Ni som klippt era hästar...
…hur har ni dem täckade nu?
Jag ska klippa Kalle i veckan men är inte säker på hur tjockt täcke jag vågar lägga på.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Min kompis har klippt sin B-ponny Bonne som står i mitt stall. Han är nästan helklippt och har ett fleecetäcke som pyamas och ett täcke ute som är mitt emellan ofodrat och fodrat. Men sen är han väldigt överviktig, så han håller nog lite värme då också.

Dodde (arab) är inte klippt utan jag har tänkt att han förhoppningsvis håller sig någorlunda korthårig om han är täckad. Jag har börjat täcka honom nu om det är under 10 grader eller om det regnar mycket. Men dem flesta brukar väl börja med att lägga på ett fleecefodrat regntäckte ? =) Ska du ha honom inne på nätterna?
Min shettis ska filtklippas snart och jag vet inte hurpass täckad hon ska vara. Hon var filtklippt för två vintrar sen och då hade jag aldrig täcke på henne, fast det är väl lite skillnad på halvblod och shettis 
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Det är ju inte nödvändigt att täcka dem inne på nätterna om man inte har ett väkdigt kallt stall, så länge det inte drar då. För det första så brukar temp. hållas ganska hög när det står flera hästar i stallet + att dem äter stor del utav natten.
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Kalle ska stallas in om bara någon dag, så han kommer alltså stå inne om nätterna när han är klippt.
Hm, det här är svårt. Han har gått med fodrat regntäcke senaste veckan.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Täckning nu är jättesvårt! Det kan vara flera minusgrader på nätterna och sen upp till 10-14 grader dagtid.
Min är helklippt och har fram tills nu gått med fleecetäcke + ofodrat regntäcke ute och inne. Står i mkt välventilerat stall som har en innertemp mkt nära utetemp. Blir det minusgrader på nätterna är det det även i stallet. From nu kommer hon att få ett lätt fodrat utetäcke (tror det är 100g fodring) på sig dygnet runt. Gissar att hon klarar sig på det även nattetid. Ev får jag ge något kg hösilage extra till natten (får nu 5 kg torrt hösilage som nattmat).
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Min står på ett stall med ca. 30 hästar i ett stall och inget drag vilket betyder att stallet håller sig nog varmt ändå. Så böbben går naken på natten i boxen med mjuk tjock bädd att värma sig me. På dagarna har han regntäcke på sig.
På stallet han står så tar dom på täcket på morgon. Men dom tar inte av t.ex fleecetäcket om dom haft de under natten. Så då blir det onödigt varmt på dagen.
Bacchus är helklippt förutom benen då ;)
Mina är helklippta, och går på lösdrift året runt. Just nu går dom med fleecefodrade regntäcken, det är fortfarande för varmt för de tjocka vintertäckena här.
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."
Ponnyn är helklippt, men i Schweiz är det fortfarande hyfsat varmt så han går naken och kommer göra det ett tag till. :)
min häst blev helklippt idag, tack hanna (a) , änsålänge går hon bara med regntäcke. ska snart lägga på vintertäcke tror jag när det blir kallare.
på pajas ska jag växla täcken beroende på väder. idag har han haft vintertäcke eftersom det var pissregn hela dagen å han rakades igår. i bättre väder blir det regntäcke.
Wilma har nu ett väldigt tunt vintertäcke. förra året hade hon det mitt i vintern men då hade hon ett fodertäcke under också. ska köpa ett riktigt tjockt vintertäcke när det blir kallare =)
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3