Hoppövningar för feg ryttare :D
Ja, dåså, det är bara 1-2 månader kvar innan jag ska blåbärshoppa. Och jag måste ju våga sitta PÅ hästen och hoppa. Är så sjukt feg på hinder. Har fått hinderglada hästar att stanna tidigare pga min osäkerhet. Det är bättre nu men tycker fortfarande att det är tvärläskigt att hoppa.
Så nu efterlyser jag hoppövningar som stärker självförtroendet både hos häst och ryttare tillsammans. :)
Jag har tittat litet på hippson men tycker att de övningarna är för avancerade…
Vi kommer tävla 50 eller 60 cm och det blir vår första tävling tillsammans :D V ihar ju hoppat tillsammans hemma en eller två gånger. Men det var ju tidigt i våras, sedan dess har det bara vart löshoppning.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Tror faktiskt inte att det finns några sådana övningar om du är så pass rädd som du verkar :P Nä skämt åsido, det bästa är helt enkelt att hoppa, hoppa och hoppa. Och inte bara små hinder, efter ett tag bör man höja hinderna (trots att man kanske fortfarande är lite rädd) för att inte stanna kvar av ren trygghet. Vad är det du är rädd för?
#1 förstår vad du menar, det låter värre än det är. jag är ju tex inte rädd för att rida barbacka i grimma utan hjälm till hagen. trillar jag så trillar jag av.
Men en sak kan ju vara att när jag red på en lokal ridskola i grannkommunen våren 08 så chockhöjde ridläraren från 50 till en 80 nånting när jag inte såg. Jag hade redan sagt innan lektionen att jag inte gilla att hoppa och är litet hinderrädd "ja men då ska vi ta det lugnt" fick jag till svar. jag insåg att hindret var högre mitt över hindret och efter det så skakade jag så mycket i hela kroppen att jag kunde inte rida ordentligt efteråt.
Jag har aldrig fallit av illa i en hoppsituation så det kan inte vara det som spökar.
Anledningen till att jag överväger att hoppträna/tävla harry är ju att han tycker det är så förbannat skoj. hade han inte gillat att hoppa så hade jag inte hoppat honom.
Sen en annan sak som är otäck är när man är ute o galopperar på en väg som man vet att det kan komma bilar på, ävne om jag har fri sikt i 2 km så vågar jag knappt rida i galopp där ändå…
Jag har också väldiga problem med mitt självförtroende. Jag gör såhär;
Hoppar serier! 4 hinder, ett galoppsprång emellan varje. T.ex. Räcke-oxer-oxer-räcke :)
Och även studs-ett galoppsprång-oxer.
Det ska vara enkelt och bara kunna flyta på helt enkelt :)
#3 ok, det ska jag prova. tror iof att vi bara får in 3 hinder på raken, vi har en ganska så kort paddock, eller så är det jag som har en storgalopperad häst… ^^ men ska prova iaf, i värsta fall tar man ju o lägger serien på diagonalen :D

Låter ju nästan som om ditt problem kan liknas vid en fobi, att du fått en fix idé om något. Särskilt det där med vägen, att du undviker/begränsar dig för situationer som eventuellt kan inträffa men vars sannolikhet inte är så hög.
Hur fungerar det för dig att hoppa på din nivå, alltså vilka höjder, övningar etc. och hur känner du för dem?
#5 att rida cavaletti är inga problem, inte heller upphöjda bommar. Att hoppa den höjden som vi gör på bilden i första inlägget gick bra, jag travhoppar och harry tar det hela bra.
Men just vägen och sådär är skitläskigt, ska försöka komma iväg själv och prova att galloppera ensam, för tror att litet av min rädsla/fobi där är att jag är rädd att inte få stopp på honom om något händer.
Jag ska försöka få tummen ur så snart hans lilla sår läkt och börja hoppa honom någon gång i veckan, eller iaf göra cavalettijobb. För det här håller inte, jag måste ju våga hoppa min egen häst. Vi hoppar ju småskutt i skogen när vi måste, både över diken och omkullfallna småträd som ligger över vår ridväg. Så det är ju inte farligt.
Ska fundera vidare på detta nästa gång jag hoppar och förska komma fram till VAD det är jag är rädd för.
usch, får se hur det blir med ridning alls framöver nu, mitt knä som jag skadade tidigare i våras börja spöka igen…. haltar omkring här som ett annat mähä…
Har dratt på mitt BoT på knät o hoppas att det hjälper… ska sova med det inatt och sen ha det på under morgondagen. Så jäkla irriterande. Och så om man ringer vårdcentralen så säger de "ta en ipren och två panodil och lägg dig o vila" vartenda gång jag ringt o velat boka tid… funderar på att dundra in där som ett annat jehu.
Du kan välja vilka övningar du vill ur ex.vis Hippsons bas-program. Du väljer självklart att hoppa på den höjd du känner dig trygg på. Om det är blåbärshoppning ni ska starta borde det väll vara fri höjd. Varför inte välja 30-40 cm istället? Det viktiga i din situation är väll ändå att du vågar komma ut?
Min dotter ska starta sin första tävling till helgen. Hon har egentligen klarat av det innan men hennes osäkerhet att tävla har satt stopp för henne. Nu hittade vi en grann-klubb som har något som kallas 'Mini-skutt' 20 cm eller 30 cm. Det är en klass för alla nybörjare och alla som vågar rida in på banan och hoppa ETT hinder får en liten rosett. Den klssen ska hon starta i bara för att hennes nerver ska släppa och sen ska hon hoppa 40 cm och ev 50 cm om det går bra.
Så mitt råd är: Hoppa de övningar du hittar som du tycker verkar kul och anpassa höjden efter er förmåga (om så enbart bommar på marken) och sänk gärna blåbärshoppningen lite. Du tävlar ju mot dig själv i 'blåbärs' så ta då en höjd som passar Harry OCH DIG och bry dig inte om ifall någon tycker att det är för lågt. Det är du som ska rida och då ska det vara på dina vilkor. Det viktiga är ju att ni (du) VÅGAR rida en bana. Eller hur?
#8 det är ju inte riktigt blåbärshoppning utan träningshoppning som det kallas, och då brukar de ha en minimihöjd som landar på 50-60 cm. men ska kolla upp det ordentligt.
tack för stödet allihopa :D

Hoppa hoppa hoppa, träna träna träna! Ställ ett litet hinder på banan och låt det stå framme. Det är helt okej att hoppa (och rida cavaletti) varje dag i veckan så länge det är väldigt låga höjder - då sliter det inte på hästen.
Jag och Kalle har alltid haft problem med avständsbedömningen och min tränare tyckte att jag skulle hoppa 1 - 5 språng med honom varje dag tills vi kände oss säkrare. Så efter att jag ridit ut eller ridit ett dressyrpass hoppade jag småhinder i paddocken, och det funkade för oss. Jag tror att det kan hjälpa dig också.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
#10 det vart smart!
ska fråga stallägaren om det är ok att jag ställer fram ett litet hinder en bit in på banan som får stå en vecka. Tror ju iof inte det men har man inte frågat så vet man ju inte vad man får för svar :D
jobbigt o släpa fram det varje dag ^^
sen så avståndsbedömning är Harry bra på, sällan han kommer jättefel. Visst ibland måste han verkligen dra in röven :D Så han är väldigt hinderklok min häst :D
#9 Man ska väll stötta och hjälpa varandra? Livet blir ju så mycket roligare då! 
är man osäker är det nog bara träning och åter träning som hjälper tyvärr. träna mycket stuts och öka-minska övningar =) det är alltid bra och det hjälper till så man får bra kontroll på hästen vilket leder till ökat självförtroende som i sin tur ger bättre och säkrare ridning =) lycka till
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
Du har fått jättemånga bra tips av flera så jag ska inte upprepa! Jag ville bara berätta att vi är nog rätt många här som förstår din rädsla. Det är bara att hoppa, hoppa, hoppa och hoppa! Jobba på att känna dig trygg på en höjd och ta sedan nästa, men höj inte för mycket på en gång. Det viktiga att komma ihåg är att det finns ingen prestige i att hoppa högt! Det är DU och DIN HÄST som bestämmer hur högt ni ska hoppa!
Lycka till!
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Jag var förr också lite hopprädd. Men nu gillar jag att hoppa =)
Men sen började jag rida en häst som var väldigt lätt att hoppa. Vägrade aldrig och hoppade alltid snällt, och där någonstans försvann min hopprädsla. Ibland är detbra att höja hinderna mer än man vill för då känns mindre hinder busenkla och blir helt plötsligt roliga och lätta att hoppa över. Ibland är det bra om man hopptränar för en person som ger en lite utmaningar.