Vilka bett hoppar du med?
Vilka bett hoppar du din häst/dina hästar med?
Min pålle är tyvärr rätt omöjlig att hoppa på två- och tredelade tränsbett, så just nu har jag ett hackamore som funkar kalas. Tänkte även prova rakt tränsbett och pelham.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Det är lite olika på olika hästar….
B-ponnyn hoppas med vanligt 2-delat tränsbett,
Ridtravare nr 1: 2delat tränsbett,
Ridtravare nr 2: Varierar mellan rakt gummibett - 2 delat tränsbett - 2 delat D-bett med koppar rullar - 2 delat Pessoa och Side Pull (westernträns),
hingsten arbetas med 2 delat tränsbett och
halvblodstot på pessoa och D-bett.
(många hästar är det - många bett blir det…. ) Ska investera i några tre-delade snart…..
Rider alltid på tvådelat tränsbett.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

3 delade tränsbett oftast :)
Rakt tränsbett med fasta ringar :)

Tredelat bett med fasta ringar
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Mitt russ har vanligt rakt eller 3-delat. Hoppar lika bra på båda.
På min häst så hoppar jag helst med hackamore, och på ponnyn är det tvådelat eller tredelat. :)

Mina hästar rids alltid på samma bett. russet med tre-delat och travaren med ett myler.
Skynda långsamt så går det fortare.

ponnyn hoppas på tredelat med fasta ringar, eller ännu hellre på hackamore blir mycket lugnare så hon är het men jättekänslig i munnen.
Den stora är stark och hoppas på pelham eller jaktstång.
Hoppar bara på tredelat tränsbett. Däremot åker pelhamstången på vid cantring ute då hon blir lite för "stor" för mig.
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
10 åringen hoppar jag på ett nova bett, (vanligt rakt gummibett) Då hon är känslig i munnen och rätt het. Trivs inte med "metall" betten.. Blir tjaffsig och dragig på dom, men på novat funkar hon finfint.
Min 4 åring hoppar jag och rider på ett tredelat sprenger tränsbett. Bästa bettet som finns enligt mig! Klart värt sitt dyra pris..

tredelat bett med rörliga ringar och kopparmitt på bägge hästarna
medarbetare på djurskydd.ifokus

Rider halvblodet på ett 3-delat frenchbett och travis går på ett 3-delat bridongbett och i hoppningen har han ett tudelat pelham.

Tredelat mässing, vanligt tredelad, tvådelat sweetiron, rakt mässing, sedan blandning mellan fasta och rörliga ringar :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Tredelat eller bettlöst.

Tvådelat :)
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "
Tredelat gummibett på d ponnyn, 2 på den yngre c, men ska köpa mig ett 3 har bara blivit så att dt blev 2 :)
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se
Tredelat gummibett på d ponnyn, 2 på den yngre c, men ska köpa mig ett 3 har bara blivit så att dt blev 2 :)
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se
Hoppar antingen med tredelat eller ett gag med dubbel tygel.
Tredelat eller tvådelat på alla våra hästar oavsett om de hoppas eller ej. :)
//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

3-delat, d-ringsbett eller pelhamstång med dubbel tygel. ska ev. köpa ett jaktkandar eftersom man inte får tävla ponny på 2 tyglar
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Har tredelat med fasta ringar på allan
Jag hoppar på rakt gummipelham. :) Funkar super!
Ett rakt eggbett, ibland en pelhamstång med korta skänklar. Beror lite på vilket humör pållen är på ;)

Rider alltid med tvådelat :)

Hoppar alltid på samma bett som jag har annars, utan undantag. Spelar ingen roll vilken häst jag sitter på, kör på dens vanliga bett. :) På just mina har jag bara tredelade bett, både eggbett och tränsbett, men rider bara på tränsbettet på nico. anser faktiskt att om man inte kan hoppa hästen på ett milt och fint bett har man inte i luften att göra förän hästen lyssnar, men det är bara min mening ^^
Tvådelat :)

Jag rider alltid på tredelat, han fungerar bra på det.
Dock hade den tidigare ägaren s.k "malin bayard bett" sa dom.
Han passade även bra på det, men vad gör de som inget annat bett gör?

Dom två hästar jag hoppar mest på ridskolan går båda 2 på tredelat tränsbett :)
Hoppar en ponny på vanligt 3-delat hon är väldigt fin i munnen. Den andra hoppas på rakt med fasta ringar, han är känsligare och det funkar riktigt bra på honom. 3-delat funkar också bra men rakt är det bästa på honom.
Jag skulel tipsa om rakt med fasta ringar för känsliga hästar då jag har haft flera som har gått bra på det. 3-delat funkar på okomplicerade hästar.
Pim
3delat eggbett.
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."
hackamore =) funkar hur bra som helst(!)
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3

Vanligt 3-delat på ridskoleponnyn. Får se vad det blir för bett på medryttarponnyn.

rider med ett vanligt delat tränsbett på ridskoleponnyn
Bellinda rider jag på ett vanligt rakt pelham :) hon funkar jättebra

#28 Vad är ett malin baryard bett? :O
Rakt Gummi eller siliconbitt fungare mycke bra på vår ponni, har tidligare brukt 2-3 delad pessoa, men efter at vi provade helt mjuka siliconbitt, ar detta favoriten. Hoppar alt opp til GP med detta.
Mvh
Juvel-01

#36 Tur att ni bytte från pessoa!
#37 pessoa behöver inte alltid vara dåligt. en i stallet har de på sin arabkorsning vid hoppning och ibland vid markarbete. hon rider med mjuka händer och hästen har jättefin bjudning. hästen ser verkligen helnöjd ut. Hon har dock delta på det och då blir det inte värre än andra bett. Vet att detta är en stor diskussion på alla iFokus´forum med hästar. men min åsikt är att så länge man inte använder det på fel sätt så är det ingen fara. sedan finns det ju altid något som är bättre men man kan tänka på att det finns värre bett också.
hoppas ingen tar illa upp av de ja skrivit =) bara en åsikt (själv vill jag inte använda pessoa bett. )
// Alexandra

#38 Jo, om man har delta tycker jag att det är mer okej :) För då blir det ju typ som ett jakt-kandar eller var man ska säga.. Men jag har sett nybörjare som har ridit med pessoabett, som har dragit allt dom kunde i munnen på hästen (hemskt)..

jag tycker att man ska rida med ett annat bett än pessoa om man har möjlighet. men vem är det egentligen som bestämmer hur "mjuk" hand man har? i #38 fall låter det ju som att det inte är någon fara… :/
håller klart med om att nybörjare inte ska rida på pessoa. Blir jättearg när jag ser att dom har det på ridskolehästar!!
// Alexandra
#38 Visst kan man rida med mjuka händer på pessoabett och hästen är mjuk och fin i munnen, men det finns en anledning till att hästen är mjuk… Och det är effekten pessoat ger; dubbla signaler i nacken + gommen gör att hästen blir förvirrad -> sänker huvudet och blir mjuk.
Och det där med deltan; delta är faktiskt inte speciellt bra egentligen. Hävstångsbett (eller HISSBETT som pessoat är) rids bäst med två tyglar: en i "vanliga" ringen och en i "starka" ringen. På detta sätt använder man bara den undre "starkare" tygeln som nödbroms och slipper använda den i onödan.
Egentligen ska jag väl inte säga något för jag rider själv med delta… Men jag rider bara med mitt pelham när jag hoppar, och hoppa med två tyglar skulle bli sjukt läskigt, jävla massa att hålla reda på och rädd att hästen ska fastna eller något :S Men när jag får lite mera koll på ponnyn ska jag absolut försöka, för jag vet att det är sjukt mycket bättre!
#38 Vad i hela friden är vitsen med att använda delta på pessoa?? Vad är vitsen med att använda delta för huvud taget kan jag tycka. Pessoa är utformat på ett felaktigt sätt, och ger felaktiga signaler så det spelar ingen roll hur lätt man är på handen och hur snabbt man ger "eftergift" för pessoa fungerar inte på det sättet.
//Emma
#42 som jag skrev innan så är hästen nöjd med pessoat. och tjejen som rider den har även ett vanligt tredelat (funkar inte riktigt lika bra då stoet gapar mycket vid användning av det. hästen älskar sin ryttare och ryttaren älskar sin häst. de e så det är…
// Alexandra
#44 Alltså. Dom kan älska varandra och hästen kan se ut att vara nöjd… Men jag köper faktiskt inte det endå :P
Enligt mig finns det inget värre än pessoa. Och skulle ryttaren i fråga läsa på om bettet och förstå hur det inverkar på hästen… så skulle hon nog tänka till lite.
Här finns det att läsa om bettet.
Och vem kan tala om att hästen trivs med bettet? Hästen själv? Pessoabett tvingar (bokstavligt talat) hästen att göra som ryttaren vill. Att hästen gapar med det tredelade kan bero på att bettet ligger på bettreflexen? Att ryttaren älskar hästen och tvärtom är inte relevant då pessoabettet inte känner sympati för någon av dem. Ursäkta trådkap, det finns speciella pessoatrådar för de som vill diskutera.
//Emma

#41 Har du sett pessoabett på ridskolehästar? :'o Vilken galen ridlärare bestämmer att dom ska ha pessoabett till nybörjare!? Min ridlärare tycker det är galet med pessoabett :P
#47 Bra ridlärare :)

#48 Hon är jättebra :) Rider privatlektioner för henne med min travare och hon tänker alltid på hästens bästa när hon lägger upp övningarna ^^
ni som kommenterat de jag skrev om pessoat (!) tror ni på allvar att ni är bäst inom ämnet? om ni inte använder det kanni inte säga något om det. och ag har inte sagt att ALLA ska använda det heller. JAG använder det inte! och som jag skrev… hon i stallet som använder det rider me muk han och ganska lösa tyglar. hästen lyssnar och är nöjd! annars hade de blivit bråk! andra som ridit henne har lätt kunnat flyga av då dom inte gjort som de blivit tillsagda. ! de har inte ridit med mjuk hand!
Jag säger inte att pessoa är bra eller dåligt jag säger bara att den här hästen är nöjd med det!
// Alexandra
#50 Jag har ridit med pessoa några gånger, på andras hästar för flera år sedan när jag inte visste hur det fungerade. Sedan läste jag om det, och det jag läste stämde PERFEKT med hur det var i verkligheten också.
Jag rekommenderar att gå in på länken jag skickade tidigare och läsa. :) För det stämmer verkligen!

Pessoabettet går att diskutera om i evigheter, men inte just i den här tråden. Det finns redan en tråd om det, det är bättre om ni fortsätter i den.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
ska inte diskutera de mer här =) har bara en sak till i ämnet. bra länk absolut läsvärd (!) och jag har missat att skriva en sak. hon har inte sidostycket i översta ringen utan i den stora =) inte lika skartp + delta.
// Alexandra

Jag använder rakt tränsbett i stål med fasta ringar och jag ska prova med ett D-ringsbett med kopparrullar :)

till alla pessoa-diskuterade och alla andra. när ni väljer bett, tänk på en sak. mundelen är för hästen, sidostyckena är för ryttaren. alltså om hästen trivs med tex ett rakt bett så ska den ha det. men det finns ju olika bett med raka mundelar. så när inte muffbetttet räcker tar man ex pelham eller kimberwick. ryttaren kan då ge mer precisa och mindre förhållningar men själva mundelen är samma. vilket innnebär att om två personer rider n häst, den ena nybörjare och den andre på msv nivå så ska hästen ha sin raka mundel oavsett men ryttarna behöver olika sidostycken, nybörjaren vanliga ringar och den duktiga ryttaren kanske då väljer ett pelham.
så, om man har tex ett "skarpt" bett som hästen trivs med och man byter till ett "snällt" och hästen då blrjar krångla så är det inte för sidostyckena utan oftast för att mundelen inte är samma. sen att pessoats sidostycken är felkonstruerade och hör hemma i en helt annan värld kan man ju diskutera i evigheter.
Skynda långsamt så går det fortare.
Jag tycker inte om något bett alls så jag rider på side pull på min snart blivande häst.
Orkar inte förklara varför bara gå in på Min personliga sajt.
Har bytt till ett tredelat (ingen större skillnad mer än att det har större bettringar, men hon verkar trivas minst lika bra på det, om inte bättre) så det lär bli det som jag kommer hoppa på framöver :)

Gummipessoa. har förut haft vanligt gummi-tredelat & det funkade bra på träning. Så skulle vi tävla.. och hästen rusade iväg, hade ingen kontroll typ :s slutade med en avramling på ett hinderstöd. hon är alltid vääldigt pigg & taggad på tävling så bytte bett med hjälp av tränare, pessoa passade bäst på min ponny.

Tvådelat tränsbett.
Har pessoa på b-ponnyn som jag rider på ridskolan och vanligt tvådelat tränsbett på den andra ponnyn på ridskolan som också är en B.

Jag rider alltid D-ponnyn på tredelat gummibett (happy mouth). Provade tvådelat för några dager sedan, men tredelat kändes helt klart bäst. Ska även prova henne på hack. nån gång.
Varmblodet reds alltid på ett tvådelat metallbett och även gummi, då han inte tyckte om tjockare bett.
Tredelat tränsbett rider jag jämt på och känner att jag inte behöver ha någonting annat förutom när jag rider ut. :)

Jag skrev fel
Jag har tredelat när jag hoppar
#56 Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med dessa propaganda-filmer du länkar till innepå din privata sajt!
Jag kan enkelt åka till närmsta tävling och knäppa hiskeligt många kort, för att sedan plocka ut de värsta och slänga ihop det i en bildvisning på youtube, men det ger ju inte direkt en trovärdig bild av verkligheten, eller hur?!
Jag kan lova att jag har fler kort från samma tävlingsplats som INTE ser ut på det där viset.
Och varför dra alla dressyrryttare över samma kam? De bilder du länkat till visar rollkur, inte dressyr. Det är inte många dressyrryttare som håller på med rollkur.
Bara för att vissa sliter och drar hästen i munnen, betyder inte det att alla gör det!
Samma sak med hundar då isåfall; Hundar borde ju må bäst av att gå lösa, så då är alla hundägare som sätter koppel på sina hundar, djurmisshandlare då??
Visst, det finns en del bett på marknaden som jag absolut aldrig skulle använda tex pessoa och andra typer av gags. Men att hojta ut på sin privata sida att alla som använder bett är okunniga och inte borde ha häst… Nä du tjejen, tänk efter FÖRE!

Håller med #64
rider på pelhalm på znooty , funkar perfekt. slipper att skada henne i munnen , det är så mycket mjuka rörelser som hon lyssnar jätte bra på.
på pigge är det 3 delat gummibett och miss cherokee har vanligt 2 delat :)