Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikettallmänt-om-hoppning
Läst 3143 ggr
LinaN
0

Tips på träningsschema

Jag skulle vilja ha hjälp att sätta upp ett träningsschema till min häst. Han har ju lagt på sig ett antal kilo på betet. Låt säga ca 50-60kg övervikt i bästa fall, kanske uppåt 100kg extra. Såhär rund har han aldrig varit på ett bete, så nästa år får han gå på det magrare betet med de andra hästarna som inte får gå på för kraftigt.

Han har gått 1-2 gånger i veckan lugnt tempo på uteritter, litet löshoppning och litet sådära.

Men nu har vi mål att vi ska tävla i oktober och tills dess vill jag ha honom bantad och fit for fight. Han har en noga uträknad foderstat och får precis det han ska ha i energi och proteiner och sådär, så det är täckt det behovet. Han får stödfodring på betet.

Så tränings-igångsättning och väldigt varierad träning, vi har tillgång till paddock, hinderpark, flera olika ridvägar och möjlighet att träna intervaller på vissa sträckor osv. Har ni några tips, hur ska jag lägga upp en vecka?

De stallas upp snart, exakt vilken dag vet jag inte utan det hänger på vädret och när stallet är färdigmålat. Men har ändå möjlighet att träna.

Tips?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

cillaw
0

att banta  en häst är inte lätt, och det tar relativt lång tid tycker iaf jag.  men hade jag varit i din sits hade jag satsat på  ca 2 månader   med "intensiv" träning. ett litet förslag som kommer i huvet är…

v 1:  ( ca 4 dagar motion. lång  skritt tur ( 1,5-2 timmar ),  longering eller löshoppning ( icke uppsuttet allså )  uteritt  45 min,  alla gångarter,   lättare dressyrridning.

v2   (ca 5 dagar motion )  löshoppa, hårdare dressyrridning, galoppintervallträning  i skogen ( lite lungt, kanske  4X2 min)långt skrittpass.. uteridning  i vanligt  tempo

v 3 ca 6 dagars  motion.  klättra, ,  dressyrträna,  hoppa uppsuttet ( alt cavalettiträning)  uteritt, galoppintervall, skritta långt

v4  dressyrträna, longera,  klättra, löshoppa, galoppträna, skritta

osv, osv,  detta är så som jag lägger upp  mina hästar efter vila, lungt i början, tuffare o tuffare efter varje vecka. men nu är ju din häst inte så gammal så man måste känna efter vad dom orkar.  viktigt är att inte man gör samma sak flera dagar i rad utan verkligen varierar sig.

Jag tycker att vi  alla glömmer bort att skritta, ett långt  upp emot 2 timmar skrittpass  är aldig fel, hästar tränar styrka kondition och ork vid långa skrittpass.  visst är det mysigt att skritta med en bra vän i höstsolen ,,,, :)

LinaN
0

tack cilla :)

vi brukar skritta mycket, och jag brukar träna lydnad då, att göra halt med enbart sitshjälperna. Det går, men brukar bli låååångdraget innan han stannar. Varierad terräng så han får lyfta på fötter osv.

Han är litet fet kring manken nu, men tack o lov så har han inte blivit bukig. nu är det ju inte något vidare värden i gräset längre och jag har märkt att iom det blir svalare och svalare om nätterna så har han börjat gå av sig en del av fettet.

JenniferH
0

Jag har en ganska tjock ponny för tillfället, som jag jobbar med att få ner i vikt. Jag brukar rida mkt galoppträning, långa sträckor i galopp alltså, hoppa studs, klättra och köra intervallträning i en lång uppförsbacke ;)

Linnea
0

För det första måste du veta precis vad du vill bli bättre på. Är det bara vikten som är problemet? Har han gått på bete så är han kanske inte så musklad heller.

Skynda långsamt så går det fortare.

LinaN
0

#4 musklerna är det inget fel på, han har inte tappat så mycket vilket är väldigt skönt och med tanke på att de vart så många under betet har lek och bus hållt igång grundkondisen bra också :D

men det är ner i vikt i princip. Som det är nu är han fortfarande för rund även om det är litet mindre gräs nu och att han går ute dygnet runt utan täcke så har han ju förbrännt en del fett men det är ju iaf en 30-40kg kvar o tappa innan han är normaltjock igen.

LINDSKOG
0

Jag hade tagit minst 1 veckas skritträning (Kanske några travsträckor om hästen är pigg), först i kanske en halvtimme, och sedan trappa upp tiden uppemot 1/1,5 timmar. Detta för att hästens kropp ska mjukstartas och förberedas, plus att skitträning musklar mer än vad man tror! Det viktiga att fokusera på är att hästen ska vara alert och trampa under bra med bakdelen. Variera formen; Lite hög, lite låg. Man kan även passa på att göra lösgörande övningar, öppnor, skänkelvikningar etc. Backträning kan man också köra.

Efter det hade jag lagt in minst några dagar/1 veckas trav, med samma fokus. Likadant med galoppen.

Men för att komma rakt på saken; För att bli av med extrakilon så hade jag satsat på mycket konditionsträning/galoppjobb!

Ett bra träningsschema enligt mig är annars, när hästarna är fullt igångsatta, att varannan dag rida ut och varannan köra markarbete :)

http://frejalindskog.webblogg.se

Linnea
0

#6 Angående det sista du skrev, det beror helt på vad man behöver träna upp och vad hästen används till.

LINDSKOG
0

#7 Jag skrev att det var ett bra träningsschema enligt MIG, om du missade det? ;S

http://frejalindskog.webblogg.se

Linnea
0

#8 Jag tycker också det är ett bra tränisgschema men som sagt, det beror på vad man behöver träna upp. Samma schema passar inte för alla hästar hela tiden. De förändras allterftersom hästen musklas, får bättre kondis mm. Beroende på vad man använder den till.

LinaN
0

#6 Just öppnor och slutor samt skänkelvikningar är inte påbörjade då han inte har den styrkan för de övningarna ännu. Det är vinterns projekt att iaf börja skänkelvika. öppnorna och slutorna kommer så smånginom.

Men tack för råden iaf :D

Vi tar ju till oss det som vår form och utbildningsnivå tillåter :)