Bästa resp. sämta tävlingsplatserna
Vilka klubbar tycker ni är riktigt bra på att anordna tävlingar, och vilka är sämre? Vilka klubbar har dåligt underlag på ridbanorna… osv. Tipsa på!
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Bäst är: Kils RF och Karlstad RK! :D ''Sämst'' är: Färjestad RK
Kil: De har en stor tävlingsbana med bra underlag, fina hinder och lite saker som kan störa. Framhoppningen är brevid banan och man har chans att se på de andra ryttarna lite mellan skrittpauserna. Ridhuset är svalt och skönt och de också brevid banan. Stallarna är fina och de lägger i nyss fräscht spån i boxen. Duschspiltan finns att låna och boxarna är stora! ;)
De är riktigt bra på att arrangera tävlingar. Många funktionärer som gör att allt går fort och smidigt. Hindrena blir fort uppbyggda. Och de står inte i vägen för ngt! De har inte manuell tidtagning utan eltidtagning som de oftast inte har på lokala tävlingar ;) Mysigt ställe att sitta och titta på. Kiosken nära. Allting såg så stort ut för att ha varit 60st ponnyer på plats, även fast stället är ganska litet!
10/10 :D Skitbra! :D
Karlstad: Stort och svalt ridhus att rida fram i med stor läktare. Fina hinder och bra funktionärer. Den enorma banan har bra underlag och nära till allting. Framhoppningen är lite liten men bra underlag och brevid banan så man ser ekipagen innan i skrrittpausen :p Fina stigar runt att skritta fram på och det är bra domare som håller reda på allt med spöt o.s.v. ;)
9/10 Lite långt från ingången till ridhuset och tävlingsbanan ;)
Färjestad: Dåliga på att arrangera tävlingarna! Ridhuset var stekhett, kvavt och dammigt. Framhoppningen hade ett uselt underlag så jag och ponnyn gick omkull på det när vi bra skulle vyte varv och galopp i en stoooor sväng och ha skrapade upp sig på en sten…….. :s Det var 6st stora stenar överallt i underlaget. Det var trångt överallt och det fanns inget ställe att gå med hästen utan att vara orolig att den skulle bli sparkad. Ingen skugga ngn stans… I 25c värme är det inte så kul att stå i solen med hästen hela dagen! Stallet var lika varmt som ute och det var mörkt och trångt! Man tvingades också att gå över en smal bro för att komma från transporterna till tävlingsplatsen! Så för mig och min ponny tog det ngr minuter innan vi kunde trippa oss över! :S
4/10 Tävlingsbanans underlag var väll bra. Och hindrena fina. x]

Nu fick jag med lust att skriva här ;) Har inte tävlat på så många ställen men kan klart säga att Tierps RK och Väsby RK är bäst och tror nog att Gimo RK är sämst.
Tierp: Min hemmaklubb, vi har en stor sand/grus bana som vi delar av vid lokala tävlingar så att framhoppning är en liten del av den. Snabba på att nästa ekipage kommer in och kan starta den så det tar inte allt för lång tid. Bygger bana på 15 min och sen får ryttare gå på 15 min med så 30 min att bygga om från den som varit till den nästa som börjar. Ofta mycket banpersonal som hjälper till så att alla hinder kommer upp snabbt. Har hört mycket prat om att TiRK är den bästa tävlingsplatsen.
10/10 bra banpersonal som är snabba och fina banor att rida på.
Väsby: Har själv tävlat där en gång och jag gillar det starkt! Lite långt mellan parkering och ridbanor, fint ridhus, varken varmt eller kallt. Snygga hinder. Bra banpersonal som är snabba. Framridning och framhoppning är på samma ridabanan men är avgränsade mellan varandra. Gick väldigt fort att rida bäda klasserna, han knappt ner till transporten när man skulle upp igen. Snabba vid banombyggnad. Lite segt till prisutdelning men väldigt fin ridklubb!
9/10 går väldigt fort, bra underlag
Gimo: Parkeringsplatsen är på en asfalterad parkering för personbilar! Ca 2-3 min till tävlingsplatsen. Man rider fram i ridhus som är väldigt varmt. Framhoppning är i samma ridhus och det gör man tillsammans, altså ingen avgränsning. Väldigt trångt där och man kan inte rida fram ordentligt. Tävlingsbanan är otroligt smal och underlaget är ganska tungt. hindrena är fina men dom har plankor och grindar i en L:D. Finns ingenstans man bara kan stå med häste då det är väldigt trång vid grinden till banan. Domarrösten är väldigt dålig.
2/10 fina hinder är det ända jag kan komma på som är bra.