Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikett: off-topic
Läst 3776 ggr
Tin-Tin74
0

E-ponny eller liten stor häst?

Det cirkulerar diskusitioner och förslag på att det ska införas en kat E även i Sverige precis som på kontinenten. Vad tycker ni om detta och hur tror ni det kommer påverka hästarna i dagens ponny/häst gräns?

Tin-Tin74
0

Själv tror jag inte att det kommer att minska drastiskt på nermätningar av hästar med manköjd ca 150. Däremot kommer värdet på hästar somligger i på gränsen öka.

Jag har saknat denna kat länge. Det finns många små hästar som passar tonåringar, och för dessa unga ryttare kan det ju bli lite orättvist på ex.vis tävling när de blir tvugna att tävla mot vuxna med mycket större hästar och med mer erfarenhet.

Även orättvisan för en liten häst med manke runt 150 som måste tävla mot en stor häst på 170 i manke kommer försvinna.

Lindbygarden
0

Bara vi vuxna får rida E-klass också!

LinaN
0

Tycker E-ponny låter som en bra idé men tycker att det är en klass som man borde få tävla både som vuxen och ungdom.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

HannaT
0

Jag vill gärna ha en E-klass! För ärlig talat: det är inte ofta en häst på 150 cm har samma chanser som en på 180 på hopptävlingarna.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

starcatcher
0

jag är faktiskt lite emot det hela. säg att E-klass är för hästar mellan 148-159, då kommer den hästen som är 160 istället inte vara värd något, då kommer vi få fixa en F-klass, och tillslut kommer alla att vara ponnyer. nja.

men om vuxna också får rida E kan det ju diskuteras. men hinderhöjden lär ju vara 0,90 för E i LD, vilket innebär att storhästklassens lägsta höjd säkert höjs till 1,00 = man gör det ännu svårare för nybörjare att få vara med och tävla.

LinaN
0

#5 fast Att säga att E-klassen spänner över 10cm är väl o ta i….

148-155 kan jag tycka är lagom.

HannaT
0

148 - 160 cm hade jag velat se som mankhöjd i E-klasserna.

Peppe
0

håller med #7

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
0

#7 fast då har vi plötsligt en massa svenska halvlbod som är ponnyer…. och en massa PRE-hästar, frieserhästar och annat…. PRE-ponny och Frieser-ponny….. njaeh….

Då tappar hela idén sin funktion för min del….

ute på kontinenten, hur höga är kat E-ponny?

Peppe
0

Vad är det som säger att kat E ska vara ponny?? Det kan väl lika gärna vara liten-storhäst och storhäst?

starcatcher
0

#10 Kat. A, B, C, D är ponny, då lär nog E bli det också.
döper de det däremot till liten häst och storhäst så kan jag vara nöjd, speciellt om liten häst får lägsta höjd på 0,80 (som D ponny) hm..

LinaN
0

#10 då är det väl bättre o ge den kategorien ett helt eget namn och betäckning istället för att haka på ponny-kategorierna….?

LSH-klasser (Liten Stor Häst) mycket smidigare för då slipper man ponnykategori-stämpeln som det lätt kan bli isf i en kat E.

Då blir LSH något unikt, något eget och inte en spinoff på ponny-systemet.

LinaN
0

Och en LSH-klass kan lätt spänna över 149-159cm i mankhöjd det har jag inget emot överhuvdtaget.

Peppe
0

varför inte passa på och höja d-ponnyerna till 150 samtidigt…

inte för att jag vet vad problemet skulle vara egentligen med att en E-kategori skulle få ponnystämpel, för så länge vuxna får tävla dom så är det väl inget problem? Obestämd förstår inte riktigt hur ni resonerar? Cool

Tin-Tin74
0

Självklart borde ju dessa hästar få tävlas av både ungdom och vuxna tycker jag. 

Om kategorin klassas som ponny eller Liten Stor Häst har för mig personligen inte någon betydelse rent praktiskt. Visst det känns ju lite konstigt att ett svenskt halvblod skulle klassas som ponny precis som det känns märkligt att kalla en över vuxen New ForestPONNY för "Liten Stor Häst".  Kort och gott "kat E- liten häst" kanske?

Hur som helst märks det ju tydligt hur possitivt detta förslag är. Hoppas bara att ett beslut kommer. Men det tar väll sin lilla tid med den Svenska byrokratin…

[MajaWrangstadh]
0

E-ponny, liten häst… Ni har inte tänkt på vad som skulle bli "konsekvenserna" om detta förslag gick igenom? Det skulle antagligen inte ta lång tid förrens 156 cm hästägarna började klaga och skulle vilja ha en kategori F eller något… :S Jag tycker inte alls det är en bra idé.

Marija
0

Håller faktiskt med #12!

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Invisible
0

Jag är helt för en E-kategori. Dels för att små storhästar skall öka i värde, ha större chans inom tävlingsvärlden, samt så tror jag nedmätningen av "övervuxna" D-ponnys kommer sänkas. Att E-klass skulle få ridas av en speciell åldersgrupp tycker jag låter skumt, då dessa hästar nu tävlas av personer i princip alla åldrar.

Håller med #12, det skulle vara mycket bättre att ge denna kategori ett eget namn, istället för att göra denna till en ponnykategori.

#0 Har Sv. ridsportförbundet (eller vem det nu är som diskuterar dessa frågor), tagit upp detta som förslag? *nyfiken*

HannaT
0

Kan också hålla med om att namnet kanske skulle behöva vara något annat än just E-klass/E-ponny.

Peppe
0

Det är ju inte alltför vanligt med hästar uppåt 180 så drar man gränsen vid 160 så tror jag inte det blir ett så stort problem. en häst på 160 kan ju iaf mäta sig bättre än en häst på 150 mot en på 180. dom flesta ligger ju trots allt 160-170 (-175)

Lindbygarden
0

Det är ju också oftast avstånden som är det klurigaste för de små hästarna då de inte räcker till i stora kombinationer osv..

Lorita
0

#21 som små vänder snabbt och är kvicka i benen, ett extra galoppsprång är lättare att fixa än att korta sig om man är förstor.

Jag är ändå för en E-klass 148-160 cm tycker jag är lagom Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Lindbygarden
0

#22 'Inte när du kommer upp i svår klass då är det oftast avstånden framförallt, om det är stora oxrar i kombinationerna, som ställer till det även om det finns undantag som ex Mynta. Jag tror Mynta är 1.58 men inte helt hundra.

Jag tänker alltså på hästar under 1.60

Det är ju inte alls säkert att ett normalavstånd som är två galoppsprång på stor blir tre galoppsprång för en mindre häst.

[MajaWrangstadh]
0

#23 Mynta kan väl inte vara 158, hon är väl rätt stor? Edwina Alexanders Itot är vet jag är 158 i alla fall, och han kom 11 i OS… Jag kan INTE säga att det hänger så mycket på mankhöjden faktiskt.

HannaT
0

#23, 24 Om jag minns rätt så är Mynta 164, vilket ju också är ganska litet med tanke på de flesta svårklasshästars mankhöjd.

HannaT
0

Nu hade jag fel, och #23 rätt! Mynta är 158!

Hittade svaret här.

[MajaWrangstadh]
0

#26 Nämen! Jag har alltid tyckt att hon kännts kanska stor. Jaha :)

Lorita
0

mynta hon ser inte så liten ut mot dom andra. Mankhöjden är nog med betydelsefull i dressyren som är en bedömningsport, i hoppning så vill man ju inte mista snabbheten och vändbarheten Skrattande

E-klass för max 160 känns lagom då behöver man inte mixtra med att mäta ner en häst (i alla fall inte i hoppning)

Peppe
0

Både Helena och Mynta är 158 cm =)

Angående om man vill ha stora hopphästar eller ej är ju individuellt, tycker inte man kan sitta här och säga att alla vill ha små smidiga hästar….

Lindbygarden
0

Ninja är nog kring 1.63-1.64 tror jag.

Men som sagt det är stor skillnad på en häst på 1.50 och en på 1.64

LovisaJacobsson
0

Jag är för en E klass.

Rider och tävlar en övervuxen ponnyn på 148,5 bland alla stora hästar på tävlingar.
Vi brukar vara minnst.
Det hade varit mycket lättare för oss hästar som är i "våran" höjd, Han är ju typ en ponny, bara lite hög i manken.

Filosofia
0

Jag vill också ha E-klass om vuxna får tävla i det. :) Det är stor skillnad mellan de små och de stora hästarnas förutsättningar när hindrena blir högre. Däremot tror jag inte att problemen med maxning skulle försvinna. Precis som i alla ponnykategorier kommer det nog bli så att många hästar som styrs av en mankhöjdsgräns kommer att överskrida den. Kommer själv ihåg när jag tävlade min D-ponny, som var 147 cm. Hon såg ut som en C-ponny brevid vissa andra D-ponnys, som helt klart måste ha varit över 150 cm.

Tin-Tin74
0

Det verkar som att de flesta är för en E-klass. Kanske skulle man på någotvis uppmärksamma denna tråd till ridsportsförbundet så de tar ett vettigt beslut snart.

Elshira
0

Jag tycker verkligen det borde införas… För jag menar om en ponny växer över och blir 1.50 så har dom itne så mycket att säga till om mot de större hästarna på 1.70+ på tävlingar… Är ldeles för stor skillnad för att det ska bli rättvist.

IN MED KAT:E!!!

Hakuna matata!

LovisaJacobsson
0

Ja, en E klass där också vuxna får tävla.

Bacchus-a
0

Vet en ponny som ä 8år. Tävlat Msv B men som de slutmätte och han blev 149.5cm…. så surt det måste varit ;o  

Det borde verkligen införas en E kategori. Bara för att 150cm hästar inte ska få tävla mot 170cm hästar. Men höjderna r desamma. För lite pjåkigt blir dä ju om man ska ut på sin första lokala och måste hoppa 100cm clear round :p Men att vuxna också ska få rida de såklart! :)

Invisible
0

Jag tycker att E-klassen ska ha samma regler som för vanlig storhäst.

LovisaJacobsson
0

#37 Ja det låter bra

HannaT
0

En insändare (i tidningen Equipage) undrade varför det inte fanns en egen kategori för små hästar. Equipage tog upp frågan och förde den vidare till Ridsportförbundet som svarade såhär:

"Att införa en kategori E har diskuterats av och till ute i landet och faktiskt testats ganska ordentligt under olika perioder. En gång i slutet av sjuttiotalet, ändå upp till SM-nivå, men visade sig inte vara någon särskilt bra ide […] Ekipagen räckte helt enkelt inte till och systemet självdog. […] Med tanke på att tävlandet ska vara så enkelt och effektivt som möjligt för alla inblandade - ryttare, arrangörer, pubik - är det bra att antalet kategorier är begränsat. […]"

Invisible
0

Tråkigt! Men dom borde prova igen. Det var ju trots allt cirkus 30 år sedan.

Tin-Tin74
0

Håller med. På den tiden var ju de stora hästarna något mindre än vad de är idag. Tycker att förbundet borde lyssna lite mer på vad ryttarna ute i landet vill. De företräder ju ryttarföreningarna som företräder sina medlemmar. Eller???

oliviaoakilles
0

jag tycker att e-ponny/stor litenhäst kategorin skulle vara mellan 1.48,1-1.53/1.54 någonstans därikring..

Invisible
0

#42 En kategori på 5-6 cm tycker jag låter lite väl lite ? Har man sedan en häst på 155 som ska tävla mot en bjässe på 176, är vi tillbaka på samma ruta igen.

Lorita
0

går man inte upp i mankhöjd till minst 160-164 cm så kommer intresset att mäta ner finns där också, bättre att ta till ordentligt.

Invisible
0

148-160 tycker jag skulle vara en bra kat. ;)

Hallonet
0

Är för en E-kat. Jag är själv 15 år och har många kompisar i min ålder som nästan är för långa för sina maxade d-ponnysar men inte vill gå upp på stor häst för att de vill inte tävla mot det motståndet. Är ganska dåligt uppdaterad, men vad hade det gällt för höjder för en sån kategori? Hästar runt 150 sträcket är ju knappt värda ngt, för vad kan de komma med mot en häst på 170-180? Men hade man haft att E-kategorin 149-155 säger vi, då hade ju värdet minskat på en 156 häst… hmm knepit… Obestämd

HannaT
0

#46 Det finns ju ännu ingen sådan kategori, och därmed ingen bestämd höjd… och det är ju bland annat det som diskuteras. Jag personligen hade velat att det var 149 - 159. Hästar på 160+ har (oftast) ändå bra chanser att mäta sig med de "stora" hästarna.

Jackelyn
0

Kanske man skulle kunna införa en ny kategori mosvarande kat-E, fast med annat namn och att dessa tävlar på samma höjder som "de stora hästarna"  men i separata klasser. (som #5 säger skulle det ju annars bli svårt för de som rider de lite större hästarna om Ld höjs till 1 m.. ) Då kan dessa båda klasser slås ihop vid för lite deltagare men möjligheten finns om tillräckligt många ekipage är anmälda?

:)

HannaT
0

#48 Jättebra idé!

Vi borde kanske börja bombadera ridsportförbundet med mail? Som de säger har ju frågar varit uppe många gånger, och kanske behöver de bli puschade för att faktiskt agera.

Jackelyn
0

haha, tack! :)

jamen, precis, det borde vi göra!

HannaT
0

Annika Ersgård jobbar på ridsportförbundet och verkar vara en ganska högt uppsatt person som är delaktig i att fatta beslut… Hennes mailadress hittas här.

Invisible
0

#51 Snart dimper det ner ett mail till henne, från mig! Skrattande

Invisible
0

Kan detta vara något, eller blev det för sliskigt? Tyst

"Hej.

Jag har hört/läst om att det finns E-klasser för hästar som är mellan 148,1-159,9 i vissa länder i Europa.
Jag har diskuterat detta med människor i min omgivning, samt över internet, och de är precis som jag, intresserade av en E-klass.

Jag tycker absolut att detta borde införas i Sverige. Det skulle höja värdet på "småhästar" som nu kan finnas allt för billiga. Det känns ju ganska orättvist att en ryttare som har en häst på 150 cm skall tävla mot en häst på 177 cm. En liten storhäst är ju även en väldigt bra övargånghäst för den ryttare som vuxit ur sin ponny.
Men vill man egentligen köpa en liten storhäst som endå inte kommer få lika stor chans på tävlingsbanorna pga. sin mankhöjd? Skall denna ryttare behöva köpa sig en häst som är alldelses för stor för denne, om han eller hon vill lyckas på tävlingsbanorna?

Samma sak gäller även B-ponnykategorin. 107-130 cm är en väldigt stor variation av mankhöjd för att tillhålla samma ponnykategori. Även där ges inte de mindre ponnyerna samma chanser som hos de större i denna kategori.

Jag tror att nedmätningar för att få sin ponny att tillhålla en kategori som ponnyn egentligen är för stor för, kommer minska. Vem vill egentligen ha en häst på 150 cm, eller en ponny på 110 cm, när denne inte ges samma möjligheter att lyckas inom ridsporten?

Något borde göras åt detta för att göra ridsporten mer rättvis!

Mvh Martina Pettersson"

Tin-Tin74
0

#53 Det tycker jag låter jätte bra! Jag tror att jag också skickar iväg ett mail till henne!

#51 Tack HannaT för länken du hittade!

HannaT
0

#53 Jättebra skrivet! Jag ska också skicka iväg ett mail ikväll. Skrattande

Marija
0

#53 Kanon!!

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Invisible
0

#54-56 Skrattande Nu sitter jag och väntar på svar!

Tin-Tin74
0

Nu har jag också mailat till förbundet!

Någon mer som är med och trycker på?

Elshira
0

Måste säga jag håller med om B-ponnyer… Har Welsh Mountains hemma och vi vill inte hålla på att försöka få dem så stora som möjligt bara för att de ska gå bra på tävling. De flesta vi har ligger runt 116-117 cm och att då hoppa mot en stor B-ponny på 128 är ganska så stor skilnad =/

Hakuna matata!

Invisible
0

Suck, jag har fortfarande inte fått svar! Obestämd *väntar otåligt*

Tin-Tin74
0

Inte jag heller! Rynkar på näsan

Kanske fick de en tankeställare på förbundet? Eller så är det semestertider även där.

Invisible
0

Jag har ännu inte fått svar, och tvivlar starkt på att jag kommer få det.. Obestämd