Kritik önskas! *Film*
Slänger in några ganska nya filmsnuttar på mig och aurora, önskar lite kritik från er. Vet att det kan vara svårt att se på film, men ett försök iaf :)
http://www.youtube.com/watch?v=_ig0QisAh_A
http://www.youtube.com/watch?v=m2ReXdsbzLA&feature=channel_page

Jag skrev till *film* i rubriken :B
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Det ser ut att vara fel avstånd på galoppbommarna?
#2, det kan de säkert vara, eftersom jag inte har avstånden i huvudet.

Dressyren: Du har fin sits och hästen verkar lydig. Prova att få tillbaka hästen mer på bakdelen samt ställa igenom den/lösgöra, så blir det nog ännu bättre! :)
Hoppning/Markarbete: Är det en unghäst? Annars tycker jag att den får göra lite för mycket som den själv vill… :P Den hoppar bra när den väl hoppar, men smiter undan för ofta, på de höjderna som ni hoppade i filmen ska den kunna hoppa från stillastående om det skulle behövas. Håll om med skänklarna, försöker den smita åt sidan så hindra den med tygeln, som sagt så ska den kunna hoppa stillastående, det gör inget om den river bara den kommer över, så att den inte lär sig att komma undan arbetet genom vägringar… Lycka till! :D
#4 tack så mkt för tipsen :)
hon är sex år, men bara riden i ca 8 månader
I dressyren så bättre tempo framåt samt hon behöver kunna ta ett ärligt stöd vilket hon inte alls gör idag.. Hon smålullar lite
Mjukt o fint rider du.
Håller med om avstånden på bommarna. När hon andra gången går ut på böjt spår får hon plats men rakt på gick det knappt då ville hon lägga in travsteg eftersom det blev för långt men för kort för ett extra galoppsprång.
Jag skulle nog lägga lite mer jobb på dressyren innan jag gav mig in på att rida bana.
Gullig häst, lycka till!
#6 tack så mkt :)

Jag har följt Jennifer och Aurora sedan provridningen och vill berömma en massa! Även om det fortfarande finns en del att fila på så har Aurora gjort stora framsteg och Jennifer har kämpat på bra med henne.
När Aurora kom var hon undernärd och näst intill oinriden, ville inte ta stöd på bettet alls, alla tygeltag betydde för Aurora öka tempot osv…
Ska bli jättekul att se hur ni fortsätter utvecklas. 
#8 tack så mycket!, framsteg har vi gjort, och mer ska de blir :)
Jättesöt och positiv häst, som verkar ha en bra inställning! Hur fungerar hon att rida på ett vanligt bett? Verkar inte helt lättstyrd på hack, Tycker absolut att du rider bra, hade önskat att du var lite mer bestämd och konsekvent, som det skrevs tidigare hon kan hoppa dom hindren i skritt.
Lycka till med din fina häst !
#10, tack! :)
på vanligt bett i hoppningen så sticker hon bara mot hindret, och drar likadant som hon gör med hack tyvärr :/ men det gjrode hon i början i dressyren med, men ju mer jag red med det så började hon acceptera det, så ska nog testa bett nästa hoppdag
På hoppfilmen med "riktiga" hinder så stannar hon långt innan hindret. tänker då när ni hoppat det första och rider i båge åt höger mot nästa. Då har ni nästan stannat långt innan hindret. Tänk framåt och över hindret. Det är inga höjder och borde inte vara några problem.
Kan det vara som så att du förbereder dig på ett stopp? och att du blir litet osäker?
Är hon en travare? (inget ont mot travare alls, utan bara undrar för hon har en väldig travartrav när hon flänger litet :D)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
# 11 Har haft hästar som gjort det med, och det e bara att träna och vara konsekvent. Lycka till !

#12 Aurora är arab/halvblod. 
Dressyren: Ta bort martingalen! Den är alldeles för hårt spänd och det gör att hon hela tiden går med ett tryck neråt i bettet. Den verkar dessutom inte behövas heller….
Eftersom hästen är riden så pass lite så rid rakt fram! Strunta i voltspåret (som är bromsande!) tills hon har en ärlig bjudning rak fram på ridbanan. Ett tips för att få henne att hitta bjudningen och vägen fram till bettet är; Rid ut!!! Rakt fram i friskt tempo! Formen är helt oviktig innan bjudningen till bettet finns.
Rid LÄTT! Du har en häst som inte är redo för att sittas ner på eftersom den är riden så pass lite. Sitter du ner hindrar du henne från att aktivera ryggen och komma till ett korrekt arbete. Alldeles för många ryttare sätter sig ner i traven (och galoppen) alldeles för tidigt. Sitta ner kan du börja tänka på när hästen är stark och jobbar stadigt med ryggen. Rid lätt och låt henne trava på framåt! 
Markarbetet: Mycket trevligare film! Bra och fin bjudning. Hon har en underbar inställning till de uppgifter som hon ställs inför och hon löser det bra! Öva bara på rätt avstånd och är du osäker på vilka avstånd du ska använda så är det bättre att du låter bli avstånden tills du fått hjälp med förklaring av din tränare. Be tränaren lägga ut rätta avstånden och sen stegar du. Då lär du sig att "kalibrera" dina ben på rätt avstånd!
Men här också; UPP ur sadeln med rumpan!
Hon galopperar fint igenom kroppen och det skulle bli ännu bättre om du lättade i sadeln!
Hoppfilmen tänker jag inte kommentera för där har du en tränare på plats som kan ge dig mycket bättre råd och kommentarer än vad vi kan på ett forum.
Ett tips när du använder hacket; Tänk på att vikthjälperna måste sitta för det är dom som styr när du rider på hack. Försök att rida på bett istället om hon inte är säker på vikthjälperna.
Riktigt fin ponny!
Lycka till!
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
#14 så knasigt det kan bli ^^ ännu en fördom krossad :D
Men hon är sjukt söt och som Thea säger, väldigt bra attityd gentemot uppgifterna i film2.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
tusen tack för alla kommentarer och tips, ska göra som ni säger, så blir det nog en ny film om ett tag igen, :)
#17: Hoppas du inte tyckte jag uttryckte mig för hårt!
Du har en jättetrevlig häst som kommer att bli riktigt duktig med lite tid, och det verkar du vara villig att ge.
Jag ser fram emot fler filmer och jag hoppas att mina (och andras
) tips kan hjälpa dig på traven.
H. Thea
#18, absolut inte :) blir bara glad, så att jag kan komma någon vart med henne, just nu känns det som vi bara stått still på samma ställe, så därför vil jag ha mer tips, så de blir jag bara jätte glad av! 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hoppade en Pay N jump igår, 50 cm.
Kom felfritt! Hade inte kommit över startlinjen när hon vägrade på hinder 1.
Aurora har aldrig hoppat med blommor vid hindrena.
kritik tack!
Hoppade även en runda på 60 cm.

#21 och #22
Ser skitbra ut tycker jag, ni är verkligen på rätt väg! :D Duktigt av hästen att hoppa hinderna trots alla blommor, och duktigt av dig att vara snabb till att få över henne när hon tvekade! Jättebra jobbat! :D
Lite mer rutin på hästen sen kan ni bli rätt farliga ;) Ett tips kan ju vara att sätta upp titthinder där hemma som brukar förekomma på tävlingar, ex. blommor.
Lycka till!
#23 tack så mkt 
Ser jättefint ut! Jag har ridit på Styrets gård förut, men vart har du din häst? Där eller någon annanstans i närheten? 
#25 tack :)
jag har min häst en bit utanför göteborg. min ponny stod uthyrd på styrets gård ett tag 
#26 Jaha, okej. :P Min sköthäst står typ en bit från Styret nu, men som sagt red jag där förut.
Skulle med vilja åka på en Clear Round med honom någon dag, 30-40 cm borde han väl komma över. xD

#27 Var med nästa månad? De har ju clear round den sista fredagen varje månad. I oktober ska jag förhoppnings vara med på Kalle. 
#28 Ååå, vad det hade varit kul…
Fast jag vet inte om vi är redo för det ännu. I så fall ska jag hoppa JÄTTElågt. Han är ridtravare och kan bara galoppera på en liten volt, dessutom brukar han bli väldigt pigg.
Men jag kanske kan rida dit på den i slutet av oktober iaf, se hur han reagerar på stämmningen o.s.v.

#29 Det är många som hoppar låga höjder på Styret. Börjar ju på 30 cm. Kom igen! :P
#30 Hmm…
Jag kan ju säga att jag är lätt frestad, men jag får fundera lite. Måste prata med ägarna + min kompis om det. 30 cm klarar han ju, men han är inte van vid massa andra hästar, färgglada hinder o.s.v. Publiken ska väl inte vara några problem, han har ju varit travare.
Är det en gång i månaden nu sa du? Kan nämligen inte i slutet på oktober, jag är bortrest då.
Annars får jag väl satsa på november kanske, bara att då ser han ut som en teddybjörn med alla vinterpäls! xD

#31 Sista fredagen i varje månad ja. Är inte jag med och hoppar så är nog Jennifer det, så vi ses säkert i november om du bestämmer dig för att vara med då. Vore jättekul!
BRA RIDET!!!
Rytmiskt, lugnt och metodiskt! På första filmen syns det att både du och hästen är lite nervösa. Inget konstigt! Andra filmen är det mycket bättre. Du rider bättre (du rider bra i första filmen också, men det är lite spänt) och hästen är mer avspänd när hon vet vad som väntar henne. De gångerna du håller galoppen efter hindren till nästa hinder ser kanon ut! Rytmiskt och jämna galoppsprång hela vägen utan att du börjar "ratta". Fortsätt så!!!
Några småtips: Tänk på rätt sittben!
Det gör att du hjälper hästen med balansen lite till.
Försök hålla galoppen mellan hindren. De gånger ni gör det på filmerna så blir det perfekt!
Tänk också på att rida lätt ända fram till hindret. På första filmen satte du dig ner i anridningarna (kan bero på nervositet eftersom du red lätt ända fram till hindren i 2a filmen
) och då hindrar du hästen från att använda ryggen och du signalerar lite "oj, se upp här för här kommer något" istället för att du rider lätt ända fram till hindret och bara låter hindret komma utan att göra affär av det.
JÄTTEKUL att du visar filmer och JÄTTEKUL att se såna framsteg!
Jag tycker dock fortfarande att du ska lägga hacket åt sidan och försöka rida på tränsbett.
Du får lättare hästen mellan hand och skänkel samt bättre styrbarhet och tydligare signaler till hästen.
H. Thea
#33 tusen tack
var väldigt nervös och okoncentrerad på först ritten, hade fått reda på lit saker om min ponny, som snurrade runt i huvudet,
Kan erkänna att jag har jätte svårt för rätt sittben, men där så försökte jag inte ens 
Nästa gång ska jag hoppa 60 och 60, och försöka ha galopp genom banan, ska även testa med tränsbett, men ha med mig hack iaf hon inte lyssnar något på mig. 
#34: Börja med tränsbettet hemma och se till att det fungerar där innan du provar på bortaplan (eller är det "hemmaridhuset"?). Lyssnar hon inte på lätta förhållningar så kan du behöva riva tag i henne, ordentligt. Tala om var skåpet ska stå! Bättre att riva tag i henne en gång ordentligt istället för att småfjutta.
Mkt övergångar/halter! Förstärk om hon inte lyssnar första gången, dvs gör halt från skritt om hon inte lyssnar på halvhalt, bryt av om hon inte lyssnar, bryt av tills hon lyssnar. Ofta är vi för fega med att riva tag i hästarna och "ruska om dom". De går inte sönder, men kan tycka det är obehagligt och då kanske de lyssnar bättre nästa gång. 
Vill dock poängtera att du ska inte såga utan jämna händer vid förhållningar och om du behöver "sätta henne på haserna" (vilket du bör göra under tränares överinseende!!!) så jämna händer utan sågning, men rör på fingrarna så ni inte låser fast varann!
Mycket lydnad i hoppningen. Hoppa ett hinder, gör halt och ev rygga. Hoppa igen och om hon lyssnar på förhållningen efter hindret så hoppa nästa osv. Att öva lydnad är en lång process och kräver tålamod, noggrannhet och konsekvens. Samma lika varje gång!
En nyfiken fråga; Varför valde du hack som skarpare bett?
H. Thea
#35 tack så mkt 
hm, ingen aning, valde nog hack för att testa det på henne, och att hon trivs väldigt bra på det. Lyssnar mkt bättre på det.
#36: Ok, jag var bara nyfiken. 
H. Thea

#28 Det får vi göra. Styret är en så fin gård, så vi hoppar gärna där när vi (jag och jennifer) kan. 
#39 Ganska fin anläggning ja, men jag slutade rida där för att det var svindyrt + att jag och min kompis inte trivdes… 
Skulle vara kul att se folks reaktioner när man kommer på en ridtravare på 19 bast som knappt kan galoppera. 

#40 Senast så vägrade ALLA (utom Jennifer och en kompis till oss), så man behöver inte vara rädd för att komma dit och känna sig sämst. :P
#41 Haha, snyggt jobbat! ;) Då gör det inget om Boogie blir rädd för något.
Men det handlar inte om att skämma ut sig eller ej. Jag skäms inte för "min" Boogie, men när jag och min kompis red där förut så… Ja, vad ska man säga, stämningen var inte den bästa. Jag vill helst inte säga exakt vad som har hänt, om du förstår… 

#42 Jag förstår, det är ingen bra idé att ta sånt över internet. 
En dressyrfilm från igår när vi red dressyr.
kritik tack 
#44 Så kul att se alla filmer på er :) Jag tycker att ni börjar se ut som ett toppekipage!
#45 tack så mkt