Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikett: hopptävling
Läst 2321 ggr
EmmaMago
0

Hjälp, nybörjare på G ;)

Har anmält mig till hopptävling den 29nde, blir min allra första lokala tävling &  med ny- ponnyn så ska bli riktigt kul. Förutom att jag suger på allt som är runtomkring på tävlingsbanan och ja, ni förstår.

En av sakerna jag är osäker på är bedömningarna och allt. Så här stod det på propparna, nån som kan förklara vad som menas med det? ;):

Bed två faser (A+A)/A 

Bed två faser (A:0+A:0)/A

HannaT
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker att du ska köpa/ladda ner TR, i den hittar man allt som behöver/måste vetas.

Men här är i alla fall de två som rör dessa bedömningar.
Sida 26.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

HannaT
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sid. 27

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

EmmaMago
0

Jag har läst det där flera gånger och försöker förstå men konstigt nog hjälper det inte. haha

Thea
0

#3 Jag förstår att du inte förstår, för det är nite det enklaste att tolka regler skrivna på lagspråk.

Bed (A+A)/A är beroende på vad du ska rida; Avd A eller avd B? Rider du avd A gäller (A+A) för din del. Första fasen (rundan) är "grundomgången" och den har bedömning A, alltså felfritt oberoende av tiden. Är du felfri går du direkt vidare till nästa fasen (ibland med ny startsignal men då ska det vara angivet på banskissen/i proppen), dvs när du passerar mållinjen passerar du samtidigt startlinjen för nästa fas. Bedömningen i nästa fas är också A, dvs felfritt utan hänsyn till tiden.

Bed (A:0+A:0)/A är samma sak som ovan med den skillnaden att nu räknas även tiden in, dvs snabbast felfria ritt vinner!

Lycka till!

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Denna kommentar har tagits bort.
EmmaMago
0

åh, tack! Nu känns det mycket bättre, slipper jag vara nervös för att inte veta vad det är som gäller :)

Thea
0

#6: Ett tips är att titta på ekipage innan dig och sen gör du likadant. FlörtSå gjrode jag på de första tävlingarna när jag var osäker på det här med om det var ny startsignal eller inte. Mycket löser sig okcså när man väl kommer till tävlingen, men det är lätt att säga när man själv har tävlingsrutinen i botten!

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

EmmaMago
0

Okej, tack! haha ja får hoppas att jag inte är bland dom första då. Skulle ju vara typiskt ;)