Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etiketthopptävling
Läst 4147 ggr
Splachfotografen
2009-07-16 20:09
0

3 kombination?

Hej jag ska böjra tävla regionalt nästa år och har lite fobi för det nu i början. Men det jag undrar är om man får ha 3 kombination i tex L:B när det är regionalt? I vilka klasser får man ha 3 kombination i? Kan säga att jag kommer att tävla opnny då om det är någon skillnad. Har fobi för att hoppa kombination överhuvudtaget, gillar inte det alls. Har bara hoppat det en gång på tävling och det är det enda jag tänker på när jag går banan, rider fram och när jag väl kommer in på banan. Kan bara inte sluta tänka på det.

cillaw
2009-07-16 23:00
0

jo det är skillnad på ponny och stor häst. på ponny förekommer 2 kombinationer from LB.  från LA 1.10 på D ponny får trekombination vara med, men enbart en av de tre hindrerna får vara ett längdhinder.

Träna kombinationer, studs och serier hemma, det är ett tips så man bygger upp modigheten ….

Splachfotografen
2009-07-17 15:00
0

#1 Tack! :D Har hoppat en L:B med kombination och det gick bra, som tur var! Då vet jag det. Har inte hoppat så många 3 kombinationer på träning och många på ridskolan tycker att det ärdags för mig att hoppa L:A nästa år men det vågar jag inte mest för höjden men oxå för hindrena, hur banorna är byggda och allt det där. Tack ska prata med min ridlärare om det! :D

Reperis
2009-07-18 02:07
0

I LA är det rekommenderat att man har med två kombinationer, alltså är det oftast med 2 2-kombinationer. Men det är också tillåtet att ha 3-kombinationer.
Träna på kombinationer på låg höjd tills du känner dig säker på hur du ska rida an på en kombination. Innan du känner dig säker på kombinationer bör du inte gå upp i LA, då den tekniska svårgheten höjs, hindren blir större plus att det oftast förekommer två 2-kombinationer eller en 3-kombination.

Och bara för att "några andra" tycker du är redo, ska du inte gå upp en klass förrän du är helt trygg med det och själv känner att du är helt trygg och redo för en högre svårighetsgrad.

Prova hoppa träningshoppningar/clear-rounds på LA-höjd innan du startar en riktig LA är ett tips.
Och som min tränare säger, att du ska träna en klass högre än du tävlar, alltså om du tävlar LB träna LA, om du tävlar LA, träna MSV osv. Det blir alltid svårare på tävling än på träning, och enda sättet att vara helt förberedd och kunna lösa svåra situationer på tävling är att träna på en högre svårighetsgrad med en kunnig tränare på marken som coachar och hjälper.

Splachfotografen
2009-07-18 14:12
0

#3 Tack så jättemycket! :D Jag vill inte nu gå upp till L:A och jag gör det när jag och ponnyn är redo för det. Vår debut blir förmodligen på en klubbtävling på ridskolan för att prova höjden och banan överhuvudtaget. Det lite krångliga är att ponnyn är en ridskoleponny och jag hopapr 1 gång varannan vecka på honom och har markarbete varannan vecka. Vi kommer nog allihopa i min grupp behöva träna kombinationer mera då vi alla i den gruppen har kommit upp på dom högre höjderna där kombination brukar finnas med.