OT Kastar sig ut ur transporten
Kalle har aldrig varit lättlastad, men den senaste tiden har vi tränat mycket och nu går det nästan felfritt - förrutom att han börjar kasta sig bakåt så fort bakluckan tas ner.
Jag hyr en transport av grannen och vi har märkt att det fattas en spärr på mellanväggen längst fram vid golvet, så när Kalle har tryckt rumpan mot bommen har mellanväggen åkt upp = farligt! Därför har vi varit tvugna att öppna upp bakbommen fort så att han inte ska bli skadad. Nu har vi ju insett att vi kan förhindra att mellanväggen lyfts genom att ha i en spärr, men jag är fortfarande rädd för att låta honom stå och trycka med rumpan mot bommen, han tar i rätt rejält.
Tänk om transporten går sönder, eller att han skadar sig på något sätt?
Hur skulle ni ha gjort?
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Jag skulle köpa den där spärren (om ägaren tycker det är ok)
eller hyrt någon annanstans. Inte kul att förstöra grannens.

#1 Nu när vi vet att spärren fattas så ska vi självklart köpa det innan vi kör honom igen, det är inget problem. Mellanväggen håller sig stilla, men det riktiga problemet kvarstår: att han står och trycker mot bommen så fort bakluckan fälls ner.
Det kanske går att vänta att öppna luckan en stund efter att man parkerat så att han inte förknippar "stanna bilen" med att kasta sig ut. Kanske kan stå en stund och gosa och mata med godis innan man öppnar så han varvar ner. Kanske svårare att hyra men han kanske föredrar lastbil.

#3 Det funkade jättebra med den metoden första gångerna - tills Kalle insåg att han kommer ut om han försöker. Jag ska försöka igen men är ändå lite skeptisk och rädd för att han inte ska ge upp, och att det då ska sluta illa.
#4: Det enda tipset jag har är att använda en robust och rejäl transport som orkar stå emot en pressande häst!
Det "enda" sättet är, tyvärr, att få honom att inse att kan kommer inte ut fortare för att han pressar! När ni stannar bilen så väntar ni med att öppna baklämmen tills han står helt still. Backar han mot bakbommen så stäng lämmen igen! Samma med bakbommen! Låt honom pressa på (men här är det OTROLIGT viktigt att ni har en transport med en rejäl bakbom om är anpassad efter honom i höjdled. Har ni en värmlandsvagn eller dalavagn är de bakbommarna tyvärr för låga för en stor häst och risken är att dom "sätter sig" på dessa. Vänta tills han gett upp och står stilla själv utan att lägga vikt på bakbommen.
Nu beror det på vilken typ av häst du har! Det som är MYCKET viktigt är att han absolut inte är rädd utan bara "dum". Jag hade samma problem med min. Öppan lämmen och sen fort som attans bort med bakbommen innan hon kastar sig ut…. MIn förra tränare sa åt mig att ta det lugnt och låta henne pressa på. Efter 2 gånger gav hon upp! Och totalt så tog det väl kanske 10 min innan hon insåg att hon inte kan pressa bort bommen själv.
Ska tillägga att jag gjorde detta efter att jag köpt en egen transport. OM något hade hänt med transporten så var det min egen som gick sönder.
Lycka till!
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

#5 Jag inser att jag måste låta honom stå kvar och förstå att han inte kommer ut så fort han vill det. Jag tror inte det handlar om att han är rädd, utan att han helt enkelt förstått att trycka mot bommen = bommen öppnas.
Tack för alla tips! Ska absolut ta vara på dem, och uppdatera efter nästa transportträning.
Håller helt med #4 förutom en sak….
Jag tycker inte att bakbommen på min Värmladsvagn är särskillt låg
beror nog lite på vilken modell det är. Jag har en classic XL och den är ju anpassad för större hästar än classic original. Jag lånade en Starvagn, modell Ringo Star, tidigare som jag däremot tycker att bakbommen var lite låg på. Den var iofs anpassad för Fjordingar…
Egentligen… Varför görs inte bakbommarna så som frambommarna så man kan justera höjden själv? Något man borde framföra till tillverkarna kanske… 

Hörde om en ponny som ägaren hade samma problem med. Det löstes genom att de lastade den i en trailer med dörrar bak. När de öppnade dörrarna och ponnyn kastade sig ut så satte den sig på rumpan. Efter det hade de inte de problemen längre.
Kanske en något extrem lösning, som nog bör användas som sista utväg då hästen kan bli rädd för att backa ut istället.

#8 Kalle trivs tyvärr inte i transport med dörrar istället för bommar, han blir väldigt stressad när dörrarna ska stängas. Jag tror att han känner sig för instängd.
#7: Och din värmlandsvagn är några årsmodeller nyare än de jag lånade!
De kan ju ha höjt bomhöjden bak på de uppdaterade årsmodellerna. Jag körde i vagnar av årsm -96 och -98 om jag inte minns helt galet. Modellen Classic XL kom väl betydligt senare än så?
HannaT: Om det är så att han har lärt sig att pressa på bommen = bommen öppnas är det bara att lära honom det motsatta. Tror inte det blir några större problem, men du måste ha is i magen och lita på att din transport att den håller! För säkerhets skull, kolla skicket på väggar och infästningar till bommarna så att inget är på väg att ge sig.
Berätta gärna hur det går!
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
#10 Ja man får ju hoppas att tillverkarna ändrar och förbättrar allt eftersom.
HannaT: Jag tror att Theas tips är något som kan lösa ditt problem. Tänk bara på som hon säger att kolla så inget ger med sig. Låt han sen stå där och pressa tills han ger upp och först då lossa på bommarna. (Jag tror också att en del hästar känner sig lite instängda med dörrar ist för bommar)