Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikettallmänt-om-hoppning
Läst 1097 ggr
greggan
2009-10-10 22:06
0

Problem

Jag har en c-ponny som blir jättejobbig när man ska hoppa. Han bara slänger sig över hinderna och är nästintill okontrollerbar. Det går bra när man hoppar banor för då får han mycket att tänka på men tex i en kombination så bara slänger han sig in i det.

I dressyren har han blivit jättelugn men såfort det kommer fram hinder blir han en helt annan häst.

Bra övningar, tips, nån som kanske har liknande problem?

anie
2009-10-10 22:51
0

Det är svårt när man inte sett din ponny att säga. Den kan ju vara duktig, men tappat sugen och att den på så vis slarvar sig igenom? Eller så är den helt enkelt bara pigg, eller ja, vad som helst.

Har du testat att öva studs med långa avstånd? Liksom serier.

Alltså har 2-3 galoppsprång emellan och träna in det först på lite lägre höjder, lyssnar han inte försök TA i honom och forsätt tills han lyssnat bättre. Alternativt att du hoppar på en volt och har fyra mindre hinder på 60-70cm i som en klocka. Och hoppar dem så att hindren kommer efter varandra och kan "stimulera" honom. NÖTA NÖTA NÖTA brukar det handla om.

provat skarpare bett?

som sagt, jätteklurigt när man inte vet vad det är för krabat och fått se hur han hoppar/rör sig.

greggan
2009-10-11 00:14
0

Jag hoppade kombination igår, då hoppade jag första hindret, med ett galoppsprång till andra, och två galoppsprång till tredje, och då bara slänger han sig in i det. Och då när han gjorde så vek jag undan så han inte kunde hoppa andra. Blev väldigt tajt men ist för att han skulle slänga sig över resten så var de det enda att göra.

Okej, tack, ska prova det och ska även försöka få med mig nån som kan filma :)

Sen har jag bara haft honom i ca 3 månader än. Kan ju ligga nått i de också..

anie
2009-10-11 13:51
0

Precis, kan ju det också. Alternativt att då lägger bommar på marken efter hindret och före hindret. Så att han måste anpassa sig efter dina hjälper och på så vis komma bra på hindret. (Säkrast att bara göra det på ett hinder i taget)

galoppbommar kan du ju också testa dig på, som du bygger studs av sedan :) Finns många knep. Galopparbete med förhållningar är ju också en grej, att du kontrollerar honom och han lyssnar på det. Sedan samma sak på hoppningen,

Lycka till :-)

HannaT
2009-10-11 14:55
0

Som anie säger är det jättesvårt att ge tips när man inte sett er IRL, men här är några övningar du kanske kan testa?

Övning 1
Övning 2

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

[MajaWrangstadh]
2009-10-11 15:32
0

Om han bara slänger sig över kombinationer så hoppa mycket studs! Jag har hoppat studs på träning upp till sex hinder på raken och där MÅSTE hästarna verkligen tänka på var dom sätter fötterna, och det är omöjligt för dom att springa iväg.

greggan
2009-10-11 15:44
0

Okej, tack för tipsen! Nu blir det studsträning. ;)