Lång bom - äntligen!
Kalle är en bredåkare och jag har därför inte kunnat åka iväg på träningar och tävlingar med honom den senaste tiden. Men idag har jag köpt en lång bom till transporten! Är så himla peppad nu!
Har vi några fler bredåkare?
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
wie,f*n va kul, nu kan ni komma igång ordentligt :)

#1 Ja. Ääääntligen! :D

Roligt Roligt:) Haha då kanske vi syns i Kungsbacka, det gäller bara att Sunshine inte bråkar vid lastningen:P

#3 Det är verkligen jobbigt när hästarna har "lastproblem". Kalle kan också vara lite knepig, men brukar gå på när man använder linor.
Hoppas vi ses i Kungsbacka ja!
Vad kul :)
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

#4 Så fort Minx är med så springer hon på, men när hon åker själv så går det inte:P Kan inte använda linor eller några andra hjälpmedel på henne längre heller:/ Så det gäller att man är ute i god tid vilket jag aldrig är:P

Blacky åker brett efter att han la sig ner för 1.5 år sen, vi funderar på att börja åka smalt med honom nu igen eftersom han inte är orolig egentligen, det var bara en väldigt stressig situation den där gången.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Har ett gammalt Ridponny sto som tävlades mycket i sina dagar, åkte med andra hästar eller själv, spelade ingen roll… Men en dag fick hon för sig att när hon åker med mellanvägg så vill hon lägga sig ner. Så därför är det numera endast utan mellanvägg som gäller >.<
Hakuna matata!

Kör alltid mina stora hästar brett. Har inget behov eller bil(läs även körkort) för att köra båda två sammtidigt. Varmblodet jag har var rätt tråkig att lasta när jag köpte honom men nu när han åker brett så går han bara in.
Nu ska jag komma med en "dum" fråga: Men hjälpte det inte med den mjuka mellanväggen? Han kan ju utan problem bredda för att stå stadigare, eller var det att han kände sig trängd av ramen på mellanväggen. Det utrymmet blir ju lika smalt även om de kan bredda genom plasten.
H. Thea - utan bredåkare, men med häst som gärna vill bredda bak
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

#10 den gången blacky la sig ner så åkta han med mjuk mellanvägg så den spelade ingen roll för honom iaf :/

Vi åker med smal vägg! Det är mjukt under så han kan stå stadigt med benen. Han står stadigare med mellanvägen i. Han åker alltis så ;) Han kan sparka lite och så i början och när de går sakta så vi åker me mellanväggen då. ^^
Vad skönt för dig att kunna åka igen!
En fråga bara… Passar bomen i olika transporter? Eller är den anpassad efter ett speciellt märke?
#13: Den passar nog alla typer av transporter med den typen av infästning oavsett märke.
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

#13, 14 Den passar den nyare typen värmlandsvagnen classic.

Pascha får också stå brett. Förra ägaren sa att hon inte kunde stå smalt, men hon det var ju mycket pascha inte kunde, ha ha. Vi har aldrig testat att åka smalt, det kanske går bra, vem vet.
Pascha var också jobbig att lasta förut. Men efter lite stryk på utsidan av transporten och massa godis i transporten, så går hon på utan några problem nu, ha ha.

igår åkte Blacky smalt igen och stod som ett ljus! =D

#17 Härligt! Det är ju så mycket smidigare när man kan köra dem smalt…