Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikettutrustning
Läst 6173 ggr
Thorsson
0

Hoppsadeln, Gold Medal

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu när jag flyttar till Gamleby så är det ju saker som måste köpas in. Då kommer ju såklart shopping lusten in, och man ser saker som man bara måste ha men som man inte har råd med. Jag har ju hitills bara köpt billighets sadlar, och jag var faktiskt nöjd med min första sadel. Ch allround syntet, men den hade jag först så Lord musklade om sig och den passade inte mer, annars en skön sadel. Sålde den och red barbacka och köpte sedan en märkeslös billigsadel att ha tills han var färdigmusklad, dock ahr vi inte kommit till den biten än, men är på väg iaf.

Nu har nästa sadel kommit upp till mitt huvud och jag har provsuttit den med! Grymt mjuk och skön sadel, som jag ska spara ihop till. Men tänkte höra här inne om det var någon som har erfarenhet av sadeln. Jag älskar märket, och tycker själv att det är bra. Det lär ju ta ett tag innan jag får ihop till den, men jag tror att det kommer att vara värt det. Dock så ska jag bara köpa den om Lord blir bra!
Sadeln på bild.

Thorsson
0

någon?

sarapascha
0

Är det den från hööks?

Hjälper dom till med provningen, för att se om den passar din häst, till vilken hööks åker du till då, för man vill ju gärna provrida i sadeln?

Thorsson
0

Ja, den är från hööks. (: Eftersom att jag redan provsuttit i den, och om man får låna hem deras prov exeplar, så ska jag ta ut en sadelutprovare för att kolla så att den ligger rätt. Dock vet jag inte om man får provrida i den alls innan man har köpt den! ;)

oliviaoakilles
0

smartast av allt är att provrida i den innan man har köpt den!

Thorsson
0

#4. Man får ju inte det? Räcker bara inte att provsitta den?

oliviaoakilles
0

Det är därför bättre att åka till en sadelutprovare. Så man vet att man får rätt sadel till både häst och ryttare

Thorsson
0

#6. Men om en utprovare säger att den passar, och jag redan suttit i den, behövs väl inte mer? Sedan så var det ju inte det jag ville veta ;) utan om den är bra ^^

oliviaoakilles
0

Jag säger bara vad som är bra att ha klart för sig, no offence!

Har hört iaf att sadlarna från Hööks inte är nå bra, men har inga erfarenheter själv.

Thorsson
0

jag undrar ju bara om det är sådär jättestor skillnad i att bara provsitta och att provrida i den? jag har hört det med, men jag undrar om det gäller alla märkerna eller bara deras egna sadlar eller billighetssadlarna. det känns så konstigt eg. ifall en annan butik skulle sälja den modellen, så kanske den skulle vara bra enligt folk. :/

oliviaoakilles
0

det är svårt att veta vilken som är bäst för både ryttare och häst! :/

Thorsson
0

så är det därför jag ska provrida den med, med en sadelutprovare med menar du. jag har aldrig tänkt på det så förut, men du har ju rätt. :)

Peppe
0

du bör provrida den (behöver inte vara så avancerat!). en anledning är att kolla så den ligger still

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Thorsson
0

#12. okey, :) Är det inte lättare att longera eller något då om man ska kolla så den ligger stilla?  :)

Peppe
0

#13 njae det är ju du som ryttare som kan påverka sadeln på sånt vis att den åker fram, genom att du skjuter på med sitsen

Thorsson
0

#14. Det är sant. Men vad tycker du om sadeln då? Jag vet att det kommer ifrån hööks, vilket många inte alls uppskattar, men är sadeln bra för övrigt. vet du det? (:

Thea
0

Kan inte uttala mig som sadelns kvalitet och hantverk, men jag vet att det är en GIGANTISK skillnad på att sitta i en sadel på en sadelbock och att rida i den. Det handlar om var hästen, du och sadeln har balanserna. Detta måste stämma ihop för att ridningen ska få optimala förutsättningar.

Jag har suttit i många sadlar hos utprovare och tyckte att sadlarna varit sköna, men när jag suttit i dom på hästryggen har jag ibland upplevt något annat.

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Peppe
0

#15 mja någon direkt erfarenhet av dom har jag inte men däremot vet jag att jag inte själv skulle köpa nån… men det är väl inte till nån hjälp ;)

Thorsson
0

#16.Okey, tack! =D

#17. Får man fråga varför du inte du skulle köpa den? :)

starcatcher
0

Jag tycker ABSOLUT att man ska provrida i den! Jag själv skulle aldrig köpt en sadel utan att ha provridit i den i alla fall.. Sen är ju jag av den uppfattningen att jag hellre sparar lägre och köper en kvalitetssadel, jag är inte alls mycket för Hööks stela och plastiga satyg, men det är ju upp till var och en. :)

Thorsson
0

#19. Men det är väl itne hööks som tillverkar denna sadeln, eller? :)
jag letar mycket begangat med som ser bra ut, har svarat på en Prestige, apaloosa golden star. :)

Elshira
0

Priset och märket är inte alltid avgörande även om man lär ha större "tur" med en kvalitétssadel. Min ena ponnydasel som är mjukast och ligger bäst på mina ponnyer är en typ 1500 kr sadel som jag fick med mitt russ/welsh för 10 år sedan… Den är fortfarande precis lika mjuk och fin :) Sömmarna börjar bli lite slitna, men lädret och allt annat är i prima skick!

Kläm och känn på lädret, titta vad som passar dig och hästen  - låt dessa faktorer vara avgörande.

Hakuna matata!

silvery
0

man måste ju provrida en sadel annars vet man ju itne om den passar. den kanske ligger kanon när hästen är still eller skrittar utan ryttare, men rider d med den kansek den glider fram, blir i fram/bakvikt etc. nej, sadelutprovare där du får rida är bäst.

dessutom vet jag mång som haft problem med sne och ojämn stoppning i de där sadlarna

[MajaWrangstadh]
0

Jag har aldrig haft någon bra erfarenhet av Hööks-sadlar, sen vet jag att man får INTE varken låna hem och prova eller provrida dem heller. Köp begagnat istället! Man kan hitta många jättebra begagnade märken för ett inte jättedyrt pris och tar man ut en sadelutprovare eller åker till ett sånt ställe och provar sadlarna på plats så kommer du få en sadel som passar. Och en passande sadel är GRYMT (!!!!!) viktigt…

Elshira
0

Åk till någon sadelmakare som säljer sadlar. På de flesta ställen kan man ta med sadeln hem och prova i en vecka eller så, men änu bättre är om du kan ta sadeln till sadelmakaren!

Endel större ställen har paddock/ridhus där du kan provrida, men bor de inte mitt i stan så brukar det väll inte vara nägra större problem att fixa det heller :) Ta med hästen och låt sadelmakaren titta på hästen som kanske genast ser vilken typ av sadel som borde passa hästen, och därmed bli det lättare att hitta en sadel utan fyrtioelva vänder hem för att prova =)

Hakuna matata!

Thorsson
0

#23. Jag vet det, usch. Tycker det är dåligt. Tycler man borde få ta med hem och prova…
Jag letar begnangade vill helst ha Prestige ^^

#24. Har funderat på det, men jag är så dum så jag kan ju inte med något sådant. Jag vet inte hur man tar reda på vart dom finns. Undrar om det finns någon i Gamleby trakten som har sadlar och så. :)

[MajaWrangstadh]
0

#25 Min kompis hittade en begagnad Prestige för 8000 och det var bra, så har du tur så. :) Sen gäller det ju om Prestige's sadlar passar Lord också, vilket inte är säkert. Åk och prova! :)

Thorsson
0

#26. Jag har funderat på det jag me dom dom skulle passa. Men som sagt. När jag har pengar så ska jag åka iväg och testa. Ska kanske kika på en globus hopp som en "kompis" har. Sedan såklart ta ut en sadelutprovare till den. Om hon nu har kvar den. Men vet du avr det ungefär kostar att åka till en sadelutprovare och prova ut sadlar och provrida i dem? =)

fridak
0

om du tänkt köpa sadel och sen höra med sadelutprovare hur den ligger så kan du kanske kika på sadelmagasinet.se de har begagnade sadlar i olika prisklasser och man har öppet köp även på beg. sadlar.
Det är en rätt kort tid man har på sig att hinna känna,klämma och rida men hör man av sig kan man få ett par dagar till.
Passar inte sadeln och man vill nyttja öppet köp så kostar det dryga 100lappen att skicka tillbaka den bara. 
Min kusin köpte en sadel därifrån och hon var nöjd med bemötandet:)

[MajaWrangstadh]
0

#27 Hm vet inte riktigt det tyvärr, tror det kan vara väldigt olika. Det finns en affär här uppe på Tjörn som erbjuder att man kan komma med sin häst dit och prova sadlar och det får man göra gratis, vet dock inte om man får provrida… Men det borde nog finnas något sådant ställe i närheten av där du bor också?

Jag har också en Globus hoppsadel till Z, Globus Clic. Den är jättebra, grymt bekväm. Rekommenderas!

Thorsson
0

#28. Har funderat på dom med, har jag. :) kan dom hjälpa till att prova ut den åt en? =)

#29. Jag ska kolla om Emma Haag har sin kvar! :) Det är den jag är intresserad utav. Om jag tar med mig en sadelutprovare om jag nu ska köpa den, om hon har kvar den osv. Borde itne det funka? =)

fridak
0

#30 de finns bara i sthlm tror jag…men flyttade inte du hästen rätt nyligen till ett större stall? Du kanske kan kolla lite hur de andras sadlar ligger? Om någon är byggd på ungefär samma vis så kan du ju höra med ägaren om du får testa att lägga på sadeln på Lord, kika efter en sådan sadel på beg. marknaden och hålla tummarna för att den ligger bra:)

Thorsson
0

#31. Det kan jag ju göra! :)

Peppe
0

#31 Emma har ju sin ponny till salu och jag tror dom skickar med sadeln eller så behåller hon den till sin nya häst =)

som fridak säger, be att få prova andra folks sadlar! sen är det bara till att leta efter en sån begagnad på nätet =)

Thorsson
0

#33. Har hon sålt sin globus än då? Det var den jag menade ^^

Peppe
0

esperanzan? vad jag vet har hon den kvar

Thorsson
0

#35. Ja, =) Okey, har varit intresserad av den länge. Men pengarna har flytit iväg på annat till hästen, som vård t.ex