Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikettoff-topic
Läst 1204 ggr
Tin-Tin74
0

Åh vad härligt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Drygt åtta månader efter ridolyckan då jag skadade min rygg och fick ridförbud tillsvidare. Stod jag inte ut längre utan igår trotsade jag mina läkare och sadlade Sessan och satt upp.

Jag hade tänkt mig att rida lösgörande övningar i enbart skritt, men det slutade med ett av de härligaste hopp-passen jag någonsin ridit!

Läs hela bloggen på min hemsida hur det gick.

Thea
0

Vilken underbar läsning!!! Det måste ha varit en fantastisk känsla att få sitta på sin häst igen efter så lång tid.

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Tin-Tin74
0

#1 Ja det vill jag lova!!! Jag svävar fortfarande en bra bit över marken. Och gissa om det gav mer smak!!! Nu gäller det att planera noga hur och vilka dagar jag ska sitta upp så inte skadan i ryggen går upp igen. Nu börjar det sega arbetet med att stärka upp ryggen. Motivation finns så det är bara att vara konsekvent och träna och träna och åter igen träna ryggen.

Marija
0

Va underbart! :)

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Tin-Tin74
0

Gissa vem som går omkring med värsta träningsvärken nu….Glad

Thea
0

Men det är endå en positiv träningsvärk! Flört

En nyfiken fråga; Vad är det som är trasigt i ryggen (jag kanske har frågat förr, men lider av taskigt minne)?

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Tin-Tin74
0

# 5 Visst är det en underbar värk! Jag älskar den och njuter varje gång eftersom jag blir påmind om att jag äntligen har ridit. Flört

Jag föll av en häst i höstas på en uteritt och fick ett diskbråck i nedre delen av ryggen, närmare bestämt mellan sista ländkotan och första svanskotan. Läkarna vill inte operera utan att jag ska träna tillbaka skadan.

HannaT
0

Håller med Thea: underbar läsning! Blir väldigt glad för din skull. Glad

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Tin-Tin74
0

#7 Tack! I morgon ska jag upp i sadeln igen!

HannaT
0

#8  Då vill jag ha bildbevis.  Oskyldig

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Tin-Tin74
0

#9 Ha ha ha! Vi får se. Den riktiga kameran är påväg till Kreta just nu och kommer inte hem förens i slutet av augusti. Kvar hemma finns bara mobilkameran. Men vem vet. Kanske någon av ungarna fotar med den..

Annars blir det bilder om en månad iaf… Flört

Fiona
0

Låter jätte härligt, mycket bra läsning =)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Elshira
0

Skulle du aldrig få sitta upp igen för doktorn eller in än bara?

Hakuna matata!

Tin-Tin74
0

#12 Läkarna har varit tveksamma till att jag skulle kunna rida igen hela tiden. Men det var något i budskapet som jag inte riktigt förstod…Oskyldig

Jag har nu ridit ett par gånger och känner inte att det påverkar skadan neativt. Men visst jag måste självklart ta det mycket försiktigt, och inte blir det någon unghäst än så länge.

Elshira
0

Jg tänkte bra om det var så att du "eentligen" borde vara stilla tills det läkt ut eller om det var"för alltid".

Hr en kompis som skadat knät en gång vid idrott och samma vid ridning. Och doktor sa att om hon skulle landa togigt på det knät en gång till så skulle hon knappt kunna rida igen… =/

Hakuna matata!

Tin-Tin74
0

#14 Jo jag får rida för läkarna OM jag känner att ryggen orkar det och OM jag sköter min sjukgymnastik ordentligt som jag ska och tränar upp ryggen igen. Men visst jag kommer aldrig att bli helt återställd. Sen är det som ortopedläkaren sa när jag var på den senaste kontrollen: "Med min skada kommer det alltid att finnas en risk att den återkommer. Så vida att jag inte sätter mig till och inte rör mig överhuvudtaget. Frågan är ju vilket liv jag kommer att få av det. När man håller på med hästar löper man större risk att skadas än om man typ spelar schack. Vid en avtrillning kan man skada sig allvarligt oavsett om man redan har en skada sedan tidigare eller inte. Faktiskt så är det större risk att skadan återkommer i mitt yrke/jobb än om/när jag rider eftersom jag har mycket vridande rörelser som absolut inte är bra för min rygg, och jag kommer att så smått återgå till mitt jobb innom kort. Men givetvis måste jag vara väldigt försiktig när jag rider och inte hoppa upp på några unghästar ännu. Utan det får helt enkelt bli min ridtravare som inte bryr sig ens om man släpper en atombomb brevid henne, Timmerbilar kan dundra förbi utan att jag behöver rida av vägen och in i skogen osv…