Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikettoff-topic
Läst 1945 ggr
HannaT
0

Kalle är halt...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Åh, vill inte ens tänka på det… Nu är Kallegubben halt.

Ingen svullnad, ingen värme i varken ben eller hov. Och han haltar bara i trav på volten i höger varv. Nu har han fått vila i två dagar och snart ska jag åka och kolla om han blivit något bättre, annars får jag ringa hovslagaren som får kolla efter en hovböld.

Han är bara riden lätt det senaste och jag tvivlar på att det skulle vara tex överansträngning.

Har ni haft hästar med liknande symptom? Vad var det för skada?

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Fiona
0

Ajdå! Vet inte vad det kan vara men hoppas att han blir bra snart & att det inte är något allvarligt!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

HannaT
0

#1 Tack… Idag såg han i alla fall bättre ut. Jag såg ingen hälta men han verkade lite stel ändå. Rynkar på näsan

KarolinaNowak
0

Vad tråkigt. Rynkar på näsan Hoppas han blir bra..

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

JenniferH
0

Gud vad tråkigt! :(

Min förra häst Desmond köpte jag januari -08 och jag hann rida honom i tre-fyra månader sen blev han halt i fyra månader, sen fick jag ta bort honom. Så jag vet hur det känns! Jättejobbigt när man inte hittar problemet.

Lindbygarden
0

Aj då! Hoppas att han snart är bättre.. kan det vara som så att han har streckt sig?

HannaT
0

Tack alla!

Det är verkligen jobbigt och ledsamt med skadar hästar… Positivt med Kalle är att han verkar ha blivit mycket bättre redan nu. Jag funderar på att sitta upp imorgon och se hur han reagerar med ryttare på. Vad tror ni? Idag kunde jag inte se någon hälta när jag sprang med honom.

Thea
0

Vad tråkigt att höra!

Ofta känner man bättre när man sitter upp, men det beror också på hästen. På min egen häst märker jag direkt om det är något galet. Hon är fasligt pipig att minsta lilla gör att hon reagerar emd att bli spänd och "panikig" i ridningen. Har man en häst som "biter ihop" är det inte säkert att man märker någonting förrän de blir jättehalta.

Han kan ju ha vrickat till sig lite i hagen! Ge honom någon vecka och se vad som händer. Har han en hovböld eller begynnande sådan får han säkerligen puls "i" karleden. Det har min haft vid begynnande hovbölder.

Det är säkerligen inget allvarligt!

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

HannaT
0

Jag har sprungit lite med Kalle på asfalten sisdär varannan dag för att se om han blivit bättre eller sämre, och jag har inte kunnat se någon hälta sedan i torsdags (dvs en vecka sedan). Idag travade jag honom på volt uppsuttet för att se hur han såg ut. Ingen hälta men han ser dock lite, lite stel ut.

Jag är ovan vid situationen och tänkte höra med er hur ni hade gjort. Låtit honom vila ännu längre? Skrittat vid hand? Skrittat uppsuttet?

(Trots att verkar så mycket bättre ut ska hovslagaren kolla Kalles hov i övermorgon för att kunna utesluta en hovböld.)

Optima
0

Jag hade tagit veterinär.
Hovböld bör det ju knappast vara,
dels borde han vara varm och dels borde han vara mkt haltare.
Inte bara på böjt spår. Skrittat uppsuttet hade jag inte gjort förräns jag vet vad det är. Är han korrekt verkad?

Lycka till

HannaT
0

#9 Kalle har haft en hovböld ett par år sedan och han visade inga klassiska symtom då heller. Ja, hans skoning ser bra ut. Har haft vår samma hovslagare som vår veterinär i ett år nu och jag litar på honom.

Jag må vara en hemsk hästägare men tycker ärlig talat inte det är nödvändigt med veterinär när han inte haltat mer än vid ett tillfälle. Kalle har också haft en hovbensfraktur våren 08, och då ringde jag veterinären direkt men de ville avakta ett en vecka eller två eftersom att det inte alls är ovanligt att hästen bara vrickar sig lätt/sträcker sig i hagen.

Thea
0

Om du upplever att han är ohalt men stel så kan han ju ha fått en lättare sträckning i hagen.

Hade min häst varit ohalt, men jag inte varit 100 % säker på om den varit fräsch hade jag def skrittat hästen uppsuttet i 1 vecka och därefter tagit ett nytt beslut beroende på hur hästen känns/ser ut.

Jag hade inte omedelbart ringt ut vet, men om inte saken är förbättrad efter låt säga 14 dgr hade jag övervägt vet.

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Optima
0

#10 Jag har inte nämnt något om hemsk hästägare,
jag har bara skrivit hur jag hade gjort.

HannaT
0

#11 Då tänker vi likadant. Glad
Jag börjar med att skritta honom för hand nu, och sitter upp om några dagar.