Cold Gel
Fick något som kallas cold gel av en kompis och som jag förstår det så använder man det på benen för att få kylande effekt. Men vill någon förklara lite med om hur, var,när och varför man har det?
har inte hört talas om just cold gel men kan tänka mej att man änvänder det för att kyla ner hästens ben om det kanske ömmar eller är svullet och varmt =)
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
jo förstod ungefär så mycket men har man bara det på benet eller något runt om och undrar också om det funkar på gallor? Samt om man inte någon form av bandage runt annarsw kan ju hästen få det i sig??

Det brukar stå instruktioner på linimentburken, gör det inte det -sök på internet.
Vissa liniment eller kylgeler går absolut INTE att ha ihop med stallbandage då det kan bli en frätande eller brännande effekt, så var väldigt försiktig med att kombinera liniment och stallbandage, o det inte tydligt står på produktens flaska/burk att det går bra med stallbandage.
Kylgel använder du tex efter hårt arbete när du vill kyla hästens ben för att förebygga skador. Kylan gör att blodflödet minskar och eventuella blödninga, rskador eller förslitningar blir inte så stora och läkerbort fortare, det förhindrar också svullnad. Även vid skada/slag på benen vill man kyla av samma anledning, för att minska blödningar/svullnader och storleken på skadan.
På vanliga gallor brukar värme generellt sett funka bättre än kyla, för då vill du istället få igång cirkulationen så vätskan som bildar gallorna inte stannar upp utan rör sig.

det används ofta på galopphästar efter jobb. jag brukade använda isbalsam. vet inte vilken skillnaden är mellan dom men kom ihåg att gnuggaordentligt så det inte bara lägger sig på pälsen och tvätta händerna väldigt noga efteråt, annars får du en kylande effekt på händerna (jag brukade få rester mellan fingarna) kan säga att det är kallt! isbalsam kyler typ 3 ggr mer än is..
Skynda långsamt så går det fortare.
jag har sånt hemma, funkar bra och har även använt det på gallor och funkat bra men som sagt kyla efter träning har jag kört,, anväder det efter träning och det ger ingen effekt på mina händer blir inte kallt eller nått så skönt även för mig så sliper man bli kladdig och kall :P men inte täcka med något men de vet du ju :P
Tack allihopa:)