Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikettoff-topic
Läst 1205 ggr
Tin-Tin74
0

Skördetid

Nu börjar det dra i hop sig till att skörda vintrens foder.

Vi skördar eget hö som vi i normala fall lägger på skullen och torkar med fläckt, som på den gamla goda tiden. I år blir det dock i rundbalar eftersom min man får sköta allt arbete själv. Vårt egna foder brukar inte räcka helt utan vi får köpa 2-3 ton och då brukar vi försöka hitta småbalar som väger ca 10 kg/st.

Hur gör ni? Skördas grovfodret på gården där ni har era hästar eller köps allt foder in? Vad har ni för typ av grovfoder? Hö eller hösilage?

J-Parnebo
0

där jag har min häst, köps ensilaget in från en bonde. som även kör ut balarna till oss.

Thea
0

Jag får för första gången jaga eget hö. Jag har hittat en bonde som gör rundbalar hö och säljer för 1 kr/kg. Fick dock inte boka hö sist jag hämtade för han ville veta hur skörden skulle bli. Hö till rundbalar behöver ju torka lite längre än småbalar för att inte ska mögla i mitten. Men i år bör det inte ha varit några som helst problem! Skrattande 

Jag ska kolla nästa gång vi åker för att hämta hö igen! Jag hoppas på en billig vinter!

Jag skulle kunna välja att köpa hösilage direkt från gården, men sen jag har börjat med eget hö då gårdens tog slut i våras har jag insett lyxen med att kunna välja själv "detta är dåligt så det slänger jag". Istället för att det tas bort lite grann och sen får man fodra med resten oavsett om det har hittats döda djur eller mögel. Skrikandes 

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se