Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikettutrustning
Läst 3100 ggr
Micky
0

Benskydd, lindor mm

Jag använder bara skydd när jag hoppar eller tränar terräng.

Det har varit en hel del diskutioner om lindor och om att de förstör hästarnas ben och dessutom inte stöder mm Men hur är det med stallbandage, transportskydd mm (använder transportskydd också). Och hur tycker ni med skydd när man hoppar och tränar terräng det borde man väl ha eller?

(Vill helst inte ha en massa tjafs och att man argumenterar emot varandra utan bara svara vad ni tycker så vet jag det och andra också för den delen.)

Linnea
0

jag använde inga skydd nån gång. hade jag tex tränat hoppning på lite högre höjder så hade säkert haft men bara i hoppningen. lindar gör jag bara om de skadar sig vilket händer ytterst sällan.

en sak jag alltid undrat med benskydd är att man vill ju skydda frambenen från islag i hoppning, varför har man då senskydd? jag menar hur ofta river dom med senan? det är ju hov eller skenben som tar i bommen. visst bommenkan studsa mot senan men den största skaderisken borde vara skenan?

Skynda långsamt så går det fortare.

Splachfotografen
0

Jag använder senskydd, med bakskydd när jag hoppar. Inget i dressyren. Den ena ponnyn jag hoppar och tävlar slår inte ihop med bakbenen alls men vill ha för säkerheten. Den andra ponnyn har jag bara bakskydd på då jag inte hoppar henne men hon slår ihop bakbenen men inte fram och gillar inte benskydd så mycket :)

HannaT
0

Jag tycker att det är viktigt att använda skydd vid all hoppning, även i terrängen. Om hästen råkar slå sig olyckligt kan senorna bli förstörda - inte kul!

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Reperis
0

Jag använder alltid lindor eller benskydd, oavsett vad för ridning som står på schemat, och självklart använder jag alltis transportskydd.
Viktigast med benskydd är förståss vid hoppning, terräng och uteritter med andra gångarter än skritt…

Jag vet alltfrör många olyckor som hänt pga hästen saknat benskydd, hästar som sparkat av sina egna senor, rivsår och skärsår från flisor i hinder eller pinnar i skogen… benskydd skadar inte om de är rätt anpassade, så jag ser ingen anledning till att rida utan.

Lindornas effekt må vara omtvistad, men vare sig de ger stöd eller inte så ger de mer värme och ökar cirkulationen och de skydder runt om hela benet från slag eller rispor, och de är dessutom perfekta till hästar som det är svårt att hitta passande benskydd till, eftersom lindorna anpassas efter benet.

Stallbandage är rätt använt bara bra, ger värme och ökad cirkulation för hästar som tex får gallor när de står stilla i boxen.

Faran med lindor är folk som lindar för hårt så blodflödet stryps, och folk som lindar för löst så lindorna åker upp och hästen trasslar in sig. Det är en träningssak att lära sig linda exakt lagom hårt, sitt och öva på att linda och be ngn duktig om hjälp tills du vet att du kan, för en fel påsatt linda skadar mer än den hjälper.

som sagt, jag ser ingen anledning att inte använda skydd. Rätt anpassade skydd av bra kvalitet kan inte skada, bara skydda och hjälpa, och varför inte ta det säkra före det osäkra?

Elshira
0

#1 håller med dig! Har alltid heltäckande benskydd och ine bara senskydd - har höga benskydd i bak med och inte bara så de täcker kotn som de flesta skydd gör…

Många säger att hästarna gärna blir "lata" och inte lyfter på benen ordentligt om de inte kan slå i på framsidan som det blir möjligt med om man kör utan/med senskydd. Dock har jag då aldrig haft något problem med det och då har jag ridit både små B-ponnyer och D ponny 1.50 hinder.

Stallbandage är inget jag använder dock letar jag efter en sorts benskydd med en tjock padd på insidan (typ den från hööks) fast i XS storlek. Har inga högpresterande tävlingshästar eller häst för ett par hundra tusen så lindning tycker jag ädå känns lite onödigt framför allt när man har många ponnyer som jag.

Transportskydd används alltid i form av heltäckande transportskydd i ett grovt material - eller fleecebandage med padd under.

I övrigt så ar jag alltid benskydd när jg rider ut i skogen, på dressyrbanan har jag det endast om de är broddade eller om jag vet att de hr en förmåga att slå på sig eller liknande.

Hakuna matata!

Peppe
0

ni som undrar över senskydden:

dom är formade så för att hästen ska känna när den slår i bommen, för att den ska veta när den gör det och därför inte bli oförsiktig. dom skyddar senorna för tramp från bakhovar eller bommar som kommer flygandes och annat som kan hända.

jag använder benskydd/benlindor när jag orkar i vardaglig ridning. när vi ska ut i skogen och braka samt hoppa så åker skydden på direkt, vid dressyr åker lindorna på när vi vill va extra fina ;)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Loa-bg
0

Jag lindar vid dressyr och leriga dagar i skogen, benskydden blir så leriga och det blir lätt skav då. Lotus har adock alltid rejäla bakskydd, strykkappor eller damasker, då han är tät bak.

Har senskydd och strykkappor i hoppningen och vid terrängträning och ridning på gräs (då jag broddar) använder jag även boots.