Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etiketthopphästar
Läst 1042 ggr
Thorsson
2009-08-19 22:04
0

Allting vänder! :D

Ja, som en del kanske vet har jag ju haft en sådan jädra otur med Lord. Det tycks vända sedan i måndags! I fredags så var veterinären här, dags att starta en pencilinkur. I måndags var det att akutringa veterinären igen. Denna gången i Gamleby. Lord var alergisk mot pencilinet. Så det fick vi sluta med. Jag fick order om att rida på som vanligt nu, vilket jag gladerligen gjorde dagen efter! (tisdags)

Vi red iväg 5st till ridhuset, det var dags att hoppa. Jag orkade inte ens tänka på hur sjukt taggad Lord skulle bli, han älskar ju att hoppa min lilla kille. Innan har vi hoppat 75-80cm? Så jag tänkte börja lågt. Eller tanken var att bara hoppa lågt, runt 50cm ungefär. Men han kändes så jädrans fräsch, och han var så pigg och glad så hindret växte och växte och snabbt var det uppe i 80cm. Det fixade han galant så jag sa att det räckte. Men när jag såg att alla andra hoppade högre och Lord, visst han var svettig. Men långt ifrån trött och färdighoppad enligt honom. Så jag bad dom sänka från 1m till 90cm, nu skulle vi höjja rekordet. Han ligger 10-20cm högre än hindret, så jag visste att det skulle gå.

Så skritta ut på långsidan, galoppfattning direkt, första svängen börja bromsa, andra svängen ligga på bromsen och hålla honom stadig, halvvägs till hindret rama in och korta tyglarna och bromsa ytterligare då han ökar så förbannat, han suger verkligen tag i hindrerna! Och ett stort hopp över, och en lycklig ryttare. Så hoppade av 10 min innan det var dags att skritta hem.

Så om några veckor när vi stärkt vänstergaloppen så ska vi testa 1m. För det vet jag att han kan! :) Jag ska få någon som filmar då men kanske! :'D

J-Parnebo
2009-08-19 23:58
0

nämnen, guh va roligt att det går bättre för er nu :)

emeliekarlssoonn
2009-08-20 01:53
0

Vad kul att det går bättre för er nu! :D
Hoppas det fortsätter lika bra :)

HannaT
2009-08-20 11:43
0

Jättehärligt att höra! Skrattande

Ta med kameran nästa gång!

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Tin-Tin74
2009-08-20 14:29
0

Vad härligt! Det är så roligt att höra när någon berättar hur det går framåt!

Thorsson
2009-08-20 17:30
0

tack så jättemycket alla! :D Äntligen går det bra lixom!

#3. Jag lovar! :D