst).
Min andra stor hobby är Fotografering, då mestadels hästar.
Har fotat aktivt i ca 2 år och lär mig hela tiden nya saker!
Älskar också att läsa och sitta vid datorn xD
Jag heter Sofia, är 23 år och bor i Jönköping, Småland. Läser till gymnasielärare i språk! Jag började rida på ridskola när jag var 6 år gammal och fortsatte med det tills jag var ca 12 år. Under den tiden hade jag även hunnit med att vara skötare och medryttare på en del ponnyer.
När jag var 12 år fick jag min första egna ponny: en 13-årig D-ponny (eftersom jag redan i den åldern var ganska lång) som var korsning mellan connemara och svenskt halvblod och som hette Silver. Han hade varit ridskolehäst och var en riktig läromästare och busfrö.
När jag hade haft Silver ett tag fick jag tillfälle att låna och tävla en annan liten D-ponny: en korsning mellan arab och new forest som hette Natasja. Bl.a. hade hon gått ponny-SM i dressyr med en annan ryttare. Hon var väääldigt het och nervös och det tog tre månader innan jag ens hade ridit in mig på henne och lärt mig "de olika knapparna". Jag var dock mer inställd på hoppning, så jag tävlade henne mest på lokal nivå upp till Lätt C.
När jag var 14 år och lämnade tillbaka Natasja fick jag min andra egna D-ponny som kallas för Flisan: en irländsk import. Vi började på lägre höjder och division 2 och fortsatte sedan upp till Lätt A och division 1. Hon var sååå snäll och duktig och plockade nästan alltid med sig en rosett hem. :) Hade jättekul ihop med henne!
När jag blev för gammal för ponny sålde jag Flisan och köpte en stor häst: en korning mellan halvblod och engelskt fullblod vid namn Highlight som jag tänkte rida dressyr med. Dock kände jag att stor häst inte var något för mig, eftersom jag kände mig lite osäker pga. storleken, så jag sålde honom till en god vän till mig, där han fortfarande finns.
Min älskade Flisan köpte vi tillbaka för några år sedan (hade det inskrivet i kontraktet) och idag har jag alltså kvar Silver och Flisan, samt en shetlandsponny på 29 år som mamma köpte åt min storasyster för 27 år sedan. Silver gav vi bort till en god vän till familjen för några år sedan, men han står fortfarande i samma stall som Flisan, så vi är som big happy family. :)
Bifogar en bild på mig och Flisan (observera att hon är extremt "sommarbetestjock" på bilden).
Maja heter jag, är 15 år gammal (fyller 16 i sommar).
Jag har bott i Bohuslän i hela mitt liv, i Göteborg fram tills jag var 8 och sedan Stenungsund, ett litet ställe norr om Göteborg.
För några år sedan skiljde sig mina föräldrar, och nu i år fick pappa jobb på ett annat läkemedelsföretag än det han jobbade på innan i Göteborg - detta i Schweiz. Så i januari i år blev det till att vi flyttade hit.
Även om jag inte trodde det i början så blev det väldigt bra här nere, allt är sjukt annorlunda dock! Svårt att förklara hur, men ja. Annorlunda ;)
Skolan jag går på här nere heter International School Basel. Det är väl skolan som egentligen är största "problemet" här nere, i och med att den är sjukt svår. Gymnasieprogramet jag kommer att gå heter International Baccaluerate, och enligt wikipedia "sägs vara det mest krävande studieprogrammet på gymnasinivå" - jag som aldrig varit jättepepp på skolan har inte den blekaste hur jag kommer klara av det här, menmen… vi får se.
Hästar har varit en stor del av mitt liv sedan jag började rida när vi flyttade till Stenungsund. Innan har jag bara haft foderhästar, men nu när vi flyttade hit blev det äntligen så att vi köpte häst. Gironde "Zigge" är en valack född 1997 från Holland, gått upp till LA hoppning. Förhoppningsvis kommer vi komma ut och tävla en del också, och sedan får vi se var vi hamnar :)
Fotografering är också något jag håller på med väldigt mycket. Jag har en digital systemkamera med 4 objektiv till (snart 5, pepp-pepp). Jag fotograferar mestadels hästar och natur, och jag säljer även bilder.
Annars är jag mycket ute med kompisar och sitter vid datorn, älskar att resa och köpa upp alla pengar på foto/hästutrustning :D haha!
Finns väl egentligen sjukt mycket mer att berätta men då är det väl ingen som vill läsa. Är det något så finns jag på:
Bilddagboken; majawrangstadh
Facebook; Maja Wrangstadh
Blogg; majawrangstadh.blogg.se
MSN; maja.wrangstadh@hotmail.com
Ha det bra! :)

Jag heter Jennifer och fyller 16 i December. Jag började "rida" redan som jätte liten på mina shettisar Bella och Charlie (Charlie är tyvärr död). När jag blev lite äldre så fick jag även rida på de stora hästarna vilket jag tyckte var jätte kul. Snart fick jag en sköthäst, en C-ponny som hette Linnea. Jag började på ridskola i tidig ålder men slutade efter några år pågrund utav att min moster skillde sig och jag fick en av hennes 2 åringar, Sunshine. Jag och min syster jobbade mycket med Sunshine, hon hade inte blivit så mycket hanterad innan. Vid 3 års ålder flyttade vi henne till kompisens stall där jag och en annan red in henne. Nu är hon 6 år och är jätte duktig. Hon är väldigt ofta jätte het men det försvinner mer och mer:P
Jag och Sunshine ska snart flytta till Kungsbacka för att gå på gymnasiet där:D