Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikettallmänt-om-hoppning
Läst 4395 ggr
anie
0

Mäta om ponny

Hej!

Min ponny är slutmätt till 143 cm, men när vi mäter honom är han 140 cm + skor?

Om ponnyn redan är slutmätt,

kan man "slutmäta om" honom då?

Elshira
0

Jag vet tyvärr inte, men i ditt fall - har storleken någon betydelse? Den är ju D ponny i vilket fall som , eller menar du ett den skulle hamna precis under D-ponny måttet?

Men det kan skilja ca 5 cm beroende på dagsformen, om den är tränad, vilat osv. Så 140 kanske är det minsta den kan vara, 143 det normala och 145 ibland!

Hakuna matata!

LinaN
0

Sen skiljer det också om ponnyn är nyskodd eller inte.

Var "med om" en häst som verkades ner från lite storhäst till ponny dagen innan hon slutmättes, de drog ner på vattnet och fodret så hon "krympte" så hon blev ponny…. Stackars lilla hästen säger jag bara… (sen de hästägarna var ju inte riktigt riktiga heller)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Elshira
0

Vad är tanken med att mäta ner hästen? För tävling eller för avel~? Om inget av dem är det ju obetydligt…

Hakuna matata!

LinaN
0

#3 i det fallet jag prata på så var det en duktig liten häst men som skulle göra ännu bättre ifrn sig på ponnytävlingar.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Elshira
0

Jag menade snarare till #0 :P Varför de vill få ner ponnyn i storlek…?

Hakuna matata!

anie
0

Alltså, han är ju liten D-ponny som gått MSV.

I ponny sammanhang så gör ju skillnaden mellan D/C ponny mycket. Om han skulle varit slutmätt C ponny skulle han kunna vara SM kvalad nu.. Ni förstår.

Det var mer som en generell fråga, vi kommer nog inte mäta ner honom även fast han är liten och säkert skulle vara mindre än 143.

Jag tycker att det är fel att verka ner ponnyn och sådant, är väldigt mån om min ponnyn bästa.

Elshira
0

Ja självklart är det lite synd, men mäter man ner dem och har turen med att få till den en tid när de är låga i mankhöjd så kan du ju ha oturen att åka dit på en kontrollmätning i högre klasser. Och en tävlingsdag är den häst knappast mindre än 140.

Jag kan se det är ok att lägga på skor som är mindre än 1 cm efter en normal verkning och mäta… Men hade jag en ponny som din skulle jag fortsatt att tävla så gott det går - tänk också på att små ponnyer är mer vändbara.

Men hade jag en häst från början som bara var liten D eller så så skulle jag sattsa på en gren som dressyren eller körning där storleken inte har någon större betydelse =)

Hakuna matata!

emmahagstrom
0

Jag skulle definitivt inte satsa på dressyr eller körning om ponnyn går medelsvår… :)

Elshira
0

Nej inte som det är idag - Jag menade om att man har en treåring som man ver blir "för liten" av något slag så är det ju bättre att sattsa på något annat än just hoppning redan från början =)

Hakuna matata!

WhoCares-01
0

ska man mäta ner än häst är det viktigt att tänka på att de större tävlingarna har mätkontroller. du kan alltså inte komma med en nermätt d-ponny till c-ponny sm.

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Elshira
0

Precis! :P Det kommer bli upptäckt förr eller senare och även om ponnyn är under 130 annars så är det trots allt dagsformen som räknas

Hakuna matata!

anie
0

Alltså, vi hade inte tänkt MÄTA NER HONOM liksom verka hovarna och sånt, ALDRIG att jag gör det. Det är bara det att han är slutmätt 143, men när vi mätt honom är han C-ponny med bra marginal. Skulle vilja mäta honom igen med mätmän och se vad dem säger liksom. För är en häst slutmätt, går det inte att ändra på det då?

Jag har FÖR mig att det inte går, men liksom. Om ponnyn ÄR C-ponny så har det ju genomgåtts fel i slutmätningen? Och det är ju faktiskt orättvist!

Peppe
0

allmänt; men asså vad då mäta ner? är ponnyn 140 vid mätning hemma så ÄR den ju 140? vid tävling är det okej att va nån cm högre pga att dom kan va spända osv, annars ska man väl mäta om en gång hemma inom 3 veckor eller nåt liknande? kan inte reglerna helt. det är ju lika orättvist att tävla en för liten ponny bland stora som att tävla en för stor bland små.

#0 jag vet inte om man kan mäta om en slutmätt ponny, men vore jag er (och ni är rätt säkra på att ponnyn faktiskt är 140) så skulle jag kolla upp det. som sagt, stor ekonomisk skillnad framför allt.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

anie
0

Ja, klart att det är orättvist om han är för stor i C-ponny också. Men alltså, inget för ju vara orättvist på nån sida. Isf kan man ju säga att han ligger mittemellan C och D ponny.

Men det finns ju ingen sån klass liksom..