Här pratar vi kapacitet!
Jag brukar inte vara den som länkar till filmer på youtube, men denna ramlade jag in på av en slump och blev mäkta imponerad av både hästen och Rodrigo. Full fokus av både häst och ryttare genom hela banan, bra samspel och en ENORM hoppkapacitet av hästen! Notera hur lätt hästen lämnar backen och vilken marginal den lämnar till hindren.
För den "inbitne", notera bansträckningen och hinderavstånd. Den där banan skulle INTE jag rida felfritt….
http://www.youtube.com/watch?v=JljBBBiMqcw&feature=rec-HM-fresh+div
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
imponerad!

Jäklar! De får det att se så lätt ut.
Jag har alltid gillat Rodrigo och hans stil att rida, och den hästen ser jag gärna mer av. 
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Undrar vad det är för stam på den hästen?

Där gäller det att inte vara höjdrädd.. Men jag är riktigt imponerad!
#4 Mkt fullblod!!
Man ser att frabenstekniken har mer att önska såsom hos ex Jaguar Mail som också han har mkt xx-blod..
men vilken snuskig kapacitet!
Om jag ska vara ärlig vet jag inte om jag skulle kalla det där en så jättebra hopphäst… galoppen ser inte speciellt fin ut och den överhoppar sig något väääääldigt, samtidigt som bentekniken inte är speciellt bra. Tänk er den i omhoppning och grejer när den håller sig i luften så länge + tappar balansen efter hindrena, njae…

jag håller faktiskt med #7… frambenen var inge vidare (kan ju förbättras med högre hinderhöjd visserligen, där den får anledning att dra upp dom mer) och nån tidshoppningshäst var det ju inte direkt. tog ju evigheter i luften. men nån dålig häst är det ju inte! då hade den aldrig gått dom där klasserna. men det finns betydligt bättre hästar =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#7, Fast galoppen är ju faktiskt någonting man kan träna upp. Och att hästen överhoppar sig brukar handla om orutin. När hästen väl får rutin och slutar överhoppa sig så har den också en chans att börja hålla koll på benen.
Tycker hästen har en grym kapacitet. Med rätt träning så är den helt klart en stjärna. 
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."
Att hästen hade en otrolig kapacitet tycker jag absolut, men även jag hade nog trots allt önskat lite mer fart.
Dock tycker jag nästan att hästen ser överelastisk ut vilket jag kan tänka mig kan resultera i att hästen lätt snubblar i nedsprånget - och därav den lägre farten.
Hakuna matata!

Duktig är den men den stryker öronen bakåt hela tiden. Kan undra varför.
Skynda långsamt så går det fortare.
Den där pållen hoppar hellre en väl, tråkig frambensteknik och som sagts tidigare ingen vidare gallopp heller. Men den har helt klart huvudet för det o viljan och det kommer man långt på i vissa fall

kapacitet visst… men inte rätt språngteknik, kollabakbenen som inte vinklas uppåt/bakåtoch språngets högsta kurva är placerad bakom hindret. . Rodrigo är en j…igt skicklig ryttaredet kan man inte annat än att påstå. han rider alltid så mjukt o följsamt, skulle jag suttit på denna så hade jag tyckt at hästen är "läskig" pga språnget.
Men att den hoppar dessa höjder tyder ju på kapacitet för höjden och ett ultimat hjärta! det är egenskaper som är guld värda.
var det någon som uppfattade vad det var för tävling? som jag fatatde var Rodrigo yang rider, allså max 21 år?
Det är ett OS!!
Klippet är från 96 enligt den som laddade upp filmen:P
Men Rodrigo är en grymt bra ryttare, en av mina största idoler.

#11 håller med hästen ser inte glad ut… och hästen har kanske blivit barrerad för att den ska hoppa så bra…
Intressant hur diskussionen gled in på hoppteknik då det inte alls var det jag tittade på, utan ENBART kapaciteten, dvs hur högt hästen har möjlighet att hoppa med kroppen.
Sen finns det mycket man skulle kunna önska i form av språngkurva, ben mm som flera helt korrekt påpekat.
Att hästen stryker öronen bakåt i språnget har ingen som helst koppling till barrering!!! Kan inte ge någon bra förklaring (någon annan kanske vet?), men vet att många bra hopphästar gör så nrä de får ta i lite extra och är extra taggade.
H. Thea

#17 Den stryker öronen bakåt i princip hela tiden, inte bara över hindren..
#18, Fast hur många hästar ser man inte på tävlingarna idag som i princip har öronen limmade längst med nacken? Säger inte att det är bra eller ett gott tecken på något vis, men den här är knappast ett undantag så sett.
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Jag tror att det kan handla om att hästen är taggad. Jag har personligen svårt att tro att hästen skulle hoppa de höjderna om den inte trivdes med det, men det kanske är naivt tänkt?

#20 Säger inte att det måste gälla denna men det finns många hästar som har stora problem men som gör det ryttaren vill ändå pga att hästen är ett väldigt samarbetsvilligt djur..
#17 Fast kapacitet och hoppteknik hänger ju i princip alltid ihop.
Det enda jag ser med den där hästens hoppstil är att den är högt över hindrena, men det ser jag inte som något speciellt bra utan tvärtom: som jag redan sagt tar det tid i omhoppningarna, plus att benen kan nog iiiinte hålla länge…
#22: Nja, håller inte riktigt med dig då kapacitet nästan enbart betyder hur stort hästen kan hoppa, så som jag lärt mig, dvs hur högt hästen kommer med kroppen. En häst med liten kapacitet kan fortfarande ha en strålande teknik och tvärt om, som i detta fallet; En stor kapacitet medan tekniken brister.
Sen finns det hästar utan vare sig teknik eller speciell kapacitet som ändå går svår hoppning felfritt enbart pga att de VILL!
Det fanns en sådan i WC för någon år sen. Den kunde knappt galoppera (enl L.P skulle den få en knapp 5a på galoppen) och hade ingen bländande teknik, men den hade en vilja till hoppningen och gick felfritt ändå. Det var så himla underbart att se!
Det är så mycket som ska stämma för att man ska ha en bra hoppehäst, men med stor vilja och ett enormt hjärta kommer man också långt.
Tycker detta utvecklades till en intressant diskussion, vilket var meningen.
H. Thea
#23 Det är iofs väldigt sant! Titta bara på lilla Itot ;) Älskar den hästen (ponnyn?) haha.
MEN just den här hästen tror jag inte skulle bli en världsstjärna på hopphimlen. Visst kan den hoppa HÖGT - men det är inte bara det som sådana här tävlingar går ut på.