Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etiketthopphästar
Läst 7756 ggr
J-Parnebo
0

Berätta om din hopphäst!

Här kan du berätta lite om din häst som du har!
Tex namn, ålder, ras, hur högt ni hoppat, om ni tävlar o.s.v

J-Parnebo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min ena häst är en arab/halvblodskorsning på 150 cm, hon är fem år och vi har verkligen kommit långt. Köpte henne för ca 5 månader sedan, och då hade hon aldrig gått över en bom.
Nu ligger vårat högsta hinder på ca 70-80 cm, vi har även ställt upp i en cr på 40 cm, det gick bra för att vara första gången, blev tre vägringar på sjävla banan om jag minns rätt.

Min ponny heter Kanel, är 133 cm. Han är en liten gullig welshponny på snart 14 år. Han är ganska rädd för bommar och sånt, så med han går jag mest promader med och hoppar med han i skogen som han älskar, han har blivit löshoppad på 70 cm, men hoppat 1 meter när han var ung.

HannaT
0

#1 Den bilden på er är så himla fin!

Min hoppepålle heter Kahlua, och han är en svensk halvblodsvallack född -95. Jag har ägt Kalle i ungefär 5 år, och jag är glad och stolt över hur långt vi kommit tillsammans. Kalle är en lite bufflig kille som tycker det är roligt att komma och ut jobba, och hoppning älskar han lika mycket som jag gör. Kalle är e: fontana och ue: chapman. Det högsta hindret vi har hoppat tillsammans är en oxer på 120, och det högsta vi tävlat är 90 cm CR.

Just nu tränar vi inte för tränare, men planen är att vi ska komma igång med det nu till sommaren igen. Jag har tidigare hopptränat regelbundet med Kalle 1 - 2 dagar i veckan.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Tin-Tin74
0

#1 Vilka härliga hästar du har där! Och snygga ridbyxor! Från Börjes? Har lika i så fall! Förvånad

#2 Då är du verkligen på G i karriären nu!Flört

J-Parnebo
0

#3 tacktack, dom är från hööks, men finns säkert likadana på börjes me :)

Tin-Tin74
0

#4 Jo de ser nästan exakt lika ut. Och visst känner man sig läcker i dem!Flört

Anna
0

Nu är ju inte Wilda inriden ännu men hon kommer nog bli allroundhäst, både lite hopp och lite dressyr, så jag presenterar henne ändå… :)

**Wild Wonder
**"Wilda"
f. 20/6 2006
e. Hagens Ryan RC 76
u. Wind of Fields

25% arab, 25% pinto (mamman) och 50% connemara (pappan).

Världens tillgivnaste och härligaste häst! Har varit med sedan dagen hon föddes, träffade henne när hon var 4 timmar gammal för första gången.

Äger henne inte men jobbar med henne ett par gånger i veckan, hon lär sig jättefort och ska ridas in nu i sommar.
Förhoppningsvis tar jag henne på foder i höst/vinter och ev. köper henne om något år.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

J-Parnebo
0

#6 hon är riktigt fin, lycka till med henne :)

Anna
0

#7 Tack! :)

annaattlid.se

HannaT
0

#6 Ja visst är hon en blivande hopphäst tror jag. Det är ju det härliga med unghästar, de blir vad man gör dem till. :)

Tin-Tin74
0

Håller med både Hanna och Parnebo. En jättefin pålle du har Attlid!

En sak min farfar sa till mig många gånger:

"Det är sto´t och hingsten som gör fölet, men det är människan som gör hästen." 

Ganska tänkvärda ord hur vi människor kan påverka hästen…

Anna
0

#10 Verkligen bra sagt. Och tack! :)

annaattlid.se

[MajaWrangstadh]
0

Gironde "Zigge"
född 1997
147 cm mankhöjd
Holländsk Welsh Partbred
u: Bolheims Imke
e: Marietons Jasper
ue: Anjershof Rocky
ee: Julio Mariner

Min nya ponny :') Har haft honom i två månader ungefär, kommer ursprungligen från Holland, importerades sedan till Sverige och nu bor han nere i Schweiz med mig. Så han är välberest! haha :D (+ att han har "mellanlandat" i Tyskland och vi rider till Frankrike nästan varje dag, ojoj. haha).

Han är vääääärldens mysigaste och tillgivnaste (om det nu är ett ord). Vill alltid vara med och undersöka, lukta och mysa. Alltid glad och framåt.

Med förrförra ägaren har han gått LA, kapacitet för mera men pga att dom inte riktigt passade ihop till 100% så blev det inte mera. Förra ägaren tävlade upp till LB, inte högre då dom inte heller riktigt gick ihop tyvärr. Sååå nu ska vi se vad jag kan åstakomma med den här ponnyn. :D hihi.
Han är grymt välutbildad i både hoppning och dressyr, gäller bara att få lite koll på skallen också ;) Men det ska vi nog få fason på!

Bilder från idag!

HannaT
0

#12 Vad söt han är! Jag hoppas på att få se lite ridbilder på er.

cillaw
0

Detta är Malou, allmänt kallad märta, hon är mitt allt, just nu för tillfället så väntar vi på att magen ska bli större o runt den trettonde juni att det kommer ett litet föl utploppandes. Hon är en supermamma och denna blir hennes 4e fölunge

Jag har utbildat henne tillsammans med den förre detta ägaren och haft henne som min under flera perioder och sedan i augusti är hon min egen!

Vi har tävlat regionala tävlingar som 5 och 7åring  tom 110. men tränat på 130 nivå.   Även startad  LA dressyr men hon gillar hoppning bättre…. :D

När fölungen blir stor ska vi ut på tävlingsbanorna tillsammans igen och vi längtar båda två :)

HannaT
0

#14 Vad är det för stam på henne? Och vad är det för pappa till kommande fölet? :)

cillaw
0

Hon är efter Maraton - Kadett  och är betäckt med Camaro M. Hoppas nu på ett stoföl, för hon har bara haft hingstar innan…

HannaT
0

#16 Åh, man blir ju avundsjuk! När fölet ploppat ut vill jag se bilder. :D

cillaw
0

klart det kommer bilder :D  men tyvär är inte fölet mitt, men man får ju "låna" det i 6 månader innan avvänjning :D

(senaste bilden på tjocka magen ;D   )

Tin-Tin74
0

Jag är så enig med Hanna. Verkligen spännande med smått. Och lite bilder kommer det väll senare?

Thea
0

Har ett halvblodssto f -96, imp Holland, e: Creool (eu: Twiggy)-Boreas. Hon är 163 cm hög och en rätt bastant dam! Mycket häst att rida!

Jag köpte henne för 2004 som hoppehäst/läromästare. Tanken var att hon skulle lära mig det jag inte kan. Nu blev det så att vi fick lära varann! Flört De första 3 åren var rätt struliga då hon inte var speciellt välriden och jag var för okunnig för att råda bot på det. Vi stod länge och stampade på samma ställe, tills 2007 då vi hittade den tränaren vi har idag. Nu har det gått i ett rasande tempo med både hoppningen och markarbetet. Idag är hon betydligt mer välriden och jag betydligt kunnigare (även om jag har lååång väg kvar).

I hoppningen är hon en KLIPPA! Hon hoppar ALLT. Jag kan lägga henne totalt fel på hinder och hon försöker ändå ta sig över för hon VET ju att hon ska hoppa. Stannar bara i helt omöjliga lägen! Idag hoppar vi upp till 1,20 på tävling med varierande resultat. Vi är inte riktigt etablerade där ännu, men det kommer!

Lite bilder finns i mitt fotoalbum, men de är rätt föråldrade! Ska försöka ta lite nyare bilder.

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

cillaw
0

får nog visa mina andra hästar oxå….  Detta är min utbildningsponny,  ridponnysto född 02, e: the hale helios- bellini.

Har haft henne sedan 07 och sorgligt nog  ska hon hem och tävlas vidare av ngn ponnyryttare

Hawaii är en ponny med massa motor, rör sig som en stor häst o hoppar bra.  en riktigt arbetsmyra men med nerver o är känslig.

L00ttz
0

Har en varmblodstravare som jag nu kommit igång ordentligt med i hoppningen har hoppat som högst 110 och det va i vintras och det va inte ens jobbigt för honom.  vi har bara lite kontroll och muskler kvar sen e vi fit for foght till Lokala tävlingar =)

Min Blogg:

http://loottzz.nu

"Never let the fear striking out, Keep you from playing that game"

[MajaWrangstadh]
0

#13 Jaaa han ar underbar! Och ridbilder kommer det med all sakerhet upp :D

Tin-Tin74
0

Lycka till på de lokala tävlingarna! Kul att en ridtravare visar framfötterna så bra!

Marija
0

Chikina är min medryttarhäst. Jag har inte riktat in mig särskilt på hoppning utan allround :)

Hon är ett korsningssto på ca 143 cm, född 1992. En väldigt egen och personlig häst med sin egna syn på livet och hur saker ska genomföras som jag ridit sedan november 08! Tävlar inte, men ska kanske ställa upp på någon liten blåbärshoppning/pay and jump för att testa. Det ska gärna gå fort tycker Chikina men är man bestämd och visar direkt vem som bestämmer så är hon underbar. Tillgiven och mysig :)

En bild på oss från i vintras, fotot är tagen av Olivia Jonasson.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Anna
0

#16 Åh, Camaro M! Jag känner en sjukt snygg valack f. 03 efter honom. Jättefint sto du har också :)

annaattlid.se

sthlmsjenna
0

Big Hero heter min häst, född- 96. Varmblodstravare E: Big Spender U: Pretty Star. Köpte honom för att ha honom som hopphäst eftersom han har en underbar hoppteknik och älskar det.

När vi var som mest aktiva i hoppningen så hoppade vi banor på 1.30 cm.

Nu har jag dock blivit mer dressyr intresserad, och därför blivit lite feg när det blir högre hinder. Så nu hoppar vi rätt lågt, bara för skoj lite då och då. Blir dock inte ofta, kan ta ca. 4 månader mellan varje hoppning. Men rider mycket bommar och cavalleti ofta.

Men ska försöka komma igång med hoppningen nu, ett mål är att starta lokalt, endast 90 cm då eftersom jag blivit så feg :P

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

Fiona
0

Min pålle är mer allround än hopp men men :P

Drodouge "Dodde" är en arabvalack född -95, e.Pozeydon u.Djeela. Jag har honom bara på foder och börjar växa ur honom så han ska nog tyvärr åka tillbaka till hösten. Han är en krävande häst och egentligen är jag för orutinerad för honom men vi kämpar på. Jag fick hem honom i augusti -08 och vi red mest omkring i början, vi började träna för tränare fram emot senhösten någon gång. Dock är det bortkastade pengar & tid för den tränaren har jag märkt nu efter, och ja det är lätt att vara efterklok. Så det har runnit många tårar för den här hästen men han är så underbar så jag vägrar att ge upp. Just för tillfället är vi sadellösa men sen ska jag börja dressyrträningar med honom för att få ordning på det hela. Så det blir nog bara att hoppa hemma ett tag framöver med någon enstaka träning då & då.

Vi har hoppat enstaka 70 hinder än bara men ägaren har tävlat honm, vet dock inte hur högt.

Bilden är nytagen dock ser han skabbig ut, dels för fällning + färgbyt & dels för att hagkompisrana leker lite väl hårt ibland. Och han är omusklad…

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Jenca
0

Min häst Heter O'Molly och är en fjording :) Egen uppföding, hon är 5 år E.Mimer

U. Björkhems Omega

Vi har än så länge bara tävlat några utbildningshoppningar och ett Km. Just nu tränar jag inte för någon men de måste jag verkligen börja med! Nu i dag va hon halt när ja hämtade henne i hagen så får se hur de går med de :/ Vi har hoppat enstaka hinder på 1 m, hon är ca 142 hög :) Hon gillar att hoppa och de är nu de sista som hon verkligen har fattat de hela med hoppningen och tycker de är kul =)

Otroligt dåligt kort för man ser inte alls hur högt hon hoppar eller något :P Ignorera mig som flyr från henne :P

Sunshiine
0

Min häst Sunshine är ett sto på 156 cm och är född -02. Jag har ägt henne sen hon ungefär var 3 år, då man knappt kunde klappa henne. Efter mycket jobb och hjälp från snälla människor så har hon blivit en kanon häst att rida. Vi tränar regelbundet hoppning 1-2 ggr i veckan och det går för det mesta jätte bra. Vi har än så länge bara vart ute och hoppat CR men till sommaren så hoppas jag att vi ger oss ut och hoppar vår första Lokala:)

Slänger med en bild!

HannaT
0

#30 Hon är så himla fin, och du har gjort ett toppenjobb med henne. Säg gärna till när ni ska ut och tävla, så kommer jag och fotograferar er. :)

Sunshiine
0

#31 Vad snäll du är:) Hör av mig nästa gång jag ska iväg:)

[Grabbarna-A]
0

Mitt russ är en ponny som är allround. Han både körs och rids. Han tävlas i både hoppning och dressyr. Han är 10 år och heter Amaretto, 121 cm hög. Har i år äntligen en ryttare som har åldern inne för att tävla så vi kommer ut på lite lokala tävlingar. Annars har han innan mest tävlat på hemmaplan, klubbtävlingar alltså.

[Grabbarna-A]
0

Har även en exmoor, Aramon, som oxå ska bli allround Oskyldig, han är bara 4 år så vi har inte kommit så långt i träningen. Han älskar att hoppa, vi har löshoppat sen han var liten och i början stannade han framför hindret, hade ner bommen och klev över, han tyckte väl det var onödigt att hoppa över när man kunde kliva över i stället. Han fick iallafall 8-8 på 3-årstestet Tungan ute.

cillaw
0

Tack # 26   :)   jo Camaro M borde passa henne perfekt, Hon har ju två Cardento bäbisar innan så  hoppas denna blir  fin :D

JTphoto
0

Här är mitt älskade ponnybus!

Hon heter Butterfly och är impoterad från Danmark. Raserna är okända men dock så vet vi att hon har mycket fullblod i sig. Hennes familj är tyvär också okänt.

Min familj köpte henne för 4 år sedan av Royne Zetterman^^ Då stid hon på ett försäljningstall som heter Flammabygget.

Hon är 147,8 cm i mankhöjd, alltså en D-ponny. Vi tävlar LA/LA men förhoppning om mer =D Jusst nu är det värken dressyr eller hoppning som vi sattsar på utan vi vill gärna hoppa flera bra LA tävlingar och rida dressyr på högre nivå.

Underbar ponny som lika gärna skulle kallas hund. Hon går med mej vart jag en går och det räcker att jag håller handen över nacken om hon försöker "rymma". Vi tränar mycket NH och både hon och jag tycker det är skitkul xD

MVH Julia Tingström - www.juliatingstrom.fotoexpress.se

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

obelixhedevang
0

go kvalitét det blir när man fixar i paint, ojaa.. och härligt smile jag har på båda bilderna :s

Panasonic född 1994 144,5 cm mankhöjd Arabiskt Fullblod u: Parna e: Falsyfikat PL ue: Mamluk ee: Argo PL

Helt seriöst världens underbaraste arab! Har i yngre dar gått Msv A hoppning, med förra ägaren gick han Msv B. Jag har haft honom i snart ett år, och vi har haft ett framgångsrikt år tillsammans. Har tagit oss upp till LA än så länge. Tanken var att debutera Msv nu i sommar, men då ryggproblem osv kom i vägen är inte det vad som känns viktigast just nu.

Sonic är den lilla araben med den stora kapaciteten. Vi hoppar banor på 120-125 cm ungefär, och har skuttat över enstaka hinder på 135 cm. Han får mig att våga, och lyckas få allt att kännas enkelt.

Han är även välriden i dressyren, kan alla skolor och har lätt för att korta och länga. Anledningen till att han ändå har varit så svår är att han är så stressad. Men jag antar att det bara är att jobba vidare på :)

Obelix Hedevang född 2003 147,2 cm mankhöjd Dansk Sportponny u: Contreau Hedevang e: Røgilds Kilimanjaro ue: Cansas ee: Antario N

Min bebis som jag köpte som rädd och okunnig hårboll. Han hade 20 dm tjock päls, var mager och tanig, inte en glimt i ögonen och osäker som bara den. Men det var han jag ville ha, och det ångrar jag inte! Han blev inriden som 4,5 åring, men var inte helt o fullt ridbar förrän han var 5,5 år gammal. Jag hade rent ut sagt ett helvete, men nu när vi börjar ta oss ur det så är han precis den ponnyn jag såg när jag provred. Han är helt perfekt!

Som ni säkert förstår har han inte gjort lika mycket som de flesta andra 6åringar. Han har gått LC+5 som högst med mig, och kommer helt säkert gå LB i sommar/höst. På träning hoppar vi LB/LA banor, och myyycket mer kapacitet finns att hämta! I dressyren ligger han på LB/LA nivå, fick t.ex. 72% i sin andra start :)

Han är en sån häst man verkligen aldrig vill göra sig av med, för personligare häst finns inte.

HannaT
0

#37 Himla fina båda två!

LovisaJacobsson
0

#35 Cilla, du måste ju visa upp Lillen också! även om han inte bor hemma.

Armand

e. Manard  u. Azelia
ue. Cansas

Danish sports pony (tror det står korsningshäst i passet)

Allan som han brukar kallas är min "medryttar" häst. Jag hjälper till att rida honom och tävla honom i hoppning.
Han är en övervuxen ponny (148,5cm) och importerad från danmark.

Vi tävlar 90 och 100cm. och nu på sistone felfritt! då jag har kommit på honom mer och mer hela tiden, för han kan men måste bara prooova om det går att vägra om jag inte har med mig honom.
vi har tävlat några klubb dressyrer och det har gått ganska ok.

HannaT
0

#39 Jag har också en pålle som gärna låter  bli att hoppa om man skulle glömma att hålla om ordentligt.

Så fin han är!

LovisaJacobsson
0

#37 Såg det först nu, men det verkar som om Armand och Obelix Hedevang har samma morfar :)

ElinSvensson
0

Köhls Monsun född 2003 139,5 cm mankhöjd Welshponny u: Köhls Tindra e: Moelgarnedd Dewin RW 112

(bild från en av dom senaste hoppträningarna.)
Monsun är ju fortfarande rätt ung, men vääldigt lätt lärd. Duktig i dressyren, och rider väldigt mycket dressyr med han då mitt intresse är mer för dressyr, men han älskar att hoppa så mycket så det bli hoppning med. Men tack vare all dressyr är han grymt rolig att hoppa, väldigt svängbar och stor galopperad. Jag tror jag har hoppat runt 1.10 på träning 1.20 till och med, då jag är lite stor tar det stopp där. Men han har kapacitet för mycket mer Flört

Ska snart börja tävla han, har startat en dressyr DM. Få se när det blir debut i hoppningen Glad

cillaw
0

som #39 påpekade har jag glömt min tredje häst…..  sorry lovisa ;)

Detta är Rainman af steen eller Lillen/Lilleman  som han alltid kallas. En welsh mountainvalack på 120 cm  och 5år gammal. Jag köpte lillen när han var 1år och planen var att jag skulle köra honom, men det har inte blivit så mycket med det.

Lilleman är en superskön ponny som man inte kan låta bli att älska, han charmar alla. Han älskar att bli körd, rör sig bra och Hoppar hus, bara han med, för envis det är han….

Han är utlånad sedan i höstas till en 9år tjej här i närheten och dom gillar verkligen varandra, men tyvär så ska dom lämna tillbaka honom nu i sommar då deras ponny är frisk från hans skada

( Vet någon en bra spekulant så är han nu till salu )

Fiona
0

#43 Vart står han & vad vill du ha för honom? :)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

cillaw
0

#44  Han står på orust  och jag  har tänkt mig  tjugofem…

Fiona
0

#45 Okej :) Jag ska ha honom i minnet om jag hör någon som letar.

Jenny

Peppe
0

#16 min kompis har ett 08-sto e. Camaro =)

Själv har jag ju Blacky om nån missat det. han är ju ursprungligen hopp-ponny men jag håller på att skola om honom till dressyrponny Tyst

men tur då att hon som äger Camaro-stoet är hoppryttare så hon kan hoppa honom regelbundet =D Han är tidigare tävlad LA-hoppning men har enorm kapacitet och bländande bakben (och det säger jag inte bara för att det är min häst), samt väldigt kvick och modig så kanske att han en dag går MSV innan karriären är över. han har kapacitet för svårklass men det är rätt svårt att hitta ryttare till det, är ju rätt högt trots allt men han är hoppad 145 cm uppsuttet hos tidigare ägare, sen krävs det ju väldigt mycket tid och engagemang. (inte med mig dock hehe)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

HannaT
0

#47 Jag såg bilder på Blacky i ditt fotoalbum. Han är ju superfin!

starcatcher
0

Vet inte om jag kan kalla min pärla för hopphäst, har bara hoppat honom två gånger så döm oss inte för hårt, hahah. Har hoppat honom kanske 90 i skogen, men på bana har det blivit som högst 75, för det är mycket hemskare på banan. Har bara haft honom i tre veckor ungefär, så det är bara jag som hoppat honom på bana, så vi tar det piano. :)

**Nerco van de Bredehoeve
**Ras: Haflinger
Mnkh: ca 150cm
Född: 2001
e. Neptun
u. Calinda van de Bredehoeve

Nico som jag kallar min krabat är en liten lycklig kille, han är för det mesta glad och sprallig. Han är helt outbildad, vi är på gång på den fronten. Nico gillar mest att gå i skogen, och att hoppa är ju förståss väldigt kul det också, det är egentligen enda gången som han tänder till riktigt mycket. Vi har inte hunnit tävla, men tänkte försöka åka på någon clearround under sommaren i alla fall, så vi får känna på det lite. Hoppläger är såklart också nästan spikat!

Peppe
0

#48 tack =) han är tyvärr inte så mycket hoppad senaste året av diverse orsaker, men nu är han på G igen =)

HannaT
0

#50 Hoppas få höra om hur det går för er här på hästhoppning!

#49 Haflingers är ju så himla fina och charmiga, och din pålle är verkligen inget undantag. Han ser ut att hoppa trevligt också.

Peppe
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Film från i fredags. typ 5e gången han hoppar ordentligt på 1 år, har bara varit lite cavaletti och sånt innan så han är lite ringrostig men han gör enorma framsteg varje gång och börjar lugna ner sig. (han är väldigt het)

det är inte jag som rider utan en kompis, och ja hon är rätt stor =)

HannaT
0

#52 Jag håller fast vid att han är jättefin, ser ut att ha en härlig attityd också. Hur kommer det sig att han ska skolas om till dressyrhäst?

Passar på att tipsa om den här bild- och filmtråden.

Marija
0

#52 Ser jättefint ut!

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Peppe
0

#53 för att jag gillar dressyr :P

han är så het i hoppningen så jag fick stora problem med honom och då bestämde jag mig för att lägga hoppningen på hyllan och bara råträna dressyr och nu är det stor skillnad =) jag gillar både hoppning och dressyr, men blacky gillar hoppning mest så min kompis hoppar honom åt mig =) hon är mycket bättre än mig på hoppning XD

Bluesky
0

Hej, har inte presenterat oss i denna tråd eftersom vår passion är mer allmän än hoppinriktad.

Jag har två hästar, ett fjordsto och en arabvalack. Fjordingen heter Coronna och är född 1996, jättesnäll och bra att rida och köra.

Araben heter som mitt användarnamn, Blue Sky, är född 1998, skimmel. Även han är jättebra i ridningen.

Vi ägnar oss mestadels åt skogsridning och dressyr och NH ute i naturen, men vi gymnastikhoppar ungefär en gång per vecka.

HannaT
0

#55 Då förstår jag. Kul ändå att han får bli hoppad, han ser ut att gilla det. :P

swangel
0

måste presentera min förra c-ponny jazz fast han inte är min längre :( new forest, 10 år. han är lite som emil i lönneberga, menar alltid väl men det kan bli lite fel iblandXD. kollar inte på nåt, men kan bli lite försiktig när han inte är säker på att han klarar det. vi hoppade enstaka hinder på 120 och tävlade la(1m). man blir så glad när de nya ägarna hör av sig och berättar hur duktig och perfekt han är:)

nu hyr jag en dponny som jag tävlat lc med, ska hinna debutera lb innan vi lämmnar tillbaka henne i juni. tyskridponny, mest fullblod i henne. hoppar grymt! har inte velat hoppa så högt på henne för hon är så omusklad, men hon hoppar lätt 1.25 nu. och rör sig riktigt bra. hoppas hon kommer till nån duktig sen, för det verkar som hon tycker om att tävla.

Lindbygarden
0

Jag har ju nu en hoppstammad liten ärta hemma!

Hon är född 2008 och är av rasen svenskt halvblod.

stam är Carland - Camaro M- Olympic Ahorn- Sit this one out xx-Nimmerdor.

Vet inte riktigt vad jag har för mål med henne då det är dressyr egentligen för min del men hon rör sig bra så jag får väl rida dressyr själv på henne och hitta en cathcdriver till hoppningen!

Hon har en trevlig stam, Carland går 1.60 nere i tyskland nu och är efter Contender - Landgraf I. Camaro M är efter Calido -Landgraf I så där blir det lite linjeavel på Landgraf. Camaro själv tävlar inte nämnvärt men är A-prem på sina avkommors fina meriter. Mamman till vår tös har inte gjort så mkt då hon skadade ett bakben rejält som ung och kom aldrig ens till inridning. men hennes mor i sin tur har tävlat med placering upp till 1.25 samt lämnat fina barn..

Peppe
0

#59 vilken STAM! =D

Lindbygarden
0

#60 Jag vet! Visst e den snuskig och jag ska rida dressyr på henne *host host harkel*

Thea
0

#61: Slöseri! ;-)

Gillar hennes rumpa rejält! Skulle vara intressant att se en uppställd bild på henne.

H. Thea - som också vill ha en påläggskalv

Lindbygarden
0

#62 Just nu ser hon ut som ett hopplock av delar och är lite tunn.

Har gått med jämnårig unghingst sen hon var liten och kom hit för knappt två veckor sedan. Så nu ska hon bara få äta upp sig och koppla av. Har varit väldigt blyg och på sin vakt men nu kommer hon när man ropar på henne och vill gosa, lilla stumpan!

Hon har en riktig hopprumpa, den är breeed!

Jag får se, får nog försöka hitta en hoppryttare åt henne. Synd om hon inte skulle få visa vad hon nu eventuellt kan. Såg igår att hon har en morbror som är 6 år som går 1.30.

Thea
0

#63: *vinkar ivrigt* Ställer gärna upp som hoppryttare i framtiden! Cool 

Hon har en rejäl och bra rumpa (det som syns) med en bra förutsättning för god muskelsättning. Men det gäller ju även om man vill satsa på dressyr! Det är ju rätt mkt rumpa som krävs där också….

H. Thea

Lindbygarden
0

#64 Hihi va bra!!

joooossan
0

Pga div skador har jag inte rikgit kommit igång med hoppningen utan det har blivit mest dressyr. Men hoppas att börja träna hoppningen inom kort!

Har ägt henne nu i 1 år, importerade henne från Danmark. En gulbrun dam på 10 år som inte haft det så lätt i livet. Hon har antagligen på något sätt blivit illa behandlad, när jag köpte henne kunde man inte komma i närheten av hennes huvud då hon var så otroligt rädd om sina öron! Men träning, träning så går det super nu!

Hon är en bestämmd dam som innerst inne är världens snällaste men har haft svårt att "släppa in människor".

Men allt går bättre och bättre och det går faktiskt ruskigt bra nu! :) Har bara en hoppbild på henne och det är i löshoppning.

Josefinejumpforjoy.blogg.se

HannaT
0

#66 Hon är ju så himla vacker. Härlig färg verkligen. Går det åt rätt håll med henne nu? Läste ju på ridsport att hon haft diverse problem/skador.

joooossan
0

#67 Ja, vi har verkligen haft oturen med oss känds det som! Men kotknackarn var hos oss för en vecka sedan så hon är superfin i ryggen + att hon fick en helskoning igår. Så när jag red idag gick hon som en klocka! De jag inte riktigt visste vad de va är borta nu, och det märks på henne med att hon är mycket gladare nu med skor. Men hon var ju så uppklippt i ena hoven att det inte gick att sko henne innan..

Så ja, nu känns det verkligen som om det går åt rätt håll! Skrattande

HannaT
0

#68 Härligt att det börjat vända för er nu. Glöm inte att fota när ni börjar hoppa! :B

joooossan
0

#69 Har jag någon fotograf så lär det bli bilder ;) Annars blir det svårt Tyst

HannaT
0

Puttar.

Invisible
0

Jag har en D-ponny, född -99 och är 147 i manken. Hon är korsning mellan NF och kallblodig tr. varav morfar är Gentleman RNF (MSV hoppning). Började hoppa henne ordentligt för ca 1 år sedan, då jag varit för feg, haha, men har inte hoppat på ca 7 månader pga. dräktighet. Hon hoppar 115 utan problem med MIG, vilket måste vara något slags rekord för en häst, hahaha! Dock är jag nog för feg för att tävla henne på de höjderna, så det får bli nån LD/LC i avd. B, när hon är igång igen. ;) Funderar på att hitta någon som kan tävla henne åt mig när jag blir för gammal, och innan jag klassar upp henne, men det är ännu bara en tanke. :)

Ella & jag hoppar bana på 90

HannaT
0

#72 Härliga hoppbilder! Vad fint ridhuset ser ut också.

Invisible
0

#72 Tack så mycket, men jag hoppar som en handikappad flodhäst, haha. ;) Å ja, ridhuset är väldigt fint. Jag tror det är ganska nytt. :)

Splachfotografen
0

Jag kommer att bli lite utmobbad här! :D

Haha min tävlingsponny är en ridskolehäst.

Giannino SJ (Jannino SJ)

Kallas för Janne

Korsningsponny född -95

e. Bright Fantastic xx

u. Ginn Alea

147,7 i mankhöj

L:B/L:A

Importerad från Nederländerna

Janne är en väldigt speciell ponny. När han kom till ridskolan så vart han väldigt mångas favorit direkt. Men så fort det kom till hoppning så kastade han av alla och skulle inte alls hoppa. Allt var för läskigt. Sen -09 började jag rida han på mina hoppträningar och jag är nog den enda som verkligen kan hoppa han (inte för att skryta men flera personer har testat) han är ingen lätt ponny att hoppa men jag får över han. Så vare ut på första tävlingen och jag ångrade mig dagen innan och tänkte stryka mig. Men kompisarna övertalade mig att starta iaf. Och så blev de. Börjar med att bli utesluten i första klassen och andra blev man helt plötsligt Upplands bästa ridskoleekipage? Det fatta man inte direkt. Nu efter träningar och tävlingar så går han mycket bättre men tittar gör han (;

Bilden: när vi var på Enköings RK och kom 3:a i första klassen och vann andra som då var våran debut i L:B!

HannaT
0

#75 Härlig "historia". Han är vacker Janne!

Splachfotografen
0

#76 det är inte många som tror på att han är ridskolehäst. När jag var på ridskole DM i Uppland så kom många fram och frågade om han verkligen var ridskolehäst, likaså när vi tävlade på hemmaplan :D väldigt roligt att höra då många då trodde att han var min (; kompisar har även sagt att in ridlärare tycker att jag ska köpa honom.

starcatcher
0

#75 inte tusan blir du utmobbad, jättegullig ponny! :D

HannaT
0

Puttar upp den här tråden för de nyare medlemmarna.

JenniferH
0

Min ponny som jag har på foder

Foreign Enterprises Dancer

Född: 1991, men pigg som tusan och het.

Imp. irland

148cm i mankhöjd

Hon har gått MsvB hoppning, men dom senare åren har hon bara gått LB/LA tror jag. Och med mej har hon gått LC+5 :)

Hon har tappat lite självförtroende så vi tar det lugnt nu. Men annars går vi 1,10 m banor utan problem och utan att ens vara i en enda bom :D Helt underbar häst!

HannaT
0

#80 Jättefin ponny!

[MajaWrangstadh]
0

#80 Går du på RSG?

sarapascha
0

Pascha V

e. Aldatus Z u. Daskia ue. Ronald

eee. Alme Z uee. Ramiro Z

Pascha är ett välstammat hoppsto. Hon är en vacker häst, men inte alltid så klok, träd och stenar är det värsta som finns.

Hon är ett 12 årigt fuxsto, 165 cm i mankhöjd, bläs och fyra vita strumpor. Hon är ett holländskt varmblod eller halvblod som vi säger här i Sverige.

Jag har haft henne i ca 2 år nu och vi har börjat hoppa några lokala hopptävlingar, som ligger på 90 cm. Vårat största hinder hemma har varit 140 cm, men att hoppa en bana på det är nog tyvärr över Paschas nivå och en bit tills jag klarar det också. Men jag älskar henne såklart ändå.

HannaT
0

#83 Pascha är verkligen jättevacker, och det är så kul att ni börjat tävla ordentligt nu. Så fort min kamera kommer hem så får jag börja fota er på tävlingarna! :)

JenniferH
0

#82 RSG? Nä det gör jag inte :P

Mollsz
0

Namn; Caravan, "Arne"

Ålder; 10

Ras; Varmblod

Mkh; 173 cm

Smasher - Crisett R

Den 14 augusti provred jag denna filur. Han kunde bara skrittas och slängtrava, helt outbildad. När jag satte upp var han helt stissig, kunde inte samla sig och ja, det var som att man skulle rida in en häst från början nästan. Han hade aldrig sett en bom eller ett hinder hller. Men han charmade mig igenom att vara så gosig och stå helt blickstilla i stallet. Så den 6 september 2008 kom han hem till mig som foderhäst.

Hans ägare kom ungefär 1 gång per månad och hälsade på och kollade så att allt var bra med honom. Men den 12 april var det något speciellt. När jag hade ridit så gav hon mig en lapp där det stog "Ägarbyte". Jag började hoppa, gråta och skaka som bara den, det lyckligaste ögonblicket i mitt liv. Jag kunde inte sluta le.

Nu har han utbildat sig ngt enormt! Han kan gå i form i skritt och trav, galoppera, har hoppat 60 cm uppsuttet och 90 cm löshoppning :) Vårat mål för nästa år är att tävla 1m i september 2010 :D

Mollsz
0

Namn; Caravan, "Arne"

Ålder; 10

Ras; Varmblod

Mkh; 173 cm

Smasher - Crisett R

Den 14 augusti provred jag denna filur. Han kunde bara skrittas och slängtrava, helt outbildad. När jag satte upp var han helt stissig, kunde inte samla sig och ja, det var som att man skulle rida in en häst från början nästan. Han hade aldrig sett en bom eller ett hinder hller. Men han charmade mig igenom att vara så gosig och stå helt blickstilla i stallet. Så den 6 september 2008 kom han hem till mig som foderhäst.

Hans ägare kom ungefär 1 gång per månad och hälsade på och kollade så att allt var bra med honom. Men den 12 april var det något speciellt. När jag hade ridit så gav hon mig en lapp där det stog "Ägarbyte". Jag började hoppa, gråta och skaka som bara den, det lyckligaste ögonblicket i mitt liv. Jag kunde inte sluta le.

Nu har han utbildat sig ngt enormt! Han kan gå i form i skritt och trav, galoppera, har hoppat 60 cm uppsuttet och 90 cm löshoppning :) Vårat mål för nästa år är att tävla 1m i september 2010 :D

Mollsz
0

Namn; Caravan, "Arne"

Ålder; 10

Ras; Varmblod

Mkh; 173 cm

Smasher - Crisett R

Bacchus-a
0

Bacchus !  New Forest e: Dart Light RNF 74 - Strätes Karbino RNF 74 , 146.5cm, Stickelhårig / Brunskimmel

vi tävlar LB / 100cm, tränar på LA nivå / 110cm. Bacchus är träningstävlad 120cm, hoppad 140cm. Vi har hoppat 130cm tsm ;)

När vi köpte honom hade han inte riktigt ''power'' i sina gångarter, han hade en kraftig underhals och kunde inte byta galopp. 

Bytena började vi jobba på hösten 2008. Det gick som sagt inte särskilt bra för honom att byta. Han skulle flyga och fara när vi började byta från galopp-galopp. Och han bytte gärna till korsgallop. Hjälperna fick man vara väldigt tydlig med. Men vid Mars någon gång började han byta helt självmant på tävlingar. Sedan på träningar också. Detta var ju ett stort problem när vi fick honom att han inte kunde byta. Jg vill ju inte gärna bryta av varje gång et blir förvänd galopp på tävlingar. T.ex på omhoppningar och stilhoppningar.

Steget har han förbättrat enormt. Hans galopp är mycket större och han kan lättare arbeta med ryggen och bakbena nu. 

Bacchus att rida är inte den enklaste. Inte om man ska ''rida på riktigt''. Han blir dock väldigt stark i skogen och springer mer än gärna förbi Santos som galopperar framför. Han är lite hingstig, men det är inget vi ser som ett problem. Han hoppar jättefint och flyger över allt man styr på. På tävlingarna ger han allt för att få springa ett eller två varv med en rosett i tränset ! :) Han är också den som alltid kommer först i hagen. Väldigt sällskaplig och älskar när man står och kliar honom. Ibaldn så ställer han sig och vilar med huvudet i famnen <3

MonteMira
0

Detta är förhoppningsvis min framtida hopphäst!

Hingst född-09 e.Cellestial VDL ue.Up Chiqui

Riktig snygg krabat som kommer bli riktig stor. Hoppas jag får ihop pengar så jag kan köpa honom nästa år :D

HannaT
0

#89 & 90 Jättesnygga pållar!

fridak
0

Min foderhäst heter Racer Roger, han är 10 år gammal, travhäst som inte kom till träning ens. Mankhöjden ligger på ca 160. Vi skuttar inte så högt för att jag är lite för feg, hade nog för långt uppehåll från hoppningen på ridskolan till regelbunden hoppning utanför ridskolan. men vi har tagit oss över 70-80 iaf och löshoppat har han gjort lite högre. Jag är den enda som hoppat honom uppsuttet, jag trodde han hoppat med ryttare när jag tog hem honom men det var tydligen löshoppning ägaren pratade om då. Vi har inte tävlat alls och frågan är om det blir någon tävling någon gång alls…

Thorsson
0

S.G.Prins Winglord

*1997

Ras: Varmblodig travare, Ridtravare

E: Another Lord

U: Left Wing

Jag har ägt denna underbara häst i 1½ år nu ungefär. Dock har han varit skadad mesta utav tiden! Vi har hunnit en liten bit in i hoppningen och har hitills hoppat 75-80cm. Detta i ett halvbra skick. Inte allt för mycket muskler. Vi har inte tävlat än, men det kommer hoppas jag.

Han visar stor kapacitet både i hoppning uppsuttet och vid löshoppning! :)

Mikaela_B
0

Min gamling som inte är aktiv längre på tävling, men man ska inte döma tanten för åldern, även om allt just nu bara är för nöjets skull med henne =) Charmig med glimten i ögat och pigg som fanders själv och även denna damm vet hur man fortfarande använder 110% av sina hästkrafter. Otroligt fin och duktig tjej är hon. Helt underbar på alla sätt.

Namn: La Lique - Lissy
E: Maraton eu: Utrillo
U: Cha-Cha ue: Ganesco uu:

* 1985
Ras: Halvblod

www.blueberryhedgehogs.com

Jenca
0

Måste bara lägga upp de här, har skrivit om mitt fjord sto en bit upp i tråden ;)

Skrev att hon var halt när ja hämtade henne ur hagen en dag.. Den 14 maj bar de i väg till Bjertorp o röntgade. De visade en fraktur på strålbenet på vänster bak.. Super otur, trodde inte de va möjligt,men i hagen måste hon ha gjort något så de blev så här illa :'/ Nu har hon bara fått gått på box yta ute sen dess o står inne på natten. I Början va hon helt galen o hoppade ut ur hagen, då va staketet runt 70-80 skulle ja tro. Efter ett tag så köpte vi högre stolpar, så hon höll sig innanför ända tills nu. De är nu 130 högt, en dag hittar ja henne utanför hagen, men tråden är inte nere o hon kan inte krypa under eller så på något vis. Så med ett brutet strålben hade hon hoppat över 130 stillastående O: De tycker ja är ganska bra gjort utav henne, just nu är de verkligen inte bra att hon hoppar alls, men ändå. hon är 142, hoppat som högst 1 m uppsuttet, nu över 130 O: Ja va ganska förvånad o chockad kan ja säga, bus häst! Va o röntgade den 24 nu igen, och till allas förväntan så hade benet börja läka ihop :') De trodde vi verkligen inte, men de hade de börjat göra sen i maj. Så nu är de bara att hoppas på att de går hela vägen ut och att de håller för ridning framöver (:<3

HannaT
0

#95 Herregud, ingen dålig hopphäst låter det som. Tungan ute

Håller tummarna för att hon blir helt frisk igen!

LINDSKOG
0

* LIVA

f. 1989 - Danskt Varmblod

Har tidigare tävlat 150 i Danmark, kom till oss 2003/2004 men tävlades då av mammas kompis. Jag började rida och tävla henne förra året, kom upp till 110 tävling och 120 träning innan hennes ålder sade stopp… :/ Underbar och personlig häst, plockade alltid med sig rosetter hem!

BILD: http://frejalindskog.webblogg.se/images/2009/img_9483kopia_53461524.jpg

* PRINS TAGE

f. 1992 - Svenskt Halvblod

Har haft honom i 1 vecka nu! Foderhäst. Har tidigare tävlat 140 med Niklas Måneschiöld. Jättefräsch och älskar att hoppa! Förhoppningsvis kan han ta vid där Liva slutade.

BILD: http://frejalindskog.webblogg.se/images/2009/tagekom-226kopia_53689947.jpg

* PRESTON

f. 2002 - Svenskt Halvblod

En supertrevlig valack som jag rider några gånger i veckan åt ägaren. Har dressyrstam men är verkligen en talang inom hoppningen, har fått lovord av en gammal svårklass-ryttare att han klarar de högsta klasserna! Aldrig hoppad förrän jag började rida honom i februari, vi kom upp till 110 på träning och 1 meter på tävling innan han blev opererad för lös benbit… Surt, men allting läker jättebra!

BILD: http://frejalindskog.webblogg.se/images/2009/img_8986kopia_45057242.jpg

* LINDGÅRDENS AMBER

f. 2005 - Korsning

Vår egna uppfödning, korsning Svenskt Halvblod och Nordsvensk, verkligen en lyckad blandning! Hon har ärvt halvblodets kropp men nordsvenskens maffiga muskler och trevliga lynne, väldigt vacker! Håller just nu på att rida in henne, förhoppningsvis är hon en hopptalang men hade även varit snygg som dressyrhäst!

BILD: http://frejalindskog.webblogg.se/images/2009/amber-7-13-okt-07_52644826.jpg

* TARTUFFE

f. 1987 - Korsning

Min gamla D-ponny som jag har haft sedan jag var 9 år! Lika pigg och fräsch som en unghäst, är alltid bland de snabbaste på hopptävlingar!

BILD: http://frejalindskog.webblogg.se/images/2009/tartuffe10-26-sep-kopia_52643403.jpg

http://frejalindskog.webblogg.se

HannaT
0

#97 Dom är fina allihopa, men Tage är helt klart min favorit. Ska bli kul att följa er. (Jag läser din blogg) 

Skrattande

LINDSKOG
0

#98 Hihi tackar! Håller med, Tage har en speciell utstrålning, bl.a. den som jag fastnade vid i första taget… Oskyldig

Vad kul att du läser min blogg! :)

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.