Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikettallmänt-om-hoppning
Läst 1234 ggr
Littlefox
0

För stor? Hjälp!

Hej! Jag har en ganska späd (väldigt smala ben) b-ponny och undrar hur lång är maxlängden för att rida henne tror ni? Hon är 127 cm och ganska smala ben som sagt… Jätte tacksam för svar!

//Lisa

Ps. Jag vet att detta inte riktigt passar in eftersom att det är hästhoppning iFokus, men det fanns inget som hette typ hästar ifokus… :/

Marija
0

Det finns ett ridsport.ifokus! :)

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Thorsson
0

Det beror väl lite på med hur viktbärande hon är, för längden brukar inte vara någon större fara om man rättar sig efter dom som säger att kan man kompensera sin längd till att rida hästen i balans och form så utgör det ingen större fara. Och är du orolig för hennes ben så är det väl vikten man ska tänka på? Det bästa vore väl om du visade en bild på när du satt på henne för att kunna säga, hur det ligger till om du är förstor eller inte. Även om hon har smala ben och är späd, så betyder det ju inte att hon inte kan vara stark i kroppen :)

Invisible
0

"Indianmåttet" är väll att hästen ska vara till dina axlar + 5 cm. Men som tidigare skriver, det beror på hur viktbärande hon är, hur hon är byggd och hur pass musklad hon är.

Invisible
0

Jag hade en varmblodskille på cirkus 160 tillf ör något vecka sedan, och jag kände mig nästan för stor på honom. (Jag är själv 164 & väger 48 kg). Men samtidigt så har jag ridit C-ponnys som känns perfekta.

Littlefox
0

Okej, tack så mkt för hjälpen :)

HannaT
0

Jag ändrade rubriken så att man ser vad inlägget handlar om.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.