Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etiketthopphästens-träning
Läst 1766 ggr
Jackelyn
0

Taxering och avståndsbedömning..

jo, jag tycker min häst och jag har mognat och lärt oss mycket på väldigt många plan inom hoppningen det senaste året. En sak som dock återstår och ställer till problemen ibland är att hitta rätt avsprångspunkt innan hindret.. Min häst kommer ofta långt ifrån och tvingas lägga in ett extra galoppsprång alternativt hoppa av långt ifrån.

så, har ni några toppenövningar som jag kan göra med henne för att hon ska lära sig taxera bättre, eller kanske något tips på hur jag själv ska tänka vid anridningen? Eller ska jag rentav bara vänta på att hon lär sig själv med tiden?

tack på förhandSkrattande

HannaT
0

Det gäller att öva öva öva, ofta! Man behöver inte hoppa hinder utan upphöjda cavaletti går minst lika bra. Hästen lär sig efter ett tag när den ska hoppa av för att det ska bli lättast. Så träning helt enkelt!

Om du vill hoppa högre höjder men är rädd för att komma fel så kan det vara en bra idé att hoppa relaterade avstånd. Tex kan du ställa upp ett litet räcke (max 70 cm) och en oxer ca 7 m (för stor häst) efter räcket. Då vet du att hästen ska ta två galoppprång mellan hindren, och det blir betydligt lättare för er att komma lätt.

Lycka till!

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Jackelyn
0

#1 Tack!

Jag har  nyligen börjat jobba en hel del med galoppbommar och sånt också, både ensamt och med hinder efter och det har gått riktigt bra tycker jag.

Har dessutom försökt träna mycket med liknade uppställningar som ditt exempel av relaterade avstånd och då är det inga  problem. Tyvärr har det dock än så länge inte gett resultat vid hoppning av enskilda hinder.. Men det är väl som du säger, att öva öva och öva så kommer det väl.. :)