Ryttare till B-ponny sökes!
Söker B-ponny ryttare…
Jag bor på en liten gård i Alunda, 4 mil nord-ost om uppsala där det för tillfället står 5 st Welsh Mountains. Jag rider/tränar alla själv, men nu är det så att jag skulle behöva en liten ryttare som skulle kunna komma ut på några små tävlingar. Så bor du någonstans här i närheten så tycker jag du ska läsa!
Det är 4-års hingsten Molstabergs Lord Milligan som behöver en liten ryttare. Än så länge är han lite körd på travbanan precis bredvid, riden ut i skogen och på dressyrbanan har han nu precis börjat gå på tygeln ordentligt. Grunderna är klara och vi har börjat med lite framdelsvändningar, skänkelvikningar mm för att få honom att bli kännslig för hjälperna osv - Han är alltså på god väg till att bli en fin liten ridponny. Tyvärr blev han hallt för ett tag sedn och fick stå och är därför nyligen igångsatt igen och har därför heller inte kommit så långt i utvecklingen som han kunde ha varit.
Han är en grov kille så jag har inga problem att bara rida honom ute i skogen eller på dressyrbanan för motions och lärandets skull, men behöver någon annan liten tjej/kille som skulle kunna hoppa några små hinder och sedan börja tävla i valfri gren när det börjar klicka mellan häst och ryttare.
När han rids på paddocken bryr han sig inte i andra hästar och rider man ut och han ser andra hästar blir han lite gapig men är bara att knalla på som vanligt så bryr han sig inte mer om det. Han är absolut inte bråkig när man rider honom, utan är samarbetsvillig och possitiv.
Han är en ganska så pigg häst (dock inte het på något vis) och behöver nog en lite mer tuff ryttare. Eller ja, man kan inte "åka häst" på honom utan kräver att ryttaren kan lite grunder innn, han är ju trotts allt ingen läromästare ännu.
På våran gård har vi en fin 20x60 m paddock att träna i och tillgång till 2 travbanor 500 m från vårat stall samt mängder av skogsvägar.
Även 2 tränare som tar privatlektioner som bor alldeles i närheten som vi har kontakt med samt att det finns både dressyr och hoppträningar i ridhus som ligger 10-15 min från oss.
Som medryttare behöver du alltså inte stå för foder osv, men ett litet bidrag till skoning vill vi dock ha och ev. lektioner som tas betalas av ryttaren.
M. Lord Milligan eller "Mille" kallad är född 2005, köptes av mig som föl och därefter har han gått fint på utställningar, och vi hoppas nu få lite resultat på tävlingsbanan med.
e. Heniarth Mr. Milligan
u. Nerwyn Lorna e. Verdrefawr Daniel
Bild från i våras:
Vill du veta lite mer om mig och hästarna så kan du kolla på min hemsida: www.elinaelovsson.webs.com även om den inte är särskillt färdig än.
Annars nås jag enklast på mail: elajna_alunda@hotmail.com
eller via telefon: 076-35 08 555
Hakuna matata!
vilken fin :D
Önskar jag hade en bild på honom riden också men alla i familjen är så fruktansvärt otekniska att de har problem med att bara ringa på en mobiltelefon xD
Hakuna matata!

#2 Hahaha :P
Han är i vilket fall riktigt snygg, hoppas att ni hittar någon.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
#2. Hur stor är han? =)

Otroligt vacker!
#4 Han är 117 cm hög och blir väll 118-119 när han är fullvuxen =)
Hakuna matata!
#6. Lite liten för mig med andra ord ^^ Sedan är jag väl förgammal för att tävla honom, såvida det inte är unghästklasser? ^^
Han måste gå bra på utställningarna va? Väldigt snygg rastypisk ponny i alla fall! Jag tycker nästan att man ser på honom att han har lite Verdrefawr-blod i sig!
Haha ja han är en väldigt mysig hingst som jag tror på för fratiden. Hittills har han hunnit kamma hem både det ena och det andra ;)
Han har visats ganska så sparsamt, men de gånger han varit ute så har det gått bra ^^
Som föl blev han fölchampion alla sektioner på Welsh riksen
Som ettåring fick han guld och blev klassvinnare på riksen.
Som 2 åring blev han res. hingstchampion sec A på hingstvisningen - grevagården, samt Res. BIS på ponny utst, hingstchampion på en annan.
Som 3 åring visdes han aldrig och det var meningen han skulle varit till grevagården på uställningen i våras som 4-åring men då blev han tyvärr halt av okänd anledning över natten. Men om allt går vägen med bilar som kan köra osv så kommer han på Riksen 8 Augusti. Han skulle även ha blivit riden där men i och med skadan så får det bli nästa år istälet =)
Men som sagt - det är inte bara utséendet som räknas och därför måste han också ridas innan han ska sättas i avel =)
Hakuna matata!
Oj bra jobbat! Nej det är ju absolut en fördel med en ridbar avelshingst.. :P
Lycka till i framtiden med honom, och säg till om du ska ner mot Göteborgstrakterna på någon utställning med honom! =)
Tja Jönköping är väll det längsta jag åker på utställning med mina hästar då ja trotts allt bor 8 mil norr om stockholm =/
Hakuna matata!
Okej. Ja det är ju en bit bort..