Vad tycker du om de olika hindertyperna?
Sist vi hopptränade konstaterade jag att min häst hoppar bättre på maffiga hinder som mur, oxer och stigsprång. Medans det nästan alltid blir fel på vanliga enkla rättuppstående koppelräcke.
Hur är det för dig? Vilka hindertyper tycker du är lättast respektive svårast att hoppa?

jag gillar oxrar:) jag tror roger har lättare för dem, det blir ett jämnare språng även om han skulle komma för nära. med ett rättuppstående så kan det bli så tvärt rätt upp, rätt ner om man kommer nära.
Lättast att hoppa är mur, trippelbarr (även fast piloten tycker de är lite otäcka fortfarande….), oxer/stigsprång.
Som fridak säger så är räckena svårare att få till bra språng på. Jag vill ofta lägga min häst för nära vilket gör att hon får svårt att hinna upp för att vara felfri.
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Min häst hoppar mkt bättre på oxer än t.ex eller kryss. Och jag gillar mer att hoppa oxrar än rättuppstående.

Jag gillar också oxrar bäst, så länge de inte är väldigt breddade.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Skönt att inte vara ensam om att inte lyckas med rättuppstående! Puh!

har alltid tyckt att det känts lättast att hoppa breddhinder, typ oxrar :)
Jag tycker det är jätteläskigt att hoppa trippelbarrar och breda oxrar
Solfjädrar är jag inte så förtjust i heller. Hoppar helst bara räcken, haha.

min häst hoppar bäst på breda hinder men jag tycker oxrar e sjukt läskiga så ska terapi hoppa dom :P haha
Föredrar liksom många andra härinne att hoppa oxrar, så länge dom inte blir allt för breda :P
Verkar som de flesta gillar oxrar, och har svårast med rättuppstående. Vad kan det bero på?

Jag tror det e för att man rider för nära. men jag brukar lägga en bom på marken och dra ut en bit för då kan inte hästen hoppa för nära =)
#11 Det var ett tips jag ska testa nästa gång.
igår när ja hade hoppträning så kom min häst antingen för nära eller för långt ifrån dom rättuppstående hindrena hela tiden, så då la vi en bom (galoppbom)? 1 ½ m från hindret trorja (d-ponny). då fick hon till sprången riiktigt bra :D testa de ni som har problem me o komma för nära rättuppstående hinder :)

ja det kan också funka jag drar typ bara ut den ½ m ifrån eller nått.precis där jag vill att han ska hoppa av.

Det är ju allmänt känt att hästar har lättare att hoppa oxrar och liknande, än rättuppstående hinder =) Blacky & jag är inget undantag ;)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~