Kapson med bett...?
Jag tycker om att använda kapson vid longering men samtidigt så vill jag ha ett bett också där jag fäster inspänningsgjordar etc. Detta brukar resultera i att jag kör med dubbla huvudlag eller att jag helt enkelt sätter longerlinan genom ena bettringen, över huvudet och fäster på andra sidan.
Letar med ljus ock lykta efter en kapson med ett löstagbart (eller fast) sidostycke där man kan fästa bettet.
Jag vet att jag sett detta tidigare någon gång för länge sedan men på den tiden använda jag knappt kapson så undrar om någon vet någonstans där man alltså kan hitta en kapson med möjlighet för bett?
Hakuna matata!

Det är inte ett alternativ att använda ett longerdelta?
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Bättre bild.
Longerdeltan har en fast ring under och jag tycker därför inte om det då det drar ojämt och främt på yttern (då hästen ska gå på böjt spår innåt).
Tycker kapsonen är bättre för att få dem gå runt mig utan att påverka hästen i munnen.
Hakuna matata!

Då förstår jag. 
Det är klart - an häst som är väldigt lyhörd och inte behöver longerlinan spänd då går väll det, men då mina pålle som jag främst vill ha detta till gärna kan dra sig lite utåt ibland och behöver lite mer driving i galoppen - då blir det ännu värre med ett delta. Så det ultimata vore helt enkelt kapson som han går bäst med + bett för inspänningstyglarna ^^
Hakuna matata!